Hyppää sisältöön

Viimeinen Gumball 500 alkoi: Yle seurasi kaveriporukkaa, joka uhrasi kymmeniä työtunteja vanhaan Volvoon – ja kuinkas sitten kävikään?

Hankitaan halpa autonromu. Korjataan ja tuunataan sitä intohimoisesti mahdollisimman persoonalliseksi. Sitten kisataan. Tätä on Gumball 500, joka huipentuu viikonloppuun.

Gumball 500 -kisaan osallistuva auto saa maksaa korkeintaan 500 euroa. Kuva: Ines Molander/ Team Korjaussarja

Hyvinkäältä Rukalle ajettava Gumball 500 on autokilpailu, jota ei voiteta ajalla ja vauhdilla. Palkinto voi irrota vaikkapa parhaalla fiiliksellä tai persoonallisimmaksi muokatulla menopelillä.

Kilpailevat joukkueet saavat ajoreitin ja matkalla suoritettavat rastit tietoonsa vasta kisastartissa.

– On se varmaan hauskaa ajaa johonkin Tampereen torille ja syöttää siellä jollekin mustaa makkaraa. Odotan niitä tehtävärasteja, Arttu Mäkinen haaveili huhtikuussa.

Hän ilmoittautui kolmen kaverinsa kanssa kisaan. Kokkolalaisen joukkueen nimi on Team Korjaussarja.

Gumball 500 on pilke silmäkulmassa tehty vastine Gumball 3000 -kilpailulle, jossa ajetaan kalliilla autolla eri maanosissa tai niiden läpi. Hyvinkääläisen Martiin Viikin ideoimassa köyhän miehen vastineessa auto saa maksaa korkeintaan 500 euroa, ja korjaus ja tuunailu saman verran.

Vaihdelaatikko levisi välittömästi

Team Korjaussarjan auton hankinta osoittautui yllättävän vaikeaksi. Sopivaa etsittiin netin myyntipalstoilta ja paikallisen Puskaradion välityksellä.

Lopulta omien somekanavien avulla tärppäsi, ja nuoret lähtivät hakemaan pääsiäisenä autoa vajaan neljänsadan kilometrin päästä Juuasta.

– Auto maksoi 400 euroa ja olihan se turhan kallis, kun vaihdelaatikko hajosi heti, kertoo Ines Molander.

Nuoret yrittivät korjata autoa jo paikan päällä, mutta lopulta Volvo jäi siihen, mihin sillä oli päästy eli seisomaan kolmisen viikkoa Juukaan kirkon pihalle. Kokkolaan se tuotiin lopulta trailerin kyydissä.

Tristan Boholm, Ines Molander ja Arttu Mäinen uskoivat vakaasti vappuna, että Volvo saadaan kuntoon ja katsastettua. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Vappuviikolla hallin pukeilla nökötti auto, johon oli jo rennolla kädellä spreijattu alustavaa suunnitelmaa ulkokuoren maalauksesta. Tristan #Kasipallo Boholm oli juuri laittanut käsijarrun kuntoon.

– Siellä oli vaijeri poikki ja toiselta puolelta ei ollut paikollaan, hän kertoo.

Molander ja Mäkinen olivat jo irroittaneet vaihdelaatikon, joka Molanderin mukaan oli aivan näppärä homma.

Tiimi oli päättänyt tehdä automaattivaihteisesta Volvosta manuaalivaihteisen ja työn alla oli varaosien metsästys mahdollisimman halvalla.

– Meillä on Artun autosta M47 vaihdelaatikko, joka laitetaan kiinni. Kytkinkin taitaa jo löytyä, mutta ainakin polkimet vielä puuttuvat, Ines Molander mietiskeli.

Boholm uskoi vielä huhtikuussa vakaasti, että auto on ajokunnossa ja katsastettuna Gumball 500:n starttipäivään mennessä eli perjantaina 27. toukokuuta mennessä. Myös Molander ja Mäkinen luottivat aikataulun pitävyyteen, tosin luotto auton kestoon ei ollut huipussaan.

– Varmaan tämä hajoaa tien päälle kisassa, Mäkinen mietti.

Tällainen Volvosta tuli. Kuva: Ines Molander/ Team Korjaussarja

Nuoret ovat vapun jälkeen korjanneet ja laitelleet kisa-autoaan opiskelujensa ja töidensä ohessa. Takana on Molanderin laskelmien mukaan 50 työtuntia per joukkuelainen.

"Ei mennyt katsastuksesta läpi"

Mutta voi pettymysten pettymys.

Hartaudella tuunattua Volvoa ei sittenkään nähdä tänä viikonloppuna Suomen teillä kisaamassa Hyvinkäältä Rukalle.

– Ei mennyt katsastuksesta toissa päivänä läpi. Liian korkeat päästöt, emmekä enää ehdi korjata ja katsastaa uudelleen ennen kisaa, Ines Molander pahoitteli.

Hän itse pääsi kuitenkin kilpailuun kokkolalaisen Team Lederhosenin mukana. Järjestäjät ovat kertoneet, että nyt ajettava kymmenes kisa on ainakin tällä erää myös viimeinen Gumball 500.

Kisaan ovat päässeet Kokkolasta lähtemään myös Kokkolan Kostajat. Tältä heidän Volvonsa näytti noin kuukausi sitten:

Benjamin Enlund ja Tuukka Keränen Gumball 500 -kilpailun autonsa kanssa.
Tuukka Keränen ja Benjamin Enlund kertovat, että kisassa tärkeintä on hyvä fiilis ja ilonpito. Ratissa ollaan vesiselvänä, mutta Kuusamossa juhlitaan. Kestääkö auto? Pakoputki syöksee tulta!

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun lauantaihin 28.5. kello 23:een saakka.

.
.