Hyppää sisältöön

Keskiarvorajat jännittävät ja omat valinnat stressaavat nuoria – opinto-ohjaaja muistuttaa, että suunnitelmat saavat myös muuttua

Yhteishaku on monelle peruskoulun päättävälle jännittävää aikaa, ja lukiovalinta on nuoren elämässä iso päätös. Opinto-ohjaaja muistuttaa, ettei sen silti tarvitse määritellä koko