Hyppää sisältöön

Jo yli 100 000 suomalaista käyttää kristillistä deittisovellusta, ja pian se kasvaa ulkomaille – mikä on Valo ja miten se eroaa kilpailijoista?

Kristillisen deittisovelluksen Valon kehittäjät kertovat, että sovelluksen käyttäjiä yhdistää lähes sataprosenttinen halu löytää itselleen parisuhde.

Sovellus perustuu Kotisataman Deitti -deittailusivustoon, joka on ollut toiminnassa jo liki 20 vuotta. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Voiko kristillisessä deittisovelluksessa swaipata samaa sukupuolta? Valon kirjalliset vastaukset välitti Erkka Simolin. Tampereen Tammelassa jutulla Seela Korpilahti, 26, Elli Halme, 33 ja Julia Niemi, 18. Toimittajana Jani Aarnio

Suomalainen kristillinen deittisovellus Valo laajentaa ulkomaille. Tulevan kesän ja syksyn aikana se kertoo aloittavansa toimintansa Ruotsissa ja Italiassa.

Tekijätiimin mukaan viime vuoden kesällä perustettu sovellus on kerännyt jo noin 130 000 kirjautunutta käyttäjää Suomessa.

Valon perustaja on yrittäjä ja psykologi Miika-Markus Järvelä, joka on yrityksen hallituksessa mukana yhdessä Erkka Simolinin kanssa. Simolin kertoo toimivansa yrityksen markkinoinnin parissa.

Sovellus herätti aloittaessaan huomiota, sillä sen kerrottiin olevan vain heteroille suunnattu palvelu. Esimerkiksi Kirkko ja kaupunki (siirryt toiseen palveluun) uutisoi viime kesänä, että "uusi deittisovellus auttaa kristilliset arvot omaavia heteroita löytämään elämänkumppanin". Sen jälkeen mediassa on ollut esillä tapauksia, joissa samaa sukupuolta etsineiden profiileja on poistettu (siirryt toiseen palveluun).

Sittemmin linja on kuitenkin tiimin mukaan muuttunut.

Sovelluksen kehittäjät kertovat nyt, että Valo on kaikille kristityille suunnattu deittipalvelu, jossa jokainen voi etsiä omana itsenään elämänkumppania.

Yle kysyi tekijätiimiltä, mistä Valo-sovelluksessa on kyse, kuka sitä käyttää ja mihin sen suosio perustuu. Sovelluksen kehittäjät halusivat vastata kysymyksiin sähköpostitse ja tiiminä.

1. Mistä sovellus sai ideansa?

"Tarve sovellukselle on tullut käyttäjiltä, käyttäjäpalautteen muodossa viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Nettipohjaisen palvelun rinnalle haluttiin helpommin käytettävää sovellusversiota. Viimeisin sykäys sovelluksen tekoon tapahtui koronapandemian alettua, kun kristilliset tilaisuudet ja tapahtumat peruttiin. Sovellus tehtiin ja julkaistiin mahdollisimman nopeasti, ja sen julkaisu oli kesäkuussa 2021.

Valon missio on että mahdollisimman moni ihminen löytää itselleen parisuhteen, yhdistävänä tekijänä kristilliset arvot. Valon visio on tulla maailman suosituimmaksi kristilliseksi deittipalveluksi."

2. Miten Valo eroaa esimerkiksi Tinderistä?

"Valo eroaa muista deittipalveluista niin, että sen käyttäjiä yhdistää kristillinen arvomaailma. Valon käyttäjiä yhdistää myös lähes sataprosenttinen halu löytää itselleen parisuhde.

Valon käyttäjät kertovat myös, että he ovat kyllästyneet muiden deittipalvelujen ylläpitämään deittailukulttuuri sekä kevyeen tapailuun kannustavaan toimintaan.

Valossa algoritmit pyrkivät löytämään mahdollisimman tehokkaasti parisuhteen."

3. Aiemmin Valo-sovellus oli tarkoitettu pelkästään heteroille. Nyt myös seksuaalivähemmistöt voivat hakea sen kautta kumppania. Mistä tämä muutos johtuu?

"Palvelu on kehitetty 20 vuotta sitten ajan hengen ja ajatusten mukaisesti. Tällä hetkellä palvelu kehitetään missiomme ja visiomme mukaisesti. Palvelu kehittyy ja muokkautuu koko ajan käytön mukaisesti."

4. Paljonko sovelluksessanne on käyttäjinä seksuaali- tai sukupuolivähemmistöjä?

"Missiomme on, että mahdollisimman moni kristilliset arvot omaava löytää itselleen parisuhteen. Visiomme on, että Valosta tulee maailman suosituin kristillinen deittisovellus. Pyrimme kehittämään ja mittaamaan näitä asioita."

5. Kerroitte, että palveluun on rakennettu kristillinen aihesanasto, josta käyttäjät saavat valita itselleen tärkeäksi kokemiaan kristillisyyteen liittyviä sanoja. Minkälaisia aihesanoja sovelluksessa esimerkiksi on?

"Aihesanoja löytyy noin 680, joista pystyy kukin valitsemaan itselleen sopivan "sanapilven" tämä tulee sekä näkyviin profiiliin että algoritmien avuksi mahdollista kumppaniehdokasta varten. Sanan voi valita sen perusteella, mitkä ovat itselle tärkeitä tai mistä on kiinnostunut."

Valosta kerrotaan, että sovelluksen käyttäjistä noin puolet on miehiä ja puolet naisia. Suurin käyttäjäryhmä on 25–50-vuotiaat.

Minkälaisia ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta 28.5. kello 23:een saakka.

.
.