Hyppää sisältöön

Suuri ja mahtava

Laajasalon ja Korkeasaaren väliin rakentuva Kruunuvuorensilta on alkutekijöissään. Tällä hetkellä töitä tehdään erityisesti merenpinnan alla. Sillasta tulee maan pisin, suurin ja pitkäjänteisin.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Helsingin merimaisemaan on vajaan vuoden aikana piirtynyt matala tumma viiva. Vielä rakennelma ei herätä suurta huomiota merenpinnan yläpuolella. Mutta valmistuessaan runsaan kilometrin pituinen Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin, suurin ja pitkäjänteisin.

Rakennelma, joka nyt hahmottuu kaupunkilaisille Kruunuvuorenselällä, on väliaikainen työsilta. Sitä pitkin varsinaisen sillan rakennusmateriaalit saadaan vietyä työmaalle.

Työsillan vieressä valtavia kasuuneja eli vedenalaisia vesitiiviitä muotteja. Niiden sisään valetaan sillan peruslaatat, joista nousevien pilarien päällä Kruunuvuorensillan kansi tulee lepäämään.

Ennen kuin varsinaista siltaa päästään ihailemaan, on edessä useita vaativia työvaiheita.

Kasuunimuotin sisään valetaan peruslaatta. Perustusten pohja sijaitsee kuusi metriä merenpinnan alla. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Sukeltajat tärkeässä roolissa

Valtavien kasuunien kasaaminen aloitetaan laskemalla valmiiksi hitsattu pohja työsillan paalujen varaan.

Sitten tarvitaan sukeltajan apua.

Hän kiinnittää pienistä elementeistä koostuvat seinät keskenään yhteen ja muotin pohjaan. Tämän jälkeen valetaan työbetoni, joka tiivistää kasuunin vedeltä. Seuraavaksi vesi pumpataan pois.

Työyhteenliittymä Kruunusiltojen suunnittelupäällikkö Aki Kopra myöntää, että hetki on jännittävä.

– Onhan se piinaavaa, kun täytyy vain luottaa sukeltajan sanaan, kun ei itse ole käynyt rakenteita veden alla tarkistamassa.

Kun kasuunit ovat tyhjennetty vedestä, voidaan kuivatyönä raudoittaa ja valaa pohjalaatta, sekä sen päälle tulevat tukipilarit.

Työaikaiset rakenteet, kuten työsillat, kasuunit, muotit ja telineet ovat suunnittelupäällikkö Aki Kopran ja hänen kollegoidensa käsialaa. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Jokaiseen kasuuniin valetaan 650 kuutiota betonia.

Valmiiksi valettujen peruslaattojen pohjan pinta-ala on kymmenen kertaa kuusitoista metriä. Korkeutta niillä on neljä metriä. Laatat pitävät huolen siitä, että sillan tuet, eli pilarit, pysyvät vakaasti pystyssä.

Työsuojeluvaltuutettu ja kirvesmies Jukka Meski kertoo, että tavaroiden kanssa on oltava tarkka kasuunimuotin sisällä. Jos kännykkä tippuu taskusta ennen kuin laatta on valettu, se löytyy todennäköisesti neljä metriä alempana muotin pohjalta. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle
Työsilta ja kasuunit ovat perustettu paalujen päälle. Syvimmässä kohdassa paalut ovat kolmekymmentä metriä pitkät. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle
Metallimies Sami Putkisaari kertoo, että tähän mennessä mereen on lyöty lähes tuhat teräspaalua. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle
Paalut hitsataan yhteen kolmesta pätkästä teräsputkea. Kun työsilta puretaan vaihe vaiheelta pois, kaikki paalut, palkit sekä puutavara viedään varastolle tai suoraan seuraavaan kohteeseen. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Kruunuvuorensilta on myös siitä erikoinen, että sen vedenalaiset pohjalaatat sijaitsevat poikkeuksellisen syvällä, kuusi metriä merenpinnan alapuolella. Tämän takia kasuuneihin kohdistuu valtava noste, kun vesi yrittää työntää muottia ylös merestä kuin korkkia. Meren nostovoima vastaa noin neljänkymmenen linja-auton yhteenlaskettua painoa, joka painaa kasuunin pohjaa ylöspäin.

