Hyppää sisältöön

Yle Areena täyttää 15 vuotta ja kasvattaa suosiotaan vuosi vuodelta: Armi-sarjalla on viisi miljoonaa käynnistystä

Sarjoja ja podcasteja tarjoava Yleisradion oma suoratoistopalvelu perustettiin vuonna 2007 vastaamaan kysyntää netin puolella.

Armi Aavikko – siinä välissä olin elossa -kuunelma kertoo Miss Suomen noususta tähtitaivaalle. Kuva: Erik Uddström, Yle / Hans Weckman

Areenasta on vuosien saatossa tullut oleellinen osa Ylen tarjontaa. Sitä voidaan kutsua myös edelläkävijäksi niin Suomessa kuin maailmallakin.

– Heti alusta alkaen lähdimme julkaisemaan samassa palvelussa hyvin määrätietoisesti sekä katsottavia että kuunneltavia sisältöjä, mikä oli Euroopan mittakaavassakin harvinaista, Yle Areenan päällikkö Tanja Iikkanen kertoo. Hän on ollut myös perustamassa Yle Areenaa.

Iikkasen mukaan edelläkävijyys tarkoittaa sitäkin, että Areenassa on tähän mennessä ehditty harjoitella perinpohjaisesti striimaus- ja digimaailmaan kuuluvia asioita. Näin ei kaikkien kohdalla vielä ole: alle kymmenen vuotta toiminnassa olleilla suoratoistopalveluilla voi olla oppirahoja maksettavanaan. Digimurros ei ole päästänyt ketään helpolla, ja tämä on mullistanut totuttuja tapoja toteuttaa asioita.

– Digimaailmaan kuuluu ketterä tekeminen ja vähän toisenlainen mentaliteetti: puhutaan, että virheistä opitaan ja että ne vievät meitä eteenpäin tukevammalle pohjalle. Tämäntyylinen ajattelu on vielä kohtalaisen uutta. Digimaailmassa tarvitaan myös uudenlaista tuotejohtamista ja koko palvelukehityksen sydän on asiantuntijat ja matala hierarkia. Ammattitaidoksikaan ei enää riitä vuosien kokemus, vaan rinnalle pitää vaikkapa ottaa myös todellinen käyttödata.

Youtube alkoi kiinnostamaan nuoria

Kun Yle Areena viisitoista vuotta sitten sai alkunsa, ryhtyi Youtube valtaamaan alaa etenkin nuorison keskuudessa, ja lineaarisille kanaville syntyi kilpailijoita.

– Perustin oman Facebook-tilini vuonna 2007 norjalaisten kollegoiden innoittamana, ja Facebookissakin alkoi pian olemaan katsottavissa liikkuvaa kuvaa. Näkisin, että syy Areenan perustamiseen oli se, että Yle ymmärsi tilanteen muuttuvan ja halusi varmistaa myös tulevaisuutensa, Tanja Iikkanen toteaa.

Areenan elinehdoksi muodostui Ylen Uudet palvelut -yksikkö, joka resurssoitiin vahvaksi silloisen toimitusjohtajan Mikael Jungnerin kaudella. Muissa yleisradioyhtiöissä näin laajoja panostuksia ei juurikaan tehty.

– Projekti ei olisi onnistunut, jos sitä olisi pitänyt tehdä sivutuotteena muiden töiden ohella. Tätä ei ilmeisesti ymmärretty monessa muussa yhtiössä. Kyse voi olla myös Ylen kehityshenkisyydestä: meillä on tilaa kokeilla ja lisäksi missionamme on palvella kaikkia, Iikkanen kiteyttää.

Kesädraaman tähtenä Nylon Beat

Areenan suosituinta antia tällä hetkellä ovat kotimaiset draama- ja realitysarjat sekä erilaiset kasvutarinat ja dokumentit.

– Suomalaisilla on selvä ominaispiirre: he tykkäävät katsoa kotimaista tarjontaa ja peilata sitä kautta itseään. Kotikadun suosio ei hiivu, ja klassinen Knalli ja sateenvarjo -kuunnelmasarja on edelleen hyvin suosittu, Tanja Iikkanen kertoo.

Areenan populaarikulttuuria käsittelevistä kesädraamoista on tullut uusia täysosumia. Viime vuoden Armi Aavikko – siinä välissä olin elossa -sarjasta on muodostunut Areenan kaikkien aikojen suosituin audiosisältö. Se on tähän mennessä saanut viisi miljoonaa käynnistystä.

– Olemme tästä olleet itsekin yllättyneitä, Tanja Iikkanen sanoo.

Tänä kesänä sarjan keskiössä on ysäriduo Nylon Beat, aiemmin draamaa on tehty muun muassa Dingosta.

15-vuotisjuhlan kunniaksi erilaiset tunnetut hahmot ottavat kesän aikana Yle Areenan haltuunsa. Areena-suosikkinsa paljastavat muun muassa muusikko Arttu Wiskari, jääkiekkoilija Kevin Lankinen ja naisten jalkapallomaajoukkue Helmarit.

.
.