Hyppää sisältöön

Otitko kaverin sähköpotkulaudan kyytiin? Rikoit lakia ja kyyti voi tulla kalliiksi

Kaakkois-Suomessa sähköpotkulautoja on ollut vuokrattavana vasta vajaan vuoden verran. Helsingissä alkanut kevät on näyttänyt sähköpotkulautojen suhteen aiempaa siistimmältä.

Sähköpotkulautoja Oleksilla eli Lappeenrannan kävelykadulla. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Poliisi kohtaa laitonta sähköpotkulaudalla kyyditsemistä Helsingissä päivittäin. Siitä jaetaan usein myös liikennevirhemaksuja.

– Laitonta kyyditsemistä havaitaan Helsingissä erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin, kertoo Helsingin poliisin liikennetoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

Sähköpotkulaudalla ei saa kuljettaa kuin yhtä henkilöä kerrallaan. Pasterstein kertoo, että koska sähköpotkulautoja on Helsingissä ollut jo vuosia, "harjoitteluaika" on nyt ohitse ja käytössä on aiempaa tiukempi linja. Siksi poliisi kirjoittaa Helsingissä nyt liikennevirhemaksun, jos laudalla kulkee kaksi henkilöä tai enemmän.

– Kaikkiin tapauksiin ei pystytä puuttumaan, mutta jos partiolla on mahdollisuus pysähtyä, napsahtaa siitä liikennevirhemaksu, Pasterstein sanoo.

Kuinka usein poliisi kohtaa laitonta sähköpotkulaudalla kyyditsemistä ja miten poliisi siihen suhtautuu Kaakkois-Suomessa? Liikennepuolen ryhmänjohtaja, ylikonstaapeli Jouni Ryhänen Kaakkois-Suomen poliisista vastaa.

Liikennevirhemaksun summa on 40 euroa. Liikennevirhemaksu on maksu, joka korvaa aiemmin käytetyn rikesakon. Yleensä poliisi määrää sen vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa.

Pastersteinin mukaan liikennevirhemaksuja on tänä vuonna määrätty Helsingin seudulla joitakin kymmeniä.Hänen mukaansa Helsingissä sähköpotkulautojen käyttö ja niistä aiheutuvat häiriöt ovat tänä vuonna olleet toistaiseksi aiempia vuosia vähäisempiä.

– Siihen vaikuttaa kylmä kevät, turistien puuttuminen ja myös se, että ajokulttuuri on voinut muuttua hieman parempaan suuntaan, Pasterstein sanoo.

Kaakossa huomautetaan

Kaakkois-Suomessa, eli Kotkassa, Kouvolassa ja Lappeenrannassa, suhtautuminen sähköpotkulautoihin ei ole vielä yhtä ankaraa. Sähköpotkulautoihin vasta totutellaan Kaakkois-Suomessa, ja siksi väärinkäytöksestä selviää usein poliisin huomautuksella.

Sähköpotkulaudat tulivat esimerkiksi Lappeenrannassa ja Imatralla katukuvaan viime vuonna.

Kaakkois-Suomen liikennepuolen ryhmänjohtaja ylikonstaapeli Jouni Ryhänen antoi ensimmäisen huomautuksen viime syksynä, kun kolme koululaista meni viistosti läpi risteyksen yhdellä sähköpotkulaudalla.

Ryhänen selitti koululaisille puhuttelussa, kuinka vaikeaa esimerkiksi autoilijoiden on huomata pieniä potkulautaulijoita, ja ettei laudalla saa kulkea kuin yksi ihminen kerrallaan.

– He ymmärsivät yskän hyvin, Ryhänen sanoo.

Vastuu on aina kuljettajan

Moni aikuisista sähköpotkulaudan käyttäjistäkään ei tiedä, että laudalla ei saa kyyditä useampia henkilöitä. Alle 15-vuotiaat eivät ole oikeudellisessa vastuussa, mutta vanhemmille voi tulla seurauksia.

– Jos kolme täysikäistä laskee perjantaina pienessä viihteessä menemään, voi huonossa lykyssä tulla liikennevirhemaksu tai sarvissa roikkujalle jopa liikenneturvallisuuden vaarantaminen, Ryhänen sanoo.

Liikenteessä vastuussa on aina kuljettaja ja hänelle myös seuraamukset kirjoitetaan. Ryhänen muistuttaa, että tieliikennelaki on yksiselitteinen.

Kesän lähestyminen ja terasseilla viihtyminen voi lisätä sähköpotkulautailun lieveilmiöitä Kaakkois-Suomessa, kuten on käynyt suuremmissa kaupungeissa.

– Uskon, että ongelmat alkavat näkyä, kun ihmiset käyttävät valtion monopolin tuotteita ja sitten lähdetään kurvailemaan, sanoo ylikonstaapeli Jouni Ryhänen.

Sähköpotkulautoja varten tehty parkki. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

"Hyvää on tapahtunut"

Viime vuosina sähköpotkulautojen kuljettajat ovat muun muassa joutuneet vaarallisiin onnettomuuksiin. Eriasteiset onnettomuudet ovat työllistäneet sairaanhoitoa ja loukkaantuneita on hoidettu jopa teho-osastolla saakka.

Tänä vuonna Helsingissä sähköpotkulautojen käyttöä on muutettu radikaalisti. Käyttöön on otettu jo aiemminkin käytössä olleet alennetut nopeudet, viikonloppuöiden ajokiellot sekä pakollinen valokuvaus ja erityiset pysäköintialueet.

Pastersteinin mukaan toimilla on ollut haluttu vaikutus.

– Paljon hyvää on tapahtunut. Paljon työtä on kuitenkin vielä tehtävissä, että saadaan sähköpotkulautojen käyttö edes kohtalaiselle tasolle esimerkiksi viikonloppuiltaisin, hän sanoo.

Lue lisää:

.
.