Hyppää sisältöön

HSL:n vyöhykemalli voi olla pian historiaa – lipun hinta saattaa jatkossa olla sama matkusti sitten Helsingissä raitiovaunulla tai lähijunalla Keravalle

HSL tavoittelee talouden tasapainottamista koronavuosien jälkeen ja on selvittänyt useita lippuhinnottelumalleja. HSL:n hallitus päättää mahdollisesta hinnanmuutoksista lokakuussa.

Mikäli HSL:n tasahintainen ehdotus menee läpi, lähiliikenteen lippujen hinnat nousisivat pääkaupunkiseudulla ja laskisivat HSL:n lähikunnissa. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Helsingin seudun liikenne on selvittänyt mahdollisuutta siirtyä hinnoittelumalliin, jossa lipun hinta olisi sama matkan pituudesta riippumatta. Käytännössä matkustaja maksaisi saman summan Helsingistä Keravalle kuin Helsingin kaupungin sisällä.

HSL on selvittänyt eri vaihtoehtoja korona-ajan pienentyneiden matkustajamäärien takia. Nykyisen neljän ABCD-vyöhykkeiden malleista on harkittu erilaisia yhdistelmiä tai jopa koko alueen muuttamista yhden lippuhinnan alueeksi. Harkinnassa on ollut myös, että raja AB, BC tai CD-vyöhykkeiden väliltä poistuu.

– Tavoitteena on kasvattaa matkustajamääriä ja sitä kautta myös lipputuloja. Yksi vaihtoehto olisi laskea pitkien joukkoliikennematkojen hintoja suhteessa lyhyisiin matkoihin, sanoo HSL:n markkinatyksikön johtaja Mari Flink.

HSL:n hallitus käsittelee eri vaihtoehtoja ensi viikolla ja liikenneyhtiön ehdotus lähetetään kaupunkien kommentoitavaksi vielä kesän aikana. Kunnilla on aikaa antaa omat lausuntonsa HSL:n tariffiehdotukseen elokuun loppuun mennessä.

HSL:n hallitus päättää mahdollisesta hinnanmuutoksista lokakuussa. Jos HSL:n hallitus päättää korottaa vain eri lippujen hintoja, muutos tulisi voimaan jo vuoden vaihteessa. Jos muutoksia tehdään myös vyöhykkeisiin, hinnat muuttuisivat vuoden 2023 aikana tai vuoden 2024 alusta.

Käytännössä tasahinnoittelussa esimerkiksi AB-alueen kuukausilippu nousisi nykyhinnoilla noin 65 eurosta 68–69 euroon kuukaudessa, mutta sillä voisi matkustaa koko HSL-alueella.

– Reuna-alueiden merkitys on sen verran pienempi, etteivät korotukset nykyisiin hintoihin olisi suuria, Flink sanoo.

AB-alueella asuu melkein 900 000 asukasta, samoin BC-alueella on paljon mahdollisia käyttäjiä. ABC-alueella asuu jo lähes 1,2 miljoona, kun koko alueella asuu reilut 1,3 miljoonaa uusmaalaista.

Kuntien rahoitusosuus kasvoi koronan aikana

HSL-kuntien rahoitusosuus on ollut noin puolet joukkoliikennekustannuksista, toinen puoli on tullut lipputuloista. Koronapandemian aikana kuntien osuus on noussut jopa 65–70 prosenttiin.

– Tavoitteena on, että vuonna 2025 kuntien osuus olisi noin 50–55 prosenttia kuluista, Flink sanoo.

Flinkin mukaan uudistuksesta on jo keskusteltu HSL:n hallituksen ja kuntien joukkoliikenteestä vastaavien asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi selvitykseen on osallistettu myös asiakkailta mukaan suunnitteluun.

– Erilaiset ryhmät ovat osallistuneet näiden mallien valmisteluun. Olemme tehneet tosi paljon haastatteluja. Lisäksi on ollut kyselyjä, Flink kertoo.

Kevään aikana 50 000 käyttäjää on vastannut kyselyyn lippumalleista ja -tuotteista. Kyselyillä selvitettiin asiakkaiden asenteita lippuihin ja heidän käyttäytymiseensä ja sitä kautta joukkoliikenteen suosioon. Saadut analyysit lähetetään kunnille tiedoksi.

