Hyppää sisältöön

MM-kisat ovat tuoneet Tampereelle kymmenien miljoonien tulot, mutta kisoihin käytettyä summaa kaupunki ei paljasta – näihin rahaa käytettiin

Taloudellisen hyödyn lisäksi jääkiekon MM-kisat ovat tehneet Tamperetta tunnetummaksi. Pelkästään tv-katsojia kisoilla on arvioitu olevan 1,6 miljardia.

Apulaispormestari Pekka Salmi Frenckellin aukiolla Tampereella. Taustalla kukkivia lehtipuita.
Tampereen apulaispormestari Pekka Salmi (sdp.) näkee kisoissa myös pitkän tähtäimen hyötyjä. Erityisen tärkeäksi nousee myös yhteisöllisyys. Video: toimittaja Elina Nieminen, kuvaaja Marko Melto, Miikka Varila / Yle

Jääkiekon MM-kisojen taloudelliset vaikutukset kisakaupunkina toimivalle Tampereelle ja koko talousalueelle ovat merkittävät. Ennakkoon on arvioitu alueelle jäävän tuloina noin 30–40 miljoonaa euroa.

– Se on arvio, jotka kisaturistit tuovat kaupunkiin. He käyttävät eri palveluja, yöpyvät hotelleissa, syövät ravintoloissa ja ostavat kaupoista erilaisia tuotteita, Tampereen apulaispormestari Pekka Salmi sanoo.

Lopullinen summa tarkentuu syksyllä, kun rahavirroista saadaan tarkempaa dataa.

Salmi ei suostu avaamaan sitä, minkä verran Tampere on satsannut kisoihin.

– Meillä on tietenkin olemassa tarkat summat, mutta emme halua kertoa sitä kilpailijoillemme. Puhutaan kuitenkin miljoonaluokasta.

Kaupungin käyttämät rahat ovat menneet muun muassa kisakadun rakentamiseen, Fan Zone -aluekokonaisuuteen, liikennejärjestelyihin ja opasteisiin. Lisäksi kaupunki on ostanut 7 500 lippuja peleihin.

– Olemme jakaneet niitä kolmannen sektorin yhdistyksille, organisaatioille ja vapaaehtoistoiminnassa mukana oleville. Moni heistä ei välttämättä olisi muuten päässyt katsomaan kisoja.

Apulaispormestari uskoo, että kaupunki jää kisoista plussan puolelle. Rahaa kaupungille tulee verotulojen kautta.

– Valtava määrä ihmisiä on töissä ravintoloissa, hotelleissa ja areenalla. Myös yritysten maksamasta yhteisöveroista osa tulee kaupungille.

Rahan lisäksi tunnettavuutta ja yhteisöllisyyttä

Kuitenkaan raha ei ole ainoa positiivinen asia, mitä kisoista Tampereelle jää.

Taloudellisen hyödyn lisäksi Salmi nostaa esiin myös kaupungin tunnettavuuden lisäämisen. Pelkästään tv-katsojia kisoilla on arvioitu olevan 1,6 miljardia.

– Tampere pääsee positiivisessa mielessä esille ja saa julkisuutta, ja se hyödyttää meitä pitkällä tähtäimellä. Maksaisi aika paljon kaupunkimarkkinoinnin näkökulmasta, jos itse lähtisimme tekemään tätä maailmalle.

Salmen mukaan MM-kisat tuovat mukanaan myös yhteisöllisyyttä.

– Meidän elinkeinoelämä on lähtenyt rummuttamaan vahvasti Kiekon koti -tematiikkaa" Lisäksi ihmisiä on turuilla ja toreilla kannustamassa omaa joukkuettaan.

Millaisia ajatuksia juttu herätti? Keskustele aiheesta lauantaihin 28.5. kello 23:een saakka!

Lue myös:

.
.