Jotta vedenalaiset kasuunit pysyisivät paikoillaan, ne ovat kiinnitetty kallioon kuudella ankkurilla.

Vesi kohdistaa kallioankkureihin valtavan nostovoiman. Mitä syvemmälle veteen kasuuni on rakennettu, sen suurempi on siihen kohdistuva noste. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle
Kasuunin pohja hitsataan yhteen työsillalla ja lasketaan sitten kuuden metrin syvyyteen. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Molemmissa päissä siltaa rantaan on varattu iso kenttä, jossa kasataan sillan kansi. Rannalla makaavat jättimäiset valkoiset teräskannet antavat osviittaa seuraavasta rakennusvaiheesta, joka käynnistyy muutaman viikon kuluttua.

Palasista koottu kansipala on saapunut Ylivieskasta erikoiskuljetuksena Kruunuvuorenrantaan. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Kansi tunkataan vajaan sadan metrin paloina välitukien päälle ja vedetään vaijereilla kohti ulappaa. Kun ensimmäinen kansipala on saatu lepäämään tukipilareiden varaan, siihen liitetään seuraava pätkä ja koko rakennelma vedetään taas pidemmälle kohti sillan keskipistettä kuin hitaasti etenevät junavaunut. Ensimmäinen kansipala vedetään merille Kruunuvuorenrannasta.

Kruunuvuorensilta koostuu kahdesta eri siltatyypistä

Molemmista rannoista kohti ulappaa vedetyt sillan osat muodostavat niin kutsutun tulosillan. Niiden väliin rakentuu vinoköysisilta, josta tulee Suomen suurin.

Kruunuvuorensillan näyttävimmän osan, 135 metriä korkean pylonin, rakentaminen arvioidaan alkavan loppuvuoden aikana.

Pyloni on vinoköysisillan pilarirakennelma, johon sillankannen kannatinköydet tukeutuvat. Pisin jänneväli on 260 metriä, mikä tulee olemaan uusi Suomen ennätys.

Tällä hetkellä Raippaluodon silta pitää ennätystä hallussaan. Sen pisin jänneväli on 250 metriä. Raippaluodon silta yhdistää Raippaluodon saaren mantereeseen Mustasaaren kunnassa.

Kruunuvuorensillan pyloni on metrin verran korkampi kuin Kalasataman tornitalo. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects

Vinoköysisillan rakentaminen aloitetaan näillä näkymin ensi kesänä.

Sitä kasataan Sompasaaressa viidenkymmenen metrin pituisiksi pätkiksi, jotka tuodaan valtavalla merinosturilla Kruunuvuorenselälle. Palaset lasketaan aputukien varaan ja hitsataan yhteen jatkuvaksi sillaksi. Sen jälkeen jännitetään vinoköydet, jolloin rakennelma saadaan oikeaan asentoon. Siltarakennelma valmistuu, kun vinoköysisilta ja tulosillat liitetään yhteen.

Aikanaan, kun Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta seisovat paikoillaan, ne mahdollistavat raitiotieyhteyden Helsingin keskustasta Laajasaloon. Raitioliikenne voisi kulkea täällä vuonna 2027.

Sillan valmistuttua Kruunuvuorenselän maisema muuttuu radikaalisti Mustikkamaalta katsottuna. Nyt merenpinnan yläpuolella näkyy väliaikainen työsilta. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Voit keskustella aiheesta maanantaihin 4. heinäkuuta kello 23:een saakka.

04.07.2022 klo 15.32: Jutussa olevaa karttaa korjattu.

Lue seuraavaksi: