Hyppää sisältöön

Katuvalot sammutettiin Kankaanpäässä, pyöräilijä törmäsi pimeässä tunnelissa betoniporsaaseen ja kuoli – "Epäilin, että siinä vielä jysähtää"

Betoniporsaan oli tarkoitus estää autoliikenne alikulkutunnelissa. Kankaanpääläiset kertovat ihmetelleensä vaarallista pyöräilyreittiä.

Betoniporsas sijaitsi tämän alikulkutunnelin keskellä. Nyt on siirretty pois tunnelista. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle

Alkuviikolla pyöräilijän kuolemaan johtanut onnettomuus järkyttää ihmisiä Kankaanpäässä.

Noin 60-vuotias mies törmäsi pimeässä kevyen liikenteen väylällä alikulkutunnelissa betoniporsaaseen maanantain ja tiistain välisenä yönä. Hän kuoli vammoihinsa tapahtumapaikalla.

Jere Sanaksenaho jututtaa onnettomuuspaikalla Pirjo Jokista, Keijo Kallioniemeä, Lissu Leppihalmetta ja Jorma Vähäsavoa.

Kantatie 44:n alittavaan alikulkuun on asennettu betoniporsas estämään autoliikennettä. Kankaanpäässä on hämmästelty, miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty. Onnettomuuden jälkeen betoniporsas on siirretty pois tunnelista.

Olosuhteita heikensi se, että alikulkutunnelin valot olivat onnettomuuden sattuessa pimeinä.

Näkyvyys alikulussa voi olla heikko keskellä päivääkin. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle

Satakunnan Kansan tietojen mukaan kyse ei ollut vahingosta tai ilkivallasta vaan Kankaanpään jokavuotisesta katuvaloverkoston "kesäpimennyksestä". Keskustan ulkopuolella katuvalot sammutetaan toukokuun puolivälistä elokuulle.

Onnettomuuspaikan läheisyydessä Kankaanpään Myllymäessä asuva Pirjo Jokinen kertoo kulkevansa lähes päivittäin reittiä, jossa pyöräilijä törmäsi betoniporsaaseen.

Onnettomuudessa kuoli Pirjo Jokiselle tuttu ihminen. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle

Jokisen mukaan alikulussa liikenne on varsin vilkasta, varsinkin koululaisia pyöräilee reittiä paljon. Kiellettyä autoliikennettä Jokinen ei ole alikulussa havainnut.

– Onnettomuus oli kauhistuttava uutinen varsinkin, kun menehtynyt oli vielä tuttu ihminen. Kyllä se koskettaa. Olemme ihmetelleet, miksi betoniporsaita laitetaan sellaiseen paikkaan, Jokinen toteaa.

Myös onnettomuuspaikan ohi pyöräillyt Keijo Kallioniemi sanoo kulkevansa reittiä lähes päivittäin. Kallioniemen mukaan alikulkuun tullessa on pitänyt olla tarkkana betoniporsaan vuoksi. Päiväsaikaan este oli kuitenkin havaittavissa.

Keijo Kallioniemen mielestä betoniporsaan sijoituspaikka keskellä alikulkutunnelia ei ollut paras mahdollinen. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle

Kallioniemi tosin myöntää, että pyörän vauhtia on pitänyt alikulkuun mennessä hillitä. Jyrkässä mäessä vauhti kiihtyy herkästi liian kovaksi.

– Yöaikaan pimeällä en ole tästä kulkenut. Vaikea sanoa, kuinka betoniporsas niissä oloissa näkyi. Ehkä sen sijaintipaikka keskellä tunnelia ei ollut paras mahdollinen. Se olisi saanut olla tässä tunnelin suuaukon etupuolella, Kallioniemi sanoo.

Aivan onnettomuuspaikan läheisyydessä asuva Lissu Leppihalme pitää alikulkua vaarallisena paikkana. Useita kertoja joka päivä reittiä käyttävä Leppihalme kertoo, että tunneliin ajaessa vauhti nousee herkästi kovaksi.

Lissu Leppihalme vaatii, että onnettomuuspaikka valaistaan jatkossa kunnolla. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle

– Varsinkin talvella, kun on liukasta, tämä on todella vaarallinen paikka. Toivottavasti jotakin tehdään. Joku turvallinen systeemi tähän ja kunnon valot kesälläkin. Tämä on pimeä paikka, Leppihalme sanoo.

Jorma Vähäsavo kertoo aavistelleensa, että alikulussa voi tapahtua onnettomuuksia. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle

Samoilla linjoilla on reitin vakiokulkijoihin kuuluva Jorma Vähäsavo. Hänen mukaansa alikulkutunneli on pimeä paikka pilvisellä säällä päiväsaikaankin.

– Paikka tuntui niin vaaralliselta, että epäilin kyllä, että siinä vielä jysähtää.

Muokattu 22.5. klo 12.51 Tunneli menee kantatie 44:n ali.

.
.