Hyppää sisältöön

Juna-asemilla ei enää hengailla entiseen tapaan – reaaliaikainen junien seurantamahdollisuus on pienentänyt asemien roolia odotustiloina

VR arvioi omistamiensa asemien tilannetta asemakohtaisesti. Esimerkiksi Pieksämäellä asemarakennus odotustiloineen on suljettu ilkivallan vuoksi, eikä sen avaamisesta ole tehty päätöksiä. Moni kaipaisi kahvilaa ja vessaa junan vaihtoa odotellessa.

Pieksämäen juna-asema. Joukko ihmisiä seisoo laiturilla odottamassa junaa.
Juna-asemien rooli odotustiloina ja ajanviettopaikkoina on vähentynyt vuosien saatossa, kun junien aikataulut ovat tarkentuneet. Kävimme kysymässä Pieksämäellä junamatkustajilta millaisia palveluita he asemilla kaipaisivat.

Juna-asemien rooli odotustiloina ja ajanviettopaikkoina on vähentynyt vuosien saatossa, kun junien aikataulut ovat tarkentuneet. Junien kulkua voi seurata reaaliaikaisesti kartalta (siirryt toiseen palveluun) eikä junaa tarvitse mennä odottamaan asemalle. Myös junien vaihtoajat ovat sujuvoituneet.

– Etenkin pienemmillä paikkakunnilla tämä näkyy siinä, ettei juna-asemille tulla niin ajoissa. Tämä vähentää palvelujen kysyntää ja se puolestaan vähentää asemilla tarjottavien palveluiden määrää, sanoo VR:n mediasuhteista ja yrityskulttuurista vastaava johtaja Panu Mäenpää.

Esimerkiksi Pieksämäellä asemarakennus on ollut suljettuna toukokuun alusta lähtien. VR-Yhtymän omistama rakennus odotustiloineen ja vessoineen suljettiin (siirryt toiseen palveluun)ilkivallan vuoksi, eikä tilojen tulevaisuudesta ole tehty päätöksiä.

– Ilkivallan takia ei pelkästään tilat mene rikki ja huonoon kuntoon, vaan se antaa myös epävarmuutta ja turvattomuutta asiakkaille, sanoo VR-Yhtymän palvelupäällikkö Markku Sammal.

Pieksämäen asemalla matkustajat joutuvat odottamaan ulkona tai asemarakennuksen tuulikaapissa. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Sammal kertoo VR:n pohtivan asemien kohtaloa tapauskohtaisesti. Monella paikkakunnalla VR käy keskusteluja kuntien ja kaupunkien kanssa rakennuksistaan.

– Joskus lopputuloksena on odotustilojen sulkeminen ja joskus taas sovimme yhteisistä toimintamalleista mikä takaa odotustilojen pysymisen auki, Sammal sanoo.

Pieksämäen asemalla ei soi blues vaan työkoneiden meteli

Pieksämäen kaupunki on neuvotellut erilaisista ratkaisuista VR:n kanssa. Kaupungin toive olisi saada aseman palvelut auki matkustajille mahdollisimman pian. Etenkin wc ja kahvila olisivat haaveissa.

– Jos on tunninkin odotus toiselle junalle niin on se hankalaa, kun ei ole vessaa käytössä. Ravintolakin lopetti toimintansa asemalta joten mitään palveluja ei tällä hetkellä ole. Koko ajan etsitään ratkaisua tilanteeseen. Yksi vaihtoehto voisi olla, että sähköisellä matkalipulla saisi aseman oven auki ja pääsisi odotustiloihin, sanoo Pieksämäen kaupungin projektipäällikkö Mirva Tarkiainen.

Pieksämäen ratapihan remontissa muun muassa korotetaan laiturit niin, että junaan on helpompi nousta. Muutenkin asema-alueen esteettömyyteen kiinnitetään huomiota. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Tarkiainen vastaa Pieksämäen aseman alueen remontista. Asemarakennuksen sulkemisen lisäksi matkustajien kulkemista hankaloittaa vuosia kestävä mittava remontti. Aseman alikulkutunneli, laiturirakennelmat ja rata korjataan nykyaikaa vastaaviksi ja esteettömiksi.

Tämä näkyy monelle matkailijalle, sillä Pieksämäki on risteysasema jonka kautta kulki ennen koronaa yli 400 000 matkustajaa vuosittain. Pandemian ajaksi matkustajamäärä puolittui.

Pillimehua ja penkki toiveissa

Suomessa on noin 200 juna-asemaa, joista VR omistaa vain osan. Monet asemarakennukset ovat vuosien varrella siirtyneet muun muassa kuntien ja kaupunkien, Senaatti-kiinteistöjen sekä yhdistysten haltuun. Kiinteistöjen omistajat määrittelevät mitä palveluja asemilla tarjotaan.

– VR:n tekemien asiakaskyselyjen mukaan matkustajat toivovat asemilta ensisijaisesti odotustiloja, wc:tä ja kahvilaa. Suuremmilla paikkakunnilla toivotaan kioskeja, ravintoloita sekä matkatavarasäilytystä, kertoo VR:n mediasuhteista ja yrityskulttuurista vastaava johtaja Panu Mäenpää.

Näitä palveluita toivovat erityisesti junaa vaihtavat matkustajat. Samankaltaiset toiveet on Pieksämäen asemalla junaa odottavalla juankoskelaisella Variksen perheellä.

– Juna on puolituntia myöhässä ja tultiin katsomaan olisiko pillimehua löytynyt lapsille, mutta ei näytä olevan mitään palveluja. Asemalla olisi kiva vähintään päästä istahtamaan penkille ja kioskikahvila olisi myös kiva, äiti Taija Varis kertoo.

Tampereelta Kuopioon matkannut Pekka Ollikainen olisi kaivannut ravintolaa Pieksämäen asemalla.

– Lounasaika on ja nälkä alkaa olemaan. Tässä kun puolituntia odottaa junaa, olisi hyvin ehtinyt syödä.

Henna Peiponen ja Hanna-Kaisa Tuura olisivat kaivanneet junaa odottaessaan istuimia ja vessaan pääsyä. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Pieksämäkeläiset Hanna-Kaisa Tuura ja Henna Pesonen eivät olleet tarkistaneet reaaliaikaista juna-aikataulua ja tulivat asemalle odottamaan myöhässä olevaa Kuopion-junaa.

– Olisihan se kiva ollut odotussaliin päästä istumaan, Tuura toteaa asematunnelissa odottaessaan.

– Kyllä tykkäisin kahvilla käydä. Ja vessa olisi ollut kiva, Pesonen sanoo.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 22.6.2022 kello 23:een asti.

Lue lisää:

.
.