Hyppää sisältöön

Turun sataman uuden matkustajaterminaalin arkkitehtuurikilpailu ratkesi – tältä tuleva terminaali näyttää havainnekuvissa

Uuden matkustajaterminaalin arkkitehtuurikilpailun voittajaksi valittiin yksimielisesti ehdotus nimimerkillä ORIGAMI. Varustamojen yhteisen matkustajaterminaalin on tarkoitus valmistua 2026.

Suunnitelma nimeltä ORIGAMI valittiin Turun sataman arkkitehtuurikilpailun voittoon. Uusi matkustajaterminaali voisi siis näyttää tältä. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy

Turun Sataman arkkitehtuurikilpailun voittaja on ratkennut.

Uuden matkustajaterminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi järjestetyn kilpailun voittajaksi on valittu ORIGAMI-niminen ehdotus.

Ferry Terminal Turku -hankkeen arkkitehtuurikilpailun voittaja valittiin kolmen aiemmin jatkoon päässeen ehdotuksen joukosta. Tuomariston päätös oli yksimielinen.

Kaikki ehdotukset käsiteltiin kilpailun aikana anonyymeinä ja voittaneen kilpailuehdotuksen tekijöiksi paljastui PES-Arkkitehdit Oy.

Toimittaja Päivi Leppänen kyseli matkustajaterminaalin tulevaisuudesta Turun sataman toimitusjohtajalta Erik Söderholmilta ja arkkitehtikilpailun raatiin osallistuneelta arkkitehti Pirjo Sanaksenaholta, joka toimii Aalto-yliopistossa professorina.

Tuomariston mukaan kaikki kilpailun toisessa vaiheessa mukana olleet ehdotukset olivat laadukkaita. Tuomaristo päätyi ehdotukseen, jossa toiminnallisuudelle asetetut tavoitteet täyttyivät parhaiten. Samalla se sopii erinomaisesti tulevan Linnaniemen alueen ympäristöön ja maisemaan.

– Valittu ehdotus antaa hyvät lähtökohdat matkustajaterminaalin jatkokehittämiseen, sanoo Turun Sataman toimitusjohtaja, arkkitehtuurikilpailun tuomariston puheenjohtajana toiminut Erik Söderholm tiedotteessa.

Voittajaehdotuksessa lennokkuutta ja liikettä

Tuomaristo katsoi, että ehdotus nimeltä ORIGAMI vastasi parhaiten terminaalille asetettuja tavoitteita.

ORIGAMIssa tuomaristoa miellytti sen arkkitehtuurin poikkeuksellisuus ja ilmaisuvoima.

Risteilymatkalle lähdetään usein irrottautumaan arjesta ja terminaalirakennus virittää jo ulkoasullaan matkustajat sopivaan matkan tunnelmaan.

Tuomariston mielestä voittajaehdotuksessa on lennokkuutta ja liikettä. Arkkitehtuuri perustuu vinoihin kolmiomaisiin pintoihin, teräksen, lasin ja alumiinin leikkiin. Muodossa on merellistä symboliikkaa. Myös vertauskuva japanilaiseen paperiveistokseen on tuomariston mukaan viehättävä. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy
Ehdotuksen rakennustekniset ratkaisut miellyttivät tuomaristoa. Ne ovat kunnossapidon kannalta mietittyjä ja alumiininen "sadetakki" elinkaariominaisuuksiltaan pitkäikäinen. Myös saapuminen alueelle on onnistunut ja pysäköintilaitos tukee arkkitehtuuria. Lyhytaikaisen pysäköinnin ja jätön eriyttäminen toimii tuomariston mukaan erityisen hyvin. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy
Rakennuksen sisätiloissa on ilmavuutta. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy
Puupinnat tuovat lämpöä lasin ja alumiinin joukkoon. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy
 Terassit odotusaulan yhteydessä tarjoavat hienot näköalapaikat Linnanniemen suuntaan. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy
Uuden terminaalin olisi tarkoitus olla valmis alkuvuodesta 2026. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy

PES-arkkitehtien arkkitehti SAFA Tuomas Silvennoinen iloitsee yhteistyöstä Turun Sataman kanssa.

– Terminaaliarkkitehtuuri palvelee ihmisiä niin arjessa kuin juhlassa ja on meille läheinen suunnitteluala. On arvokasta, että liikenteen rakennusten arkkitehtuuriin halutaan panostaa, voittajaehdotuksen pääsuunnittelija, Silvennoinen sanoo tiedotteessa.

Turun Satama tekee nyt valitun arkkitehtitoimiston kanssa sopimuksen pää- ja arkkitehtisuunnittelusta. Työ jatkuu kehitysvaiheella yhteistyössä muiden osapuolten kanssa.

Kehitysvaihe alkaa kesän 2022 loppupuolella ja jatkuu keväälle 2023 asti. Silloin siirrytään toteutusvaiheeseen. Tavoitteena on, että toiminta uudessa matkustajaterminaalissa käynnistyy alkuvuodesta 2026.

Lue myös:

.
.