Hyppää sisältöön

Venäjä esti pääsyn Helsingin Sanomien verkkosivuille

Roskomsvoboda-kansalaisjärjestön mukaan eston syy on Helsingin Sanomien venäjäksi kääntämät jutut.

Hs.fi-sivusto on lueteltu Roskomnazdorin kiellettyjen sivustojen rekisterissä. Kuva: Kuvakaappaus Roskomnadzor-viranomaisen verkkosivustolta Kuva: Roskomnazdor

Pääsy Helsingin Sanomien verkkosivustolle on estetty Venäjällä. Tuore esto koskee myös tanskalaista Politiken-lehteä.

Eston syynä olivat Helsingin Sanomien venäjänkieliset artikkelit, jotka uutisoivat Ukrainan sodasta.

Venäjän liittovaltion viestinnän valvontapalvelu Roskomnazdor esti Helsingin Sanomien sivuston. HS.fi-sivusto ilmestyi Roskomnazdorin kiellettyjen sivustojen rekisteriin 25. toukokuuta, kun estopäätös tehtiin valtakunnansyyttäjänvirastossa.

Roskomsvoboda-kansalaisjärjestön (siirryt toiseen palveluun) mukaan eston syy on Helsingin Sanomien venäjäksi kääntämät verkkojutut.

VPN-yhteyden kautta molemmat sivut ovat kuitenkin saatavilla.

Ylen ja Yle Novostin sivustoille tällä hetkellä voi päästä Venäjällä.

Ensimmäinen Venäjällä blokattu suomalainen tiedotusväline oli Ilta-Sanomat.

Venäläiset viranomaiset ovat rajoittaneet pääsyä kymmeniin sekä venäläisiin että ulkomaisiin tiedotusvälineisiin. Joukossa on muun muassa brittiläinen yleisradioyhtiö BBC, virolainen sanomalehti Postimees, saksalainen Deutsche Welle, venäläiset Dožd tv-kanava ja Eho Moskvy radioasema.

Lue lisää

.
.