Hyppää sisältöön

Kärryt täyteen ja kassalle vasta kun aleaika alkaa – ruoan kallistuessa alennushintaisia elintarvikkeita jopa piilotellaan kaupan hyllyille

Etenkin tupla-alennuksella päivän päätteeksi myytäville tuotteille on kysyntää. Alehinnoilla halutaan vähentää hävikkiä, mutta niitä ostamalla voi myös säästää ruokakuluissa.

Kokkolalainen Laura Isosaari paikallisen marketin pihalla.
Laura Isosaari kerää mahdollisuuksien mukaan ruokakoriinsa tuotteet alennettuun hintaan.

Juuri valmistunut Laura Isosaari tekee ruokaostoksensa aina iltaisin ja yrittää kerätä tarvitsemansa elintarvikkeet alennushintaisina.

Isosaaren ostokäyttäytyminen muuttui sen jälkeen, kun elintarvikkeiden hinnat nousivat.

Kokkolan Minimaniin suuntaava Isosaari toteaa, että hintojen vertailun vuoksi ruokakaupassa kuluu todennäköisesti noin tunti.

Enää hänen ostoskoriinsa ei päädy ainoastaan entuudestaan tuttuja tuotteita, vaan Isosaari tekee ostopäätöksensä hintojen perusteella.

– Onhan tämä vähän epäreilua. Nyt kun olen itse nuori ja saisin tehdä ja kokea, niin mietin vain, että riittääkö tässä rahat mihinkään tekemiseen, ellei tee ihan hirveästi töitä.

Iltaisin alkava tupla-alennus näkyy piikkinä kassavirrassa

Ruoan hinnan nousu on johtanut siihen, että alennushintaisia elintarvikkeita myydään yhä enemmän.

Asiakkaiden kasvanut kiinnostus on huomattu ainakin Kokkolan Prismassa, Kokkolan Minimanissa ja Suomen Halpahalleissa.

Niin sanotut punalaputetut tuotteet ovat elintarvikkeita, joiden parasta ennen -päiväys on lähestymässä. Eniten alennuslappuja laitetaan tuoretuotteisiin, kuten lihaan, leipään ja erilaisiin maitotuotteisiin.

Etenkin tupla-alennuksella myytävät elintarvikkeet ovat kasvattaneet suosiotaan.

Esimerkiksi Kokkolan Prismassa ilta-alennus tulee voimaan kello yhdeksältä, jolloin jo ennestään alennettuja tuotteita aletaan myydä 60 prosentin alennuksella.

– Asiakkaat laittavat punalaputetut tuotteet ostoskärryihin hyvissä ajoin ennen kello yhdeksää, mutta tulevat kassoille vasta kun tuotteet myydään edullisemmalla hinnalla, Kokkolan Prisman johtaja Veli-Matti Haarala kommentoi.

Kokkolan Prismassa aletaan laputtaa alennuksella myytäviä elintarvikkeita ensimmäisten aukiolotuntien aikana. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Iltaisin alkava tupla-alennus on aiheuttanut myös harmillisen lieveilmiön. Osa asiakkaista käy päivän aikana piilottamassa alennushintaisia tuotteita kaupan hyllyille, ja hakee ne ilta-alen alettua.

Asia on huomattu ainakin Kokkolan Minimanissa.

– Osa tuotteista unohtuu jemmoihin, koska olemme löytäneet tuotteita paikoista, joissa niiden ei kuuluisi olla. Onneksi kyseessä on pieni ilmiö, kertoo Kokkolan Minimanin johtaja Markus Anttila.

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan eli Eepeen ryhmäpäällikkö Jussi Järvisen mukaan on liian aikaista arvioida, vaikuttaako elintarvikkeiden hintojen nousu alennustuotteiden kysynnän kasvuun. Etelä-Pohjanmaan S-ryhmän liikkeiden elintarvikemyynti on viimeisten kolmen aukiolotunnin aikana kuitenkin vilkasta, koska silloin alennettuja tuotteita myydään entistä halvemmalla.

Kauppojen alennuskäytännöt eroavat toisistaan

Kaikissa kaupoissa ei ole käytössä iltaisin alkavaa tupla-alennusta. Kokkolan K-Citymarketin kauppias Antti Ahonen kertoo, että lisäalennusten sijaan heillä on tapana pitää tuotteissa koko päivän ajan 50 prosentin alennus.

– Näin asiakkaat voivat ostaa tuotteita koko päivän tietyllä hinnalla. Olemme todenneet, että tämä on asiakkaan kannalta parempi ratkaisu.

Kokkolan K-Citymarketissa ei ole huomattu, että alennettujen elintarvikkeiden kysyntä olisi kasvanut.

Myöskään Halpahalleissa ei ole käytössä tupla-alennuksia. Ostopäällikkö Markus Flinckin mukaan kiinnostus alennustuotteita kohtaan on kasvanut hieman tämän vuoden aikana.

– Kun kauppa aamulla avataan, alennustuotteet menevät nopeasti, hän kertoo.

Lihajalostevastaava Joni Hirvi täyttää hyllyjä Kokkolan Prismassa. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Pois heitettävän ruoan määrä on vähentynyt

Flinck uskoo, että kasvanut kysyntä johtuu ruoan hintojen nousun lisäksi vastuullisuuden korostumisesta. Alennushinnalla myytävien tuotteiden ostaminen on fiksua kuluttamista.

– Mieluummin mekin myymme tuotteen punalaputettuna, kuin laitamme sen poisheittohävikkiin.

Kaikista muistakin kaupoista todetaan, että ruokahävikin määrä on vähentynyt punalaputettujen tuotteiden myötä.

– Kun alennus on 60 prosenttia, ostomäärä kasvaa. 30 prosentin alennustuotteet ovat voineet jäädä hyllyyn, mutta tupla-alen tultua voimaan ne menevät kaupaksi, sanoo Eepeen Järvinen.

Myös tilausjärjestelmien kehittyminen on edesauttanut hävikin pienentymistä. Koska tavaravirtaa voi ennakoida aikaista paremmin, ylimääräistä ruokaa ei enää ole yhtä paljon.

Aiheesta voi keskustella lauantaihin 11. kesäkuuta kello 23 asti.

Lue seuraavaksi:

.
.