Hyppää sisältöön

Finnair karsi kesän Japanin-lentoja ja tähyää länteen Venäjän lentokiellon vuoksi

Finnair suuntaa kesän ja talven lentoja yhä enemmän länteen, sillä Venäjän toimet hankaloittavat tuottoisia Kaakkois-Aasian reittejä.

Venäjän lentokielto näkyy kesän tarjonnassa etenkin karsittuina Aasian-lentoina. Finnair oli kaavaillut Japaniin kesäksi 40 viikkovuoroa viiteen eri kohteeseen. Nyt määrä on supistunut. Kuva: Terhi Liimu / Yle

Venäjän helmikuun lopussa asettama lentokielto 36 maan lentoyhtiöille on voimassa toukokuun loppuun saakka, mutta Finnair on varautunut pitkään sulkuun. Tällä hetkellä lentokiellon vaikutukset on huomioitu sekä kesän että talven liikenneohjelmissa, kertoo viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist.

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist kertoo kesän näkymistä, joissa Japanilla on aiempaa pienempi rooli.

Tammi-huhtikuussa Suomen lentokentillä liikkui Finavian tilaston mukaan jo reilut 3,8 miljoonaa matkustajaa. Se on noin 480 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, mutta jää selvästi koronaa edeltäneestä ajasta. Vuonna 2019 matkustajamäärä Suomen lentokentillä ylsi kaikkiaan 26 miljoonaan.

Synkistä pilvistä huolimatta pandemiasta elpyminen on alkanut näkyä myös Finnairin lennoilla, ja kesästä odotetaan Tallqvistin mukaan vilkasta.

– Matkustajamäärät lisääntyvät kuukausi kuukaudelta. Toukokuussa meillä on ollut jo noin 30 000 matkustajaa per päivä.

Venäjän lentokielto näkyy kuitenkin kesän tarjonnassa etenkin karsittuina Aasian-lentoina. Finnair oli kaavaillut Japaniin kesäksi 40 viikkovuoroa viiteen eri kohteeseen. Nyt määrä on supistunut seitsemään Tokion-lentoon viikossa. Japanin lisäksi yhtiö on karsinut lentojaan Kiinaan ja Etelä-Koreaan.

– Jos lentää Helsingistä Tokioon, niin lentoaika on tällä hetkellä yli 13 tuntia, koska siinä kierretään Venäjän ilmatila, Tallqvist kertoo.

Lisäystä matka-aikaan on tullut kolmisen tuntia.

Aasian-liikenteen supistuminen heijastuu jonkin verran myös Euroopan lentoihin. Joillekin Euroopassa matkustavalle on tullut kevään aikana tieto lentojen siirtymisestä päivällä tai parilla. Taustalla vaikuttaa vaihtoyhteyksien vähenevä tarve, kun lennot Helsinki-Vantaalta Kaakkois-Aasiaan harvenevat.

– Olemme jonkin verran karsineet Euroopan lentovuoroja juuri sen takia, koska tätä Japanista ja Koreasta tulevaa vaihtomatkustusta on vähemmän, Tallqvist selvittää. Samalla Finnair pyrkii kuitenkin lisäämään kohteitaan lännessä.

– Tarjontaa on nyt enemmän Eurooppaan, Yhdysvaltoihin sekä Etelä-Aasiaan, Tallqvist summaa.

Lue lisää:

.
.