Hyppää sisältöön

Taksinkuljettaja löi naiskollegaa kasvoihin – osa taksiyrittäjistä yrittää pelotella muut kuskit pois vilkkailta taksiasemilta Helsingissä

Useiden alaa tuntevien henkilöiden mukaan taksialalle on tullut kuljettajia, jotka pitävät tiettyjä taksiasemia omana reviirinään.

Osa taksikuskeista ei halua mennä levottomille taksiasemille pelottelun ja uhittelun vuoksi Helsingissä. Kuvituskuva. Kuva: Matti Myller / Yle

Osa taksiyrittäjistä pyrkii pelottelemaan muut yrittäjät pois suosituimmilta taksiasemilta Helsingissä. Pahimmillaan taksiaseman herruudesta taistellaan väkivallalla uhkaamalla tai sitä käyttämällä. Tämän vuoksi osa kuljettajista on alkanut välttää tiettyjä taksiasemia.

Ilmiön vahvistavat useat Ylen haastattelemat taksialaa tuntevat henkilöt. Taksiliiton puheenjohtajan Kai Anderssonin mukaan kuljettajien välistä kamppailua käydään enimmäkseen vilkkaimpien matkustajaterminaalien taksiasemilla, kuten Helsingissä Pasilan Triplassa ja Asema-aukiolla.

Taksia ajava nainen kertoi kokemastaan uhkailusta ja väkivallasta Ylelle, jotta alan ongelmien syvyys tulisi julki. Hän esiintyy jutussa nimettömänä oman turvallisuutensa takia. Nainen joutui kesäkuun alussa toisen taksikuskin hyökkäyksen kohteeksi.

Kuljettajan mukaan Triplan taksiasemalla on jatkuvasti taksikuskien välistä kärhämää siitä, kuka saa asiakkaan ja miten taksiasemalla toimitaan. Osa kuljettajista on muodostanut alueelle omat toimintatapansa, jotka eivät perustu lakiin.

– He ovat luoneet sinne jonotussysteemin, jossa asiakas yritetään saada jonon ensimmäiseen autoon. Lain mukaan asiakas saa kuitenkin valita taksinsa mistä kohdasta haluaa, kuljettaja kertoo.

Asiakkaat ovat valinneet hänen kyytinsä muiden kuljettajien jonosta välittämättä, mikä on johtanut kuljettajien välisiin jännitteisiin. Häntä on uhkailtu ja solvattu useita kertoja.

Lopulta tilanne kärjistyi fyysiseksi väkivallaksi.

Taksinkuljettaja löi naista kasvoihin

Kiista alkoi siitä, kun nainen otti ajokaistalle pysäköineen kollegansa autosta valokuvan. Tarkoituksena oli saada sen rekisterinumero ylös pysäköinninvalvontaa varten. Väärin pysäköity auto haittasi muiden autojen liikkumista alueella.

Osa paikalla olleista taksinkuljettajista suuttui auton valokuvaamisesta, vaikka kyseessä ei ollut heidän autonsa. Miehet ryhtyivät haukkumaan kuvan ottanutta naiskuskia.

Yksi heistä tuli naisen lähelle huutamaan. Nainen otti miehestä valokuvan sen varalta, että tilanne jotenkin eskaloituisi.

– Ja siitähän se eskaloitui. Hän löi minua kasvoihin, nainen kertoo.

Hän hälytti poliisit paikalle. Kuljettajat jatkoivat aggressiivista käytöstä naista kohtaan aina poliisien saapumiseen saakka. Heidän mielestään naiskuski kiusasi heitä.

Nainen teki rikosilmoituksen epäillystä pahoinpitelystä. Se on Helsingin poliisilaitoksella esiselvityksessä. Poliisilla on valvontakamerakuvaa lyömisestä. Lisäksi tapauksella on kaksi silminnäkijää.

Yle on varmistanut tapahtumien kulun naisen lisäksi tilanteen todistajalta ja tapausta selvittävältä poliisilta.

Tietyt kuskit yrittävät valloittaa taksiasemat

Nainen kertoo osanneensa odottaa, että jotain pahaa voisi tapahtua. Aiemmin toinen kuljettaja oli uhannut hakata hänet.

Tapaus päätyi poliisin selvittelyyn. Miehen työnantaja kielsi häntä lähestymästä kollegaansa, ja tilanne rauhoittui toistaiseksi.

Naisen mukaan kysymys on reviiritaistelusta. Osa taksikuskeista haluaa karkottaa muut kuljettajat pois taksiasemilta. Pelottelu ja uhittelu kohdistuu etenkin tunnetun välitysfirman kautta toimiviin kuljettajiin.

Naisen mukaan osa hänen työkavereistaan on luovuttanut tiettyjen taksiasemien suhteen. He eivät enää hae kyytejä paikoista, joissa muiden kuskien painostus on rajua.

Taksiliiton Anderssonin mukaan ongelma on yleisesti tiedossa. Osa kuljettajista välttää muun muassa Helsingin asema-aukion taksiasemaa sen levottomuuden vuoksi.

