Hyppää sisältöön

Venäjän markkinoille tulee Pauligia kopioiva kahvibrändi – yritys ei ole tietoinen asiasta

Pietarin talousfoorumissa tarjoiltiin kahvia, joka muistutti vastikään Venäjän markkinoilta poistunutta Pauligia.

Pietarin talousfoorumissa tarjoiltiin kahvia, joka muistuitti vastikään Venäjän markkinoilta poistunutta Pauligia. Kuva: Tommi Pylkkö / Yle, lähteet: Fontanka ja Paulig

Lauantaina päättyneen Pietarin talousfoorumin vieraille mainostettiin uutta Poetti-merkkistä kahvia. Uuden kahvin pakkaus muistutti erehdyttävästi suomalaista Pauligin kahvia.

"Kahvia todella tutuissa pakkauksissa, tuotemerkistä puhumattakaan", kuvaili pietarilainen Fontanka-lehti (siirryt toiseen palveluun) uutta tuotetta ja julkaisi kuvia Twitterissä.

Foorumin vieraille jaetussa mainoslehtisessä kirjoitetaan, että kahvin erikoisuuksiin kuuluu "Pauligin pitkäaikainen asiantuntemus" ja "oma tehdas Tverissä". Tverin kaupungissa Moskovan lähettyvillä sijaitsi aiemmin Pauligin tehdas.

Mainoksesta käy ilmi, että uusi brändi tuodaan markkinoille syksyllä. Uutuustuotteen esittelyssä Fontankan mukaan todettiin (siirryt toiseen palveluun), että "Nimi muuttuu, mutta maku ja laatu säilyvät".

Yle Novosti kysyi Pauligilta, mitä mieltä yritys on uudesta kahvibrändistä.

– Paulig ei ole ollut tietoinen tästä, vastattiin yrityksen viestinnästä.

Yhtiö ei myöskään tiedä, onko kahvi valmistettu Pauligin myymässä venäläistehtaassa.

Voiko kyseessä olla tavaramerkkirikkomus ja aikooko yritys ryhtyä toimiin?

– Tätä emme lähde nyt spekuloimaan.

Paulig sai myytyä liiketoimintansa Venäjällä toukokuun alussa. Venäläisen Kommersant (siirryt toiseen palveluun)-talouslehden mukaan ostajana oli Intian kansalainen Vikasu Soi. Liikemies on asunut Venäjällä 1990-luvulta lähtien. Vuodesta 2016 hän on toiminut kahvintuottaja Milagro Beverage Companyn toimitusjohtajana.

Aiemmin Yle uutisoi, että Venäjä ryhtyy korvaamaan markkinoilta poistuneita yrityksiä. Esimerkiksi McDonaldsin sijaan avattiin pikaruokaketju nimeltään "Vkusno i tochka" (Maukasta ja piste).

.
.