Hyppää sisältöön

Jurrilasit paljastivat, kuinka vaarallista sähköpotkulaudalla on ajaa humalassa

Sähköpotkulautayhtiön mukaan yhä harvemmalla kaupunkilaisella on ajokortti, joten liikennesäännöt ovat monelta lautailijalta hukassa.

Annukka Säätelä asettaa mustaa kypärää päähänsä. Päällä vaalea popliinitakki. Taustalla torimiljöö.
Humalan kaltaisin aistein ajaminen hätkähdytti kokeilijoita Tampereen Keskustorilla. Testi tehtiin ns. jurrilasit päässä. Katso testaajien reaktioita. Video: toimittaja ja kuvaaja Anne Savin / Yle

Lähtisitkö ajamaan humalassa sähköpotkulaudalla? Tampereen keskustassa pystyi torstaina testaamaan ihan selvin päin ja niin sanotut "jurrilasit" päässä, miten humalatila vaikuttaisi ajamiseen. Kokemus yllätti testaajat.

– Jos tämä vastaa yhtään humalatilaa, miettisin kaksi kertaa, lähtisinkö liikkeelle, sanoo liikenneinsinööri Pekka Stenman Tampereen kaupungilta.

Testitilaisuus oli osa sähköpotkulautayhtiö Voin, Liikenneturvan ja Tampereen kaupungin järjestämää tempausta, jossa sähköpotkulautojen käyttäjiä heräteltiin ymmärtämään humalassa ajamisen riskejä.

Tampereen yliopistollisen sairaalan tutkimuksessa (siirryt toiseen palveluun) selvisi, että lähes puolet sähköpotkulautojen aiheuttamista haavereista sattui yöaikaan. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin selvityksen perusteella (siirryt toiseen palveluun), merkittävä osa sähköpotkulautailijoiden vammoista on keskivaikeita tai vaikeita. Noin puolet loukkaantuneista ajoi päihtyneenä.

Voi -yrityksen operatiivinen johtaja Max Thelen laittaisi tiukemmat säännöt sähköpotkulaudoille. Kuva: Anne Marjaana Savin / Yle

Sähköpotkulautoja vuokraavan Voi-yrityksen operatiivinen johtaja Max Thelen nostaa esille liikennesääntöjen tuntemisen.

– Yhä harvempi kaupungissa asuva omaa ajokortin, mikä tarkoittaa, että he eivät osaa liikennesääntöjä.

Liikennesääntöjen puutteellinen osaaminen näkyy tietämättömyytenä monissa asioissa. Kolmannen osapuolen tekemän tutkimuksen mukaan esimerkiksi humalassa ajaminen on yleistä: jopa viidesosa ihmisistä myöntää ajaneensa sähköpotkulaudalla humalassa.

Muitakin virhekäsityksiä löytyy.

– Osa luulee, että sähköpotkulaudalla saa ajaa kaksi päällä. Ja osa taas luulee, että sähköpotkulaudalla saa ajaa esimerkiksi kävelykadulla tai jalkakäytävällä, Thelen luettelee.

Lainsäädäntö ei pysy perässä

Sähköpotkulautayritykset tekevät kaupunkien kanssa yhteistyötä parantaakseen lautojen mainetta ja tehdäkseen laudoista yleisesti hyväksyttävän liikkumismuodon kaupungeissa. Esimerkiksi Voi on järjestänyt erilaisia koulutustilaisuuksia vuodesta 2020. Se on myös perustanut netissä toimivan liikennekoulun, joka on kuin teoriakoe autokoulussa.

Jurrilaseilla on kokea, miten humalatila vaikuttaa näköaistiin. Kuva: Anne Marjaana Savin / Yle

Lainsäädäntö ei tosin meinaa pysyä uusien liikkumismuotojen mukana. Muutoksia kaivattaisiin myös Thelenin mielestä.

– Me haluamme ehdottomasti, että sähköpotkulautoihin tulee promillerajat. Ihmisten ei pitäisi liikkua tällaisilla laitteilla humalassa, hän toteaa.

Aina silloin tällöin poliisi kyllä sakottaa jalkakäytävillä ajelevia ihmisiä, mutta valvontaa saisi Thelenin mielestä olla enemmänkin. Yhden kuskin hölmöilyt eivät tosin saisi leimata kaikkia lautailijoita.

– Kun todella kovaääninen joukko käyttäytyy huonosti, valitettavasti moni ihminen kärsii. Kuitenkin suurin osa ihmisistä on sellaisia, jotka käyttäytyvät hyvin, Thelen muistuttaa.

Kaupunki yrittää jakaa tietoa

Tampereen kaupunki on reagoinut sähköpotkulautojen katukuvaan saapumiseen lähtemällä liikkeelle helpoimmista keinoista. Kaupungilla on osoitettu pysäköintipaikkoja ja myös kielletty paikat, joihin lautoja ei saa jättää.

Myös alhaisempia nopeusrajoituksia on jo otettu käyttöön esimerkiksi kävelykaduilla ja torialueille. Hämeenkadulle on asetettu 20 km/h nopeusrajoitus.

– Pienillä asioilla saadaan jo vähän sitä tilannetta parannettua. Työtä riittää paljon, toteaa Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Pekka Stenman.

Testilaseja kävi kokeilemassa kaiken ikäisiä testaajia. Kuva: Anne Marjaana Savin / Yle

Stenmanin mielestä myös koulut ja oppilaitokset tulisi saada mukaan auttamaan valistustyössä, ja viemään viestiä turvallisesta liikennekäyttäytymisestä eteenpäin. Myös kaupungille sijoitetuilla infotauluilla voisi yrittää jakaa viestiä kulkijoille ja ohjeistaa oikeaoppimisesta liikkumisesta.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta perjantaihin 17.6. kello 23:een saakka.

Lue myös:

.
.