Hyppää sisältöön

Sähkö- ja kaasuautot voivat olla auttajalle vaarallisia kolaripaikalla – katso, miten uhri irrotetaan autosta harjoituksessa

Autojen kehittyessä pelastajien on opeteltava uusia taitoja koko ajan. Esimerkiksi kymmenen vuotta sitten saatu koulutus ei vastaa enää tämän päivän autokantaa.

Näin leikataan henkilöauton sivu auki.
Näin leikataan henkilöauton sivu auki.

Sähkö- ja kaasuautot voivat aiheuttaa hengenvaaran kolaripaikalla.

Esimerkiksi kolarissa vaurioituneen kaasuauton kaasu voi syttyä palamaan. Sähköautosta puolestaan voi saada hengenvaarallisen sähköiskun, tai akkujen vaurioituneet kennot voivat syttyä tuleen.

Autojen kehittyessä pelastajien on opeteltava uusia taitoja koko ajan. Esimerkiksi pelastushenkilöstön kymmenen vuotta sitten saatu koulutus ei vastaa enää tämän päivän autokannan riskeihin.

Suomen palopäällystöliiton tieliikennepelastamisen pääkouluttaja Mikko Saastamoinen kertoo, että oman haasteensa pelastustyöhön tuovat autojen kehittyneet materiaalit. Vääränlaisella toiminnalla aiheutetaan työturvallisuusriski pelastajalle, potilaalle tai sivulliselle.

– Olen käyttänyt tällaista fraasia, että ihminen on niin kuin eläin häkissä. Jos häkin ovi on auki ja ihminen ei tule spontaanisti ulos, niin silloin hän on vakavasti loukkaantunut, sanoo Saastamoinen.

Uusien direktiivien mukaan auton pitää kestää 100 km/h törmäys painumatta kasaan.

Pelastuslaitoksen työntekijä on kurkistamassa henkilöauton takaovesta sisään.
Kainuun pelastuslaitos harjoitteli Kajaanissa liikenneonnettomuuden uhrin pelastamista ruttuun menneestä autosta. Voit katsoa koko harjoituksen tästä. Toimittaja Joni Takalo haastattelee pääkouluttaja Mikko Saastamoista, kunhan Takalo on vapautettu henkilöautosta.

Harjoituksessa pelastuslaitos leikkasi henkilöauton sivun auki noin seitsemässä minuutissa. Sen jälkeen pelastuslaitoksen oli vielä vapautettava levittimellä tilaa kuljettajan paikalla istuvan uhrin jaloille.

Käytä 112-sovellusta ja huomioi tarrat

Onnettomuuspaikalle tullessa tavallisen ihmisen ei kannata välttämättä rynnätä autolle, koska kyseessä voi olla esimerkiksi sähkö- tai kaasuauto.

Ohi ei kuitenkaan saa ajaa. Jos näkee ojan pohjalla auton, jota ei ole merkitty poliisin tai pelastuslaitoksen nauhoilla, kannattaa soittaa hätäkeskukseen 112-sovelluksella, koska se kertoo soittajan tarkan sijainnin.

– Sähköautoihin uskaltaa koskea, mutta älä poista ihmistä autosta, jos ei ole ihan pakko, sanoo Saastamoinen.

Hydraulinen leikkuri ja levitin, sekä muuta pelastuslaitoksen tieliikennepelastamisen kalustoa. Kuva: Timo Sihvonen / Yle

Saastamoinen kertoo, että ohjeita kolaripaikalle on useita, mutta tietyt nyrkkisäännöt pätevät autoihin.

– Yksi keskeinen hyvin tärkeä asia on tunnistaminen. Kun kansalainen näkee ajoneuvossa vihreällä pohjalla olevan tarran, niin hän tietää, että kyseessä on kaasuajoneuvo.

Jos raskaan liikenteen ajoneuvossa on vihreä tarra ja CNG, niin siitä saattaa Saastamoisen mukaan tulla tuleen syttyessään liekinheitin.

Käyttövoimamerkkejä on muunkin värisenä: harmaa väri tarkoittaa dieseliä, punainen tarra bensaa, vihreä kaasua, sininen vetyä ja oranssi sähköä.

Tarraprojekti on ollut käynnissä Suomessa Saastamoisen mukaan jo pari vuotta, mutta edelleen on ongelmia tunnistaa auton käyttövoima onnettomuustilanteessa.

Pitäisikö autoilijoiden tietämystä erityyppisistä autoista lisätä onnettomuuksien varalta? Voit keskustella aiheesta 2. kesäkuuta klo 23:een saakka.

Päivitetty 2.6.2022 klo 7:59: Korjattu juttuun "vihreä tarra ja CNG", kun aiemmin samassa yhteydessä oli virheellisesti "vihreä tarra ja LPG".

.
.