Hyppää sisältöön

Tuhannet taksiyrittäjät ovat joutuneet tehovalvontaan ja voivat menettää liikennöintilupansa – "Valvontaa syytäkin kiristää", sanoo kuljettaja

Viidesosa taksiyrittäjistä on jättänyt lakisääteisen yrittäjäkokeen suorittamatta – ja uhkana voi olla liikennöintiluvan menetys jo kesällä. Koe on pakollinen myös jo voimassa olevan taksiluvan haltijoille.

Tuhannet taksiyrittäjät ovat joutuneet tehovalvontaan ja voivat menettää liikennöintilupansa – kuljettaja: "Valvontaa syytäkin kiristää"
Tuhannet taksiyrittäjät ovat joutuneet tehovalvontaan ja voivat menettää liikennöintilupansa – kuljettaja: "Valvontaa syytäkin kiristää"

Yli kaksituhatta taksiyrittäjää on joutunut tehovalvontaan valvovan viranomaisen toimesta. Jos yrittäjät jättävät lakisääteisen yrittäjäkokeen suorittamatta, ne saattavat menettää liikennöintilupansa jo kesäkuukausien aikana.

Noin vuosi sitten uudistettu liikennepalvelulaki teki yrittäjäkokeen pakolliseksi myös jo voimassa olevien taksilupien haltijoille.

Helsinkiläinen taksinkuljettaja Pekka Honkaheimo pitää yrittäjien vaatimusten kiristämistä tervetulleena.

Taksinkuljettaja Pekka Honkaheimon mukaan asiakkaiden luottamus on kaikki kaikessa. Hän sanoo, että palvelun parantaminen on jokaisen etu. Kuva: Matti Myller / Yle

– Myös valvontaa on syytäkin kiristää edelleen, Honkaheimo sanoo.

Moni yrittäjä on siis jättänyt lakisääteisen yrittäjäkokeen suorittamatta. Uhkana voi olla liikennöintiluvan menetys jo kesällä.

Taksiliikennettä valvovan viranomaisen Traficomin päällikkö Sari Veija kertoo, että vailla lakisääteistä yrittäjälupaa oleville autoilijoille annettiin vuoden määräaika täyttää uusi pätevyysvaatimus. Määräaika umpeutui toukokuun alussa.

– Niiden luvanhaltijoiden määrä, jotka eivät vaatimusta toukokuun alussa vielä täyttänyt oli noin 2 200, Veija sanoo.

Veijan mukaan kokeita on kuitenkin suoritettu runsaasti kevään aikana. Tammikuussa vailla yrittäjäkoetta oli yli 4000 taksiyrittäjää. Kaikkiaan taksilupia on Suomessa noin 11 000.

Traficom on jo käynnistänyt tehovalvonnan niiden yrittäjien osalta, joilta yrittäjäkoe yhä puuttuu.

Veija sanoo, että yrittäjät, jotka eivät puutetta, korjaa menettävät liikennöintilupansa.

– Valvontatoimiin on jo ryhdytty. Luvanhaltijoille lähetetään selvityspyyntö, jossa asetetaan vielä 30 päivän määräaika tämän puutteen korjaamiseksi.

Taksiliitto: Taustalla yritystoiminnan heikentynyt kannattavuus

Traficomin päällikkö Sari Veija toteaa, että aivan kaikille valvontaan joutuneille ei ole vielä ehditty postittaa kirjettä.

– Valvontoja on avattu kaikkiaan 2 200. Kaikki selvityskirjeet eivät ole vielä lähteneet, mutta valtaosa niistä on jo postitettu ja luvanhaltijat ovat kirjeitä jo saaneet.

Veijan mukaan loputkin kirjeet saataneen vastaanottajille puolentoista viikon kuluessa.

Yrittäjäkokeen tavoitteena on muun muassa parantaa valmiuksia toimia taksinkuljettajana ja lisätä tietoisuutta yrittäjien velvollisuuksista, kuten veroasioista.

Helsinkiläisen taksinkuljettajan Pekka Honkaheimon mukaan asiakkaiden luottamus on kaikki kaikessa. Hän muistuttaa, että palvelun paraneminen on kaikkien etu.

– Ihmiset kertoo, että he ovat turvattomia. Tullaan ensin junalla asemalle ja sitten pelätään ottaa auto ja myös hintakilpailua pelätään.

Kaikkiaan taksilupia on Suomessa noin 11 000. Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kertoo yllättyneensä Traficomin karuista luvuista.

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen arvelee, että lukujen taustalla ovat muun muassa koronan alalle aiheuttamat kolhut ja viime aikoina voimakkaasti nousseet polttoaineiden hinnat Kuva: Matti Myller / Yle

Koskisen mukaan taustalla vaikuttaa varmasti myös koronan aiheuttama asiakaskato.

– Viimeisimpänä vielä nämä voimakkaasti nousseet polttoaineiden hinnat. Osa ehkä kokee kannattamattomaksi tämän toiminnan ja siksi luopuvat yrittäjyydestä, Koskinen sanoo.

Koskinen arvelee, että taustalla sattaa olla jonkin verran myös sellaisia luvanhaltijoita, jotka eivät ole koskaan edes varsinaisesti aloittaneet yrittäjätoimintaa.

Mitä mieltä olet Suomen taksiliikenteen tilasta? Voit keskustella jutusta 22.5.2022 kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

.
.