Hyppää sisältöön

Tulipalo oli tehdä lopun Päijän Veneen tarinasta – uudet yrittäjät elvyttivät yli satavuotiaan klassikkoveneen tuotannon

Venealan liikevaihto nousi viime vuonna peräti 40 prosenttia, mutta palaa nyt tavanomaisiin lukuihin. Koronarajoitusten väheneminen ohjaa kulutusta esimerkiksi matkailuun.

Päijän Boatsin toimitusjohtaja Antti Mäkelä ajaa sähköperämoottorilla Päijän-venettä järvellä, aurinkoinen sää.
Monella järvellä ei saa ajella enää kuin sähköperämoottorilla. Video: Juha-Petri Koponen ja Markku Lähdetluoma.

Kun tulipalo tuhosi tehdashallin kesäkuussa 2019, moni ajatteli, että se oli maineikkaan Päijän Veneen tarinan loppu.

Antti Mäkelä ja yrittäjäkumppanit kuitenkin näkivät, että yli satavuotiaassa menestysmallissa täytyy olla jotain ainutlaatuista. He päättivät kokeilla veneen valmistusta ja perustivat Päijän Boats Oy:n.

Kokeilu on osoittautunut onnistuneeksi. Mukaan yritykseen saatiin myös asiantuntemusta Päijän Veneeltä.

– Ainakin tämä alku on ollut sellainen, että olemme saaneet nostettua tämän klassikkoveneen vähän kuin tuhkasta uuteen lentoon, toimitusjohtaja Mäkelä sanoo.

Päijän Vene valmisti parhaimmillaan noin 2 000 venettä vuodessa. Päijän Boats valmistaa tänä vuonna 650 venettä. Ensi vuodelle suunnitelmissa on jo tuplata valmistusmäärä.

Päijän Boatsin toimitusjohtaja Antti Mäkelä uskoo Päijän-veneen uuteen nousuun myös vientimarkkinoilla. Kuva: Markku Lähdetluoma / Yle

Myös vientimarkkinoita on aloiteltu Ruotsiin, Norjaan ja tuoreimpana Saksaan.

Kulutusjuhlista takaisin arkeen

Viime vuonna venealan yritysten liikevaihto kasvoi peräti 40 prosenttia (siirryt toiseen palveluun) ja venevienti nousi kaikkien aikojen ennätykseen. Tänä vuonna palataan kohti tavanomaisempia lukuja.

Koronarajoitusten väheneminen ohjaa kulutusta muun muassa matkailuun. Epävarmuutta kaupan näkymiin tuovat Ukrainan sota ja komponenttien toimitusvaikeudet.

– Venealan näkymien suhteen mennään varmasti kohti enemmän normaalia aikaa, vaikka maailmassa ei eletä missään normaaliajassa, sanoo Venealan keskusliiton Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

Kasvunäkymiä hidastavat myös kiihtyvä inflaatio.

– Kyllä nyt käydään kuluttajan kukkarolla. Esimerkiksi polttoaineen hinnan nousu ei suoranaisesti vaikuta veneen ostoon, mutta se vaikuttaa varmasti siihen, miten venettä käytetään.

Melkein päivälleen kolme vuotta sitten soutuveneitä valmistaneen Päijän Veneen teollisuushalli paloi Asikkalassa. Osa muoteista ja lesteistä kuitenkin säilyi, ja tuotantoa on päästy jälleen käynnistämän. Markku Lähdetluoma ja Päijän Boatsin toimitusjohtaja Antti Mäkelä lähtivät vesille.

Kehitys kulkee kohti tuunatumpia malleja

Antti Mäkelän mukaan Päijän Boats panostaa entistä yksilöllisempiin vaihtoehtoihin venemallistossa. Veneitä voidaan varustaa hyvinkin erilaisia tarpeita varten. Moni haluaa sähköistää perinteisen soutuveneensä.

– Mökkibuumi on kovassa huudossa ja myös sähköistyminen. Monella järvellä ei saa ajaa kuin sähköperämoottorilla. Johdot kulkevat rungossa.

Veneeseen voidaan kiinnittää vapatelineitä, paikat navigaattorille ja luotaimelle sekä keulamoottorille. Säilytystilaa saadaan penkkien alle. Myös vanhoja veneitä voidaan varustella uudelleen.

Perinteinen soutuvenekin voidaan sähköistää ja varustella hyvinkin monipuolisesti. Kuva: Markku Lähdetluoma / Yle

Voit keskustella aiheesta 23.6. kello 23:een saakka.

.
.