– Kyselyissä voittajaksi kaikilla alueilla nousee asiakkaiden mukaan tasahintamalli. Se koetaan helpoksi ja yksinkertaiseksi, ei tarvitse opetella rajoja ja se on helppo myös uusille käyttäjille.

Flinkin mukaan tasamalli koetaan omalla tavallaan reiluksi, sillä se tasoittaisi alueellisia eroja. Haja-asutusalueella palvelutarjonta on pienempi, mutta hinta olisi sama kuin hyvän palvelutason alueilla.

Aiemmin helsinkiläiset vastustivat vahvasti raitiovaunulipusta luopumista. Flink myöntää, että kyselyssä eniten tasamallia vastustivat vain yhdellä vyöhykkeellä liikkuvat, mutta myös Helsingissä tasamalli oli suosituin.

Vyöhykeuudistaminen ei vaatisi lippukorttien lukijoiden vaihtamista. HSL aloittaa syksyllä lähimaksukorteilla maksettavien lipunlukijoiden vaihtamisen. Tavoitteena on vaihtaa ne tulevan syksyn ja ensi vuoden aikana.

Ukrainan sodan seurauksena polttoaineiden hinnan nousu lisää autoilijoiden painetta siirtyä joukkoliikenteeseen.

Uudistus nostaa kuntien rahoitusosuutta

Helsingin kaupungin hallinnossa HSL:n uudistussuunnitelmista ollaan tietoisia, mutta HSL:n lopullista ehdotusta odotetaan ensi viikon jälkeen.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta antaa oman lausuntonsa kaupunginhallitusta varten kesän jälkeen ensimmäisessä kokouksessaan 9. elokuuta.

– Aikataulu on niin tiukka. Jos siinä halutaan pysyä, lautakunnan on tehtävä päätökset omasta kannastaan kokouksessaan elokuun alussa, sanoo liikenneinsinööri Markku Granholm Helsingin kaupungilta.

HSL:n suunnitelmat nostavat alueen kehyskunnilta perittävien veroeurojen osuutta rajusti, jos puolet tuloista pyritään saamaan lipputuloista ja puolet kunnilta, Granholm sanoo.

– Minulla on epäilys, ettei kehyskunnilla ole varaa sellaiseen. Se olisi aika raju lisämeno kunnille, Granholm toteaa.

HSL:n mukaan lisämeno kohdistuisi kehyskuntiin.

– Tasahinnoittelumalli vähentäisi noin 12 miljoonalla Helsingin veroeurojan tarvetta. Tuen tarve ei siis kasva Helsingissä vaan kehyskunnissa eli esimerkiksi Kirkkonummella, Sipoossa ja Tuusulassa, sanoo HSL:n Mari Flink.

Osa helsinkiläisistä on kokenut jo nykyisen vyöhykemallin kalliina.

– Asiakkaat ovat jo nyt muistelleet edullisia lyhyen matkan lippuja, kuten raitiovaunulippuja. Tämä uudistus nostaisi hintoja entisestään, eikä matkan pituus vaikuttaisi siihen millään tavalla, Markku Granholm sanoo.

Mitä mieltä olet HSL:n lähiliikenteen lippujen hinnoittelusta? Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon kello 23:een asti.

Lue myös:

Kiista ylityökorvauksista johti kuskipulaan ja toistuviin ratikka- ja metrovuorojen peruutuksiin – nyt tunnelin päässä näkyy valoa

Loppi liittyy Helsingin seutuliikenteen kehyskunnaksi

Kymmenien katutöiden kesä alkamassa Helsingissä, ja Meilahteen aletaan rakentaa uutta ratikan kääntöpaikkaa

Tallinnassa HSL-matkakortti kelpaa jo maksuksi liikennevälineissä, pankkikorttikin käy – pääkaupunkiseudulle korttimaksu tulee vasta kesällä 2023

Joukkoliikenteen matkustajamäärä ponnahti jopa koronan jälkeisiin ennätyslukuihin – HSL: Kallis polttoaine tuo korotuspaineita lipun hintoihin