Taksiliiton puheenjohtajan mukaan taksien toimintaa voidaan rajoittaa muun muassa ajamalla autot niin tiivisti, että jonon välissä oleva auto ei pääse liikkumaan. Kuvituskuva. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Pääkaupunkiseudulla noin tuhatta taksia välittävän Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen on kuullut taksitolppien omimisesta. Siitä ovat kertoneet yrityksen välittämät kuljettajat, muut alan yrittäjät sekä yrityksen omat taksitarkastajat.

Kun esimerkiksi Taksi Helsingin auto saapuu taksitolpalle, sen asiakkaiden saamista pyritään estämään eri tavoin.

– Tullaan sanomaan häivy tästä, tämä ei ole sinun aluettasi. Usein käy niin, että viisaampi väistää mieluummin kuin alkaa kinata tai painia, Pentikäinen toteaa.

Hänen mukaansa verbaalinen väkivalta ja uhkailu kuljettajien välillä on päivittäistä. Tönimistä ja lyömistä tapahtuu, mutta harvemmin.

Pentikäisen mukaan saman kohtelun saavat muidenkin tunnettujen välitysfirmojen, kuten Lähitaksin kuljettajat.

– On ihan karmeaa, jos ihmisten tarvitsee työssään kokea väkivallan uhkaa. Sitä ei voi hyväksyä, hän sanoo

Taksiliiton Anderssonin mukaan taksien kuljettajien kohtaaman väkivallan määrä on kasvanut vuoden 2018 lakimuutoksen jälkeen. Osa väkivallasta on kuljettajien välistä, mutta myös asiakkaat käyttäytyvät aiempaa uhkaavammin.

Suositulta taksiasemalta pelottelun vuoksi pois lähtemisen seurauksena kuljettaja saattaa menettää ansioitaan. Asiakkaita ei välttämättä riitä yhtä paljon muissa paikoissa.

Myös asiakkaiden valinnan mahdollisuudet vähenevät, kun tarjonta yksipuolistuu.

– Jos kehitystä ei katkaista, meillä on edessämme onneton tulevaisuus taksipalveluiden suhteen tietyillä alueilla, Pentikäinen toteaa.

Poliisi: Suomessa ei voi olla mafiatoimintaa

Helsingin poliisilaitoksen liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan Dennis Pastersteinin mielestä väitteisiin taksien työskentelyn estämisestä tulee suhtautua vakavasti.

Rikoslain termein kysymys voisi olla jopa elinkeinon harjoittamisen estämisestä.

– Kuulostaa hurjalta. Ei Suomessa voi mitään mafiatoimintaa olla. Sellainen pitää kitkeä pois, jos sellaista ilmenee, hän toteaa.

Kiristyneen tilanteen taustalla on kilpailu asiakkaista. Taksilain uudistuksen myötä alalle tuli runsaasti uusia yrittäjiä, mutta kyydittäviä ei riitä kaikille.

Viranomaisten valvontaiskuissa on tarkastettu muun muassa, että taksien hinnastot ovat esillä. Kuvituskuva. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Taksien hinnoissa voi olla suuria eroja. Kaikki taksit ovat yksityisiä autoilijoita, jotka saavat päättää hintansa itse. Tunnettuun vastuulliseen välitysjärjestelmään kuuluvat taksit ovat pääsääntöisesti sitoutuneet käyttämään välitysfirman määrittelemiä enimmäishintoja.

Asiakkaalla on oikeus valita itse, kenen ja minkä hintaiseen kyytiin hän haluaa mennä. Taksiliiton Anderssonin mukaan moni asiakas tahtoo käyttää tunnetun välitysfirman takseja hinnoitteluun liittyvän epävarmuuden vuoksi.

– Tämä oikeus hänellä yksiselitteisesti kenenkään häiritsemättä on, Andersson toteaa.

Tätä on joidenkin kuljettajien vaikeaa hyväksyä.

Asiakkaita havitellaan aggressiivisesti

Poliisin havaintojen mukaan taksiyrittäjien asiakkaiden kalastelu on käynyt aiempaa kiihkeämmäksi. Taksiasemilla partioineiden poliisien mukaan kuljettajat voivat jopa tarttua asiakkaaseen saadakseen hänet kyytiin.

Myös Taksi Helsingin Pentikäisen tiedossa on tapauksia, joissa asiakkaan valinnan vapautta on yritetty rajoittaa.

– Kuljettaja on voinut ohjata aggressiivisesti asiakasta omaan autoonsa sen sijaan, että hän saisi ottaa sen taksin, minkä haluaa.

Poliisin mukaan osa ihmisistä kokee kuljettajien välisen kinaamisen ja asiakkaiden turhan voimakkaan painostamisen epämiellyttävänä.

– Jos kuskit keskenään kamppailevat, se voi karkottaa asiakkaat. Sellaisen vuoksi ei välttämättä halua ottaa taksia lainkaan, toteaa Pasterstein.

