Hyppää sisältöön

Venäjä kansallistaa Renault'n tehtaan ja aikoo valmistaa taas Moskvitšeja – uusissa venäläisautoissa ei ole turvatyynyjä tai päästörajoituksia

Pakotteiden ja tuotantoketjujen ongelmien takia vain neljä Venäjän reilusta paristakymmenestä autotehtaasta toimii yhä.

Neuvostoliittolainen Moskvitš 408 vuodelta 1965. Renault'n entisellä tehtaalla olisi ilmeisesti tarkoitus valmistaa kokonaan uusia Moskvitš-malleja. Kuva: AOP

Venäjällä aiotaan valmistaa jälleen Moskvitš-autoja. Aikeista ilmoitti Moskovan pormestari Sergei Sobjanin maanantaina.

Sobjaninin mukaan neuvostoajoilta tutun Moskvitš-merkin autoja ryhdytään valmistamaan ranskalaisen autonvalmistaja Renault'n Moskovan-tehtaalla, joka on päätymässä Moskovan kaupungin haltuun.

Renault'n liiketoiminta Venäjällä ollaan käytännössä kansallistamassa. Se on pakotettu myymään Venäjän-tytäryhtiönsä Moskovan kaupungille ja enemmistöosuutensa muun muassa Ladoja valmistavasta Avtovaz-yhtiöstä valtiolle.

Molemmista maksetaan uutistoimistoisto Reutersin tietojen mukaan symbolinen yhden ruplan korvaus. Renault'lla on mahdollisuus ostaa osuutensa takaisin kuuden vuoden sisällä, jos kansainvälinen tilanne muuttuu.

Vielä ennen Venäjän hyökkäystä Renault oli Venäjän merkittävimpiä autonvalmistajia. Yhtiö ilmoitti maaliskuussa vetäytyvänsä Venäjältä sodan takia.

Renault on ensimmäinen merkittävä länsiyhtiö, jonka liiketoiminnan Venäjä kansallistaa.

Autotehtaat eivät toimi pakotteiden takia

Moskvitš eli suomeksi moskovalainen oli Neuvostoliiton tunnetuimpia automerkkejä Ladan ohella. Siitä tuli 1940-luvulla ensimmäinen neuvostoliittolainen auto, jota tuotiin Suomeen.

On epäselvää, kuinka realistisia suunnitelmat Moskvitšin paluusta todella ovat. Tarkoitus olisi ilmeisesti suunnitella kokonaan uusia automalleja.

Sobjaninin mukaan tehtaan kumppanina toimisi venäläinen kuorma-autovalmistaja Kamaz. Yhtiö itse taas ilmoitti, että se tukee Sobjaninin aloitetta mutta kumppanuudesta neuvotellaan yhä.

Uuden automallin saaminen tuotantoon vie ainakin miljardi dollaria ja kestää vähintään kaksi vuotta, arvioi Reutersille konsulttiyritys Autostatin johtaja Sergei Tselikov.

Samalla Venäjälle asetetut pakotteet ja toimitusketjujen ongelmat ovat ajaneet Venäjän autoteollisuuden valtaviin ongelmiin. Valmistettavien autojen osista merkittävä osa on tuotu Venäjälle ulkomailta.

Venäjän reilusta paristakymmenestä autotehtaasta toimii tällä hetkellä vain neljä, kertoo hallituksen lehti Rossijskaja Gazeta. (siirryt toiseen palveluun) Näistäkin UAZ ja Avtovaz ovat joutuneet keskeyttämään tuotantoaan toukokouussa, uutistoimisto Interfax (siirryt toiseen palveluun) ja autoalaa seuraava Avtovzgljad-sivusto (siirryt toiseen palveluun) kertovat.

Länsimaiset, japanilaiset ja korealaiset autonvalmistajat ovat pitkälti vetäytymässä maasta. Useat yritykset ovat lopettaneet autojen ja niiden osien myynnin Venäjälle.

Uusien autojen myynti romahti Venäjällä huhtikuussa 79 prosenttia verrattuna edellisvuoteen, Rossijskaja Gazeta kertoo. (siirryt toiseen palveluun)

Renault investoi miljardeja euroja autotehtaisiinsa Venäjällä. Kuvassa Renault'n omistaman Avtovazin tehdas Toljatissa. Kuva: EPA

Turvatyynyistä ja päästörajoista luovutaan

Mikäli uusia Moskvitšeja todella joskus tulee tuotantoon, ne saattavat muistuttaa yllättävän paljon alkuperäisiä Mosseja, joiden valmistus lopetettiin vuonna 2002.

Venäjä sallii nimittäin jatkossa uusien autojen tuottamisen ilman turvatyynyjä, ABS-jarruja, tai ESP-ajonvakausjärjestelmiä, tutkivan journalismin The Insider -sivusto (siirryt toiseen palveluun) kertoo.

Myös uusien autojen päästörajoituksista luovutaan. Väliaikaiset säädökset ovat tässä vaiheessa voimassa tämän vuoden loppuun.

Uusien säädösten taustalla on se, ettei turvalaitteita ja päästöjä rajoittavia järjestelmiä ole saatavilla Venäjällä pakotteiden takia.

Lue myös:

.
.