Hyppää sisältöön

Pääterveysaseman uudistuksesta rohkaisevia kokemuksia Kokkolassa: Potilas pääsee tutun hoitajan pakeille aiempaa useammin

Kuitenkin hankala hoitajapula vaikeuttaa tällä hetkellä asiakkaiden hoitoon pääsyä.

Soiten vastaanottojen vs. osastohoitaja Camilla Puurula, palvelualuejohtaja Nina Wikström ja päivystävä sairaanhoitaja Miia Åström ovat tyytyväisiä maaliskuussa aloitettuun tiimimalliin. Kuva: Iina Kluukeri / Yle

Pääterveysaseman toimintamallin uudistuksesta on saatu hyviä kokemuksia Kokkolassa.

Maaliskuussa terveyskeskuksen asiakkaat jaettiin kolmen tiimin vastuulle, ja se on tuonut hoitoon jatkuvuutta.

Kuitenkin hoitajapula, ylityö- ja vuoronvaihtokielto sekä lisääntyneet sairauslomat vaikeuttavat nyt hoitoon pääsyä. Esimerkiksi puhelinvastaanotto on ruuhkautunut, ja hoitajalle joutuu odottamaan aikaa arviolta 5 päivää.

Mallista on saatu positiivista palautetta asiakkailta sekä myös työntekijöiltä.

– Saamme tehdä töitä tutussa tiimissä, ja hoitotyötä helpottaa se, että potilaat tulevat tässä tutuiksi. Miinuspuoli on työntekijäpula. Se hankaloittaa arkea, mutta siihen emme voi vaikuttaa, pohtii päivystävä sairaanhoitaja Miia Åstrand.

Potilaalle laaditaan ensikäynnillä hoitosuunnitelma. Asiakas saa myös suoran puhelinnumeron häntä hoitaville asiantuntijoille. Samalle hoitajalle potilas pääseekin aiempaa useammin, jolloin terveysvaivojen kokonaisuus hahmottuu työntekijöille paremmin.

Vastuulääkäri- ja hoitajamalli onkin uudistuksessa tavoite, mutta se ei vielä täysin toteudu.

Lue seuraavaksi:Kokkolassa pyritään aloittamaan sote-keskuksen rakentaminen vuonna 2024 – suunnitelmat pikavauhtia valtiolle

Kevät on ollut sote-työntekijöilla poikkeuksellisen kuormittava.

Päivystävä sairaanhoitaja Miia Åstrand ei ole 12-vuotisen uransa aikana kokenut yhtä tiukkaa ajanjaksoa.

– Toivottavasti potilaat ymmärtävät, että yritämme venyä ja hoitaa asiat niin nopeasti ja hyvin kuin mahdollista. Mutta pienemmällä työntekijämäärällä se ei aina onnistu. Esimerkiksi kaikkiin puheluihin ei kyetä vastaamaan. Takaisinsoittopyyntöjä päästään purkamaan yleensä seuraavana päivänä, kertoo Åstrand.

Hoitajalle joutuu pääterveysasemalla odottamaan aikaa noin 5 päivää.

Kokemukset tiimimallista ovat olleet kuitenkin niin hyviä, että se laajenee syksyllä Ullavan, Lohtajan, Kälviän ja Koivuhaan terveyskeskuksiin.

Tiukka kesä luvassa

Uudistuksessa potilaat ovat saaneet soittaa yhteen, oman tiimin puhelinnumeroon.

Tavoitteena on, että varsinkin paljon terveyskeskuspalveluja käyttävät pääsisivät pääsääntöisesti omalle lääkärille. Esimerkiksi perussairauksien kontrollikäynnit olisi hyvä hoitaa samalla lääkärillä.

Terveyskeskuksen yhdessä tiimissä on noin 14 henkilöä eli 6–7 hoitajaa ja saman verran lääkäreitä. Yksi tiimi vastaa karkeasti arvioiden noin 10 000 ihmisestä.

– Vastaanottouudistusta kehitetään edelleen. Tiimimallin tavoitteena on myös parantaa palveluiden saatavuutta ja taata yhdenvertaiset palvelut, kertoo Soiten palvelualuejohtaja Nina Wikström.

Kesä tulee olemaan terveyskeskuksissa tiukka.

– Kokkolan terveyskeskuksen vastaanottojen kesäsijaisista puuttuu vielä lähes puolet. 12 oli tarkoitus palkata, mutta neljä vielä puuttuu, kertoo vastaanottojen vs. osastonhoitaja Camilla Puurula.