Hyppää sisältöön

Turun uuden konserttitalon akustikko Eckhard Kahle ymmärtää, miksi orkesteri haluaa vanhasta pois: "Osittainen katastrofi"

Lukuisten konserttisalien soinnin luonut belgialainen akustikko Eckhard Kahle pitää Turun lähestymistavasta, jossa filharmonisen orkesterin tarpeet halutaan huomioida ennen muita.

Turun uuden konserttitalon akustikko Eckhard Kahle ihmettelee, miten TFO:n soittajat ylipäätään mahtuvat nykyisen konserttitalon lavalle. Kuva: Carolus Manninen / Yle

Akustiikan tohtori ja kansainvälisesti tunnettu belgialainen akustikko Eckhard Kahle nimeää silmät kiiluen yhden asian, joka tekee Turun tulevasta konserttitalosta hänelle erityisen mieluisan suunnittelukohteen.

Turussa tarkoitus on luoda optimaaliset olosuhteet Turun filharmoniselle orkesterille ja heidän yleisölleen. Muiden pääsalissa mahdollisesti esiintyvien tarpeet tulevat perässä.

– Tarkoitus ei ole tehdä viittätoista eri asiaa, joista yksi on orkesterimusiikin esittäminen. Täällä halutaan parhaat työskentely- ja kuunteluolosuhteet orkesterimusiikille.

Kahlen työhistoria kattaa lukuisia, erityisesti esiintymiskäytössä olevia rakennuksia ympäri maailmaa. Hänen suunnitteluhistoriaansa lukeutuvat muun muassa Philharmonie de Paris Ranskassa ja Stavangerin konserttisali Norjassa.

Suomessa Kahle on kiinnitetty Jyväskylä Sinfonian uuden konserttitilan akustisen muutostyön suunnitteluun.

Turun uuden konserttitalon esiintymistilojen akustiikan suunnitelusta vastaava tiimi (siirryt toiseen palveluun) koostuu Kahlen belgialaisen yrityksen ja suomalaisen Akukonin konserttisalisuunnittelijoista.

Eckhard Kahlen tehtävä on toteuttaa pääsalin akustiikka, niin että sen soinnista nauttivat sekä yleisö että soittajat itse.

– Parhaan musiikillisen lopputuloksen saavuttaa vain jos muusikot saavat parhaat mahdolliset olosuhteet työhönsä. On siis tärkeää, mitä muusikot itse kuulevat soittaessaan lavalla.

TFO kaipaa uusia tiloja

Vuodesta 1952 TFO:n kotina toiminut Turun nykyinen konserttitalo on arkkitehti Risto-Veikko Luukkosen suunnittelema. Sen esiintymissali on Suomen ensimmäinen pääasiassa konserttitarkoituksiin rakennettu sali.

Konserttitalon tarjoamat puitteet sekä esiintymis- että työpaikkana ovat kuitenkin aikansa eläneet ja riittämättömät.

Esiintymislavaa ja salin akustiikkaa on kritisoitu niiden soveltumattomuudesta orkesterille. Ongelmia on myös lavan takana, missä puutetta on esimerkiksi harjoitustiloista soittajille.

Filharmonisen orkesterin intendentin Nikke Isomöttösen mukaan asianmukaisempia tiloja on odotettu jopa vuosikymmeniä.

– Tärkeintä on, että tuleva pääsali tehdään tinkimättömästi orkesterimusiikin ehdoilla. Tila optimoidaan orkesterisoitolle. Silloin myös kuuntelukokemus on paras mahdollinen. Se ei tarkoita, etteikö salissa voitaisi tehdä muutakin.

Turun filharmonisen orkesterin intendentin Nikke Isomöttösen mukaan TFO on kaivannut uusiin tiloihin jo pitkään. Kuva: Carolus Manninen / Yle

Isomöttönen uskoo, että suunnittelutyössä otetaan muusikoiden toiveet huomioon.

– Orkesterissa on käyty paljon keskusteluja. Hyvin on vuorovaikutus on pelannut.

"Ymmärrän heitä"

Onko Turun nykyinen konserttitalo täyskatastrofi? Tätä on kysyttävä kansainvälisesti arvostetulta huippuakustikolta, Eckhard Kahlelta. Turussa vieraileva Kahle antaa haastatteluita medialle nimenomaan vanhan konserttitalon väliaikatiloissa.

Kahle repeää nauramaan.

– Siihen ei ole helppoa vastausta. Tämä ei ole täysi katastrofi, mutta osittainen katastrofi.

Esimerkkeinä ilmiselvistä ongelmista Kahle nimeää lavan, jolla muusikot joutuvat istumaan niin, että kommunikointi on vaikeaa. Lisäksi ahtaudesta johtuen orkesterin kokoa on vaikea kasvattaa, mikäli ohjelmisto sitä vaatisi.

Kahle mainitsee myös salin akustiikan, joka on 70 vuoden ajan tarjonnut yleisölle epätasa-arvoisen kuuntelukokemuksen.

– Joillain penkeillä musiikki kuuluu liian kovaa, mutta toisilla paikoilla kuuluu eri tavalla. Ymmärrän heitä, kun he haluavat pois, Kahle sanoo hymyillen.

Havainnekuva Turun tulevan konserttitalon pääsalista. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy

Fysiikan peruslähtökohdat eivät tule uudessa salissa muuttumaan. Orkesteria lähellä istuva kuulee musiikin kovempaa kuin sivulehtereiltä konserttia seuraava.

Kahlen tavoite on tehdä jokaisen penkin kuuntelukokemuksesta silti hyvä.

Rokki soi?

Siihen, tullaanko Eckhard Kahlen suunnittelemassa salissa kuulemaan orkesterimusiikin lisäksi muutakin, kuullaan näkemys akustikolta.

– Rokkia tulee. Äänentoistokin saliin tulee. Ilman sitä nykyaikainen konserttitalo ei pärjää. Ehkä ei hevimetallia.

Uuden konserttitalon rakennustöiden on määrä alkaa kesällä 2023. Ensimmäiset yleisökonsertit on tarkoitus järjestää talossa vuoden 2025 loppuun mennessä.

Voit keskustella aiheesta Yle-tunnuksella (siirryt toiseen palveluun) 8. kesäkuuta kello 23:een asti.

Lue myös:

.
.