Hyppää sisältöön

Näin valtavia määriä olutta, hampurilaisia ja viiniä myytiin Tampereen areenalla MM-kisoissa: vegetuotteiden osuus alle prosentin

Olutta myytiin jääkiekon MM-kisojen aikana 100 000 litraa.

Areenahampurilaista myytiin kahden viikon kisojen aikana 26 000 kappaletta. Arkistokuva areenan hampurilaisravintolasta. Kuva: Tomi Hänninen

Valtavasti olutta ja hampurilaisia, paljon wingsejä ja lonkeroa. Tästä oli jääkiekon MM-kisat Tampereella tehty.

Noho-yhtiöllä on Tampereen areenalla yhteensä 22 ravintolaa. Yhtiön toimitusjohtaja Aku Vikström kertoo kovia lukuja kahden viikon kisojen myynnistä.

Olut oli ylivoimainen ykkönen. Sitä myytiin 100 000 litraa kisojen aikana.

– Se on huima luku, Vikström toteaa.

Lonkeroa myytiin huomattavasti enemmän kuin siideriä, mutta myös viiniä meni. Muun muassa aitioissa pystyi juomaan puna- ja valkoviiniä ottelua seuratessa. Viinipulloja myytiin 10 000.

Viini jääkiekkojuomana tuli tutuksi etenkin finaalipelistä, kun pääministeri Sanna Marin (sd.) joi viiniä aitiossa ja somekuva keräsi tykkäyksiä.

– Oli hienoa nähdä pääministerin näyttävän, miten nautitaan jääkiekkotapahtumasta täysillä, Vikström sanoo.

Hampurilaisia ja wingsejä

Myös ruuassa faneilla oli suosikki. Se oli Friends & Brgrsin areenahampurilainen.

– Sitä myytiin 26 000 kappaletta, Vikström sanoo.

Toiseksi suosituin annos oli Hookin wingsit.

– Maailman wings-pääkaupungissa kun ollaan, niin paikalliset tuotteet vetävät.

Popcorneja myytiin peräti 16 000 laatikkoa kisojen aikana.

– Tämä kuvastaa, miten isosta massatapahtumasta on kyse. Määrät ovat valtavia.

Yksi selkeä poikkeus oli. Vegetuotteita myytiin vähemmän kuin ravintola luuli ja vaikka ne ovat kovasti pinnalla ravintolatrendissä.

Nohon Areenan ravintoloiden keittiöpäällikkö Antti Ahokas kertoo Ylelle, että vegemyyntipisteestä myytiin vain 17 annosta.

Lisäksi kasvisruokaa myytiin yhtiön muissa ravintoloissa. Esimerkiksi Friends & Brgrsin kasvishampurilaista myytiin 585 kappaletta.

Kokoluokka on pieni, sillä areenaburgeria myytiin samassa ravintolassa 26 000 kertaa.

– Kaikkien pelkästään kasvisproteiinia sisältävien kasvisruoka-annosten osuus kisojen aikana myydyistä ruoka-annoksista on 0,7 prosenttia, Ahokas kertoo.

Lisäksi Noho kertoo myyneensä seuraavat kasvistuotteet:

  • Jättivegelihis 4 kpl (sisältyy vegemyyntipisteeseen)
  • Jättivegelihis nakilla 4 kpl (sisältyy vegemyyntipisteeseen)
  • Vege Chorizo 9 kpl (sisältyy vegemyyntipisteeseen)
  • Kasvishodari Brooklyn 72 kpl
  • Abu Fuad falafel 69 kpl
  • Hookin vegesiivet 53 kpl
  • Dirty Vegan Fries 184 kpl.
Nohon toimitusjohtaja Aku Vikström pitää MM-kisojen myyntiä kotikisoissa kovana suorituksena. Arkistokuva. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Lähes miljoonan päivämyyntejä kolme

Noho myi syötävää ja juotavaa pelikansalle sunnuntain finaalipelipäivänä yhteensä 700 000 eurolla. Näin kovaan tulokseen yhtiö pääsi kolmena päivänä.

Yhteensä kahden viikon aikana myynti oli yli viisi miljoonaa euroa. Kustannukset ja lopullinen voitto selviävät myöhemmin osavuosikatsauksesta.

– Olemme tosi tyytyväisiä jos asiakaskokemus on hyvä. Suomi voitti maailmanmestaruuden, ja ainoa keskustelu on käyty oluen hinnasta.

Niin miten on ensi vuonna, kun osa faneista piti 8,90 euron tuoppihintaa liian korkeana?

– Oluen hintaan vaikuttaa monta asiaa. Inflaatiopaine on kova johtuen Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Markkinatalous määrittelee kysynnän ja tarjonnan. Jos 100 000 litraa olutta menee kaupaksi, hinta ei ole ollut myynnin esteenä. Käymme asiakkaiden palautteen läpi kuitenkin ennen uutta hinnoittelua.

K18-katsomot mietintään

Jääkiekon MM-kisat pelataan myös ensi keväänä Tampereella. Tämän vuoden ennätystulosta koitetaan parantaa, mutta vaikeaa se voi olla.

– Se on aika lailla maksimi, mitä tuosta paikasta pystytään myymään. Erätauot ovat 17 minuutin pituisia, ja katsomoon ei saanut anniskella. Myynti tapahtuu ennen ja jälkeen pelin sekä erätauoilla.

Yksi asia on jo selvää. Juomaa myydään ensi vuonna jokaisesta myyntipisteestä. Lisäksi Vikström pohtisi K18-katsomojen mahdollisuutta.

SM-Liigassa on katsomoita, joissa voidaan myydä alkoholia. Tämä kuitenkin vaatii K18-lippuja näihin katsomonosiin. Nyt tapahtumanjärjestäjä eli Jääkiekkoliitto ei halunnut tällaiseen ryhtiä. Asiasta voidaan Aku Vikströmin mukaan mahdollisesti keskustella ensi vuonna – ehkä Suomessakin siis voitaisiin eurooppalaiseen tyyliin juoda katsomossa olutta muovimukeista.

Noho selvittäisi, voisiko osan katsomoista varata yli 18-vuotiaille. Kuva: Tomi Hänninen

Kisojen aikana Noholla oli areenalla töissä yhteensänoin kuusisataa työntekijää. Ravintola-alan työvoimapulasta huolimatta työntekijöitä saatiin riittävästi.

– Olen positiivisesti yllättynyt, miten upeasti 600 ihmistä pärjäsi, Vikström toteaa asiakaspalautteen perusteella.

Ensi vuonna työntekijöitä voidaan ryhmitellä hieman eri tavalla. Päiväpeleissä oli yllättävän paljon asiakkaita, sen sijaan iltapäivän peleissä vähemmän kuin luultiin.

Noho kertoi toukokuussa tavoittelevansa tänä vuonna noin 300 miljoonan euron liikevaihtoa, kun koronavuonna 2021 liikevaihto jäi 186,1 miljoonaan euroon. Areenan miljoonamyynti oli Vikströmin mukaan iso kassaruiske, mutta vain osa kokonaisuutta. Kesä näyttää kevään perusteella muutenkin hyvältä.

– Ravintola-alalla menee hyvin. Toukokuussa koronapandemian jälkeen kauppa on käynyt tosi hyvin.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 1.6. kello 23:een asti.

OIkaisu 2.6.2022 kello 11.32 Juttuun lisätty myös muiden kuin vegemyyntipisteen ravintoloiden kasvissannokset.

.
.