Hyppää sisältöön

Turun kaupunginhallitus haluaa sataman uuden junayhteyden kulkevan Pahaniemen kautta

Uuden satamaraiteen karkea kustannusarvio olisi 18 miljoonaa euroa. Tavoite on, että puolet kustannuksista maksaisi Väylävirasto. Kaupunginhallitus teki periaatepäätöksen maanantaina uudesta raiteesta.

Kuvituskuvana arkkitehtiien havainnekuva uudesta yhteisterminaalista Turun satamassa. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy

Turku suunnittelee sataman uutta junayhteyttä toteutettavaksi pohjoisen kautta.

Turun kaupunginhallitus päätti maanantaina periaatepäätöksessään satamaraiteen toteuttamisesta. Hyväksytyssä ehdotuksessa junaraide satamaan ja uuteen yhteisterminaaliin kulkisi Pahaniemen suunnasta. Uusi linjaus kulkisi pohjoista reittiä nykyisen Aurigan kiinteistön viereen ja tulevan yhteisterminaalin läheisyyteen.

Karkea kustannusarvio uudelle kulkuyhteydelle satamaan on 18 miljoonaa euroa ja rakentaminen kestää ainakin viisi vuotta. Kustannusarvio ei sisällä esimerkiksi Turun seudun puhdistamon poistoputken huomiointia, johtosiirtoja, paalulaattaa, noin 800 metrin ajoyhteyttä satamakentän ja eritasoliittymän välille, mahdollista siltaa tai siltoja radan yli aseman läheisyydessä maankäytön kehittämiseen ja Ruissalo-yhteyteen liittyen. Pohjoisesta kulkeva satamaraide laskee kuitenkin Turun suunnitteleman raitiotien kustannuksia, kun raitiotie ja satamaraide eivät risteä.

Turku aikoo purkaa nykyisen satamaraiteen, joka kulkee Tukholmankadun myötäisesti Turun Linnan kautta satamaan. Tämä mahdollistaisi alueelle esimerkiksi uudisrakentamista.

Turku aikoo seuraavaksi aloittaa neuvottelut satamaraiteen suunnittelusta ja rakentamisesta Väyläviraston kanssa. Turun tavoite on, että kustannukset uudesta raiteesta jaetaan puoliksi Väyläviraston kanssa.

Lue lisää:

.
.