Taksiliiton Anderssonin mukaan ongelmia aiheuttavat etenkin alan uudet yrittäjät. Hän kuitenkin muistuttaa, että heidänkin joukossaan valtaosa on hyviä kuljettajia.

– En halua missään tapauksessa leimata uusia alalle tulijoita. Heistä moni hoitaa työnsä vastuullisesti. Se on pieni ryhmä, joka siellä häiriköi, Andersson kertoo.

Helsingin poliisilaitos ja Helsingin kaupunki ovat tehneet kevään aikana liikennejärjestelyjä Asema-aukion taksiasemalla liikenteen sujuvoittamiseksi. Pastersteinin mukaan tämä on hieman rauhoittanut aluetta.

Taksiliitto toivoo tiiviimpää valvontaa, mutta resursseja ei ole

Taksiliiton Anderssonin mukaan lakia olisi muutettava niin, että vakaviin henkeen tai terveyteen kohdistuviin rikoksiin syyllistyneet eivät voisi saada taksilupaa.

Hän toivoo alalle tiiviimpää valvontaa.

– Taksiasemalle tuleminen olisi tehtävä turvalliseksi. Ei sinne kukaan tahdo ehdoin tahdoin lähteä riitelemään, Andersson toteaa.

Osalla taksien välitysyhtiöistä on käytössä omia laadunvalvojia, mutta he saavat tarkastaa vain kyseisen yhtiön välittämien taksien toiminnan. Yleisesti taksien valvonnasta vastaavat liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä poliisi.

– Toivon poliisille lisää työkaluja, jotta he eivät joudu tuhlaamaan vähiä resurssejaan siksi, että laki on vielä epäselvä, Andersson sanoo.

Taksiliiton puheenjohtajan mukaan taksiasemista pitää tehdä kaikille turvallisia. Kuvituskuva. Kuva: Yle/ Christoffer Gröhn

Viranomaiset ovat kevään aikana tehneet useita valvontaiskuja Helsingin taksiasemille. Valvontaiskuilla ei välttämättä onnistuta kitkemään kuskien välistä uhittelua, koska kuljettajat käyttäytyvät hyvin viranomaisten ollessa paikalla.

Taksiliiton Anderssonin mielestä taksien valvontaan keskittynyt jalkautunut partio toisi turvallisuutta levottomille taksiasemille. Traficom ja poliisi ovat kuulleet etujärjestöjä siitä, miten taksiasemien tilanne saataisiin kuriin.

– Ehdotuksia valvonnan tiivistämisestä on tullut, mutta viranomaisilla ei tällaista taksitarkastajan resurssia ole eikä rahoitusta siihen, sanoo Traficomin asiantuntija Tiina-Liisa Ruotsalainen.

Lyöty kuljettaja palasi töihin: En anna periksi

Pasilan taksiasema sijaitsee kauppakeskus Triplan tontilla. Kauppakeskuksen johtajan Päivi Salosen mukaan taksiaseman riidat kuljettajien välillä ovat tiedossa. Kuljettajan lyöminen vaikuttaa olevan yksittäistapaus.

Muutamilla taksiasemilla, kuten Helsinki-Vantaan lentokentällä, Katajanokan satamassa sekä länsiterminaali 2:lla taksien palvelut on kilpailutettu. Kilpailutuksen voittaneet taksipalvelun tuottajat saavat näissä paikoissa työskennellä omilla kaistoillaan.

Myös Triplassa on harkittu taksipalvelujen kilpailuttamista, mutta toistaiseksi taksitolppa pidetään kaikille yrittäjille avoimena. Asiakkaat eivät ole juurikaan taksiaseman toiminnasta valittaneet.

Kauppakeskuksen järjestyksenvalvonta vastaa taksiaseman turvallisuudesta.

– Asiakkaan näkökulmasta nykyinen järjestely mahdollistaa sen, että kaikki yrittäjät voivat tarjota palveluaan ja asiakas voi itse valita, millaista yrittäjää haluaa käyttää, Salonen toteaa.

Lyömisen uhriksi joutunut taksinkuljettaja jatkoi tilanteen jälkeen töitään tavalliseen tapaan. Hänen kaverinsa tuli Triplan taksiasemalle omalla taksillaan varmistaakseen naisen turvallisuuden vuoron loppuun saakka.

Nykyisin nainen uskaltaa mennä töihin Pasilan asemalle päiväsaikaan. Hänen fyysiset vammansa olivat lieviä, mutta jännitys kalvaa yhä mieltä. Nyt hän tietää, että huutelu voi johtaa jopa päälle käymiseen.

– Jatkan työtäni, enkä anna periksi. He eivät voi onnistua siinä, että he ajavat pelottelemalla ihmiset sieltä pois. En suostu antamaan sitä palkintoa heille.

Lisää aiheesta:

Yango takseja Helsingissä.
Venäläisomisteisen Yangon taksit ovat vähentyneet Helsingin katukuvasta, kertovat pääkaupunkiseudun taksinkuljettajat. Kuvaus ja leikkaus: Matti Myller / Yle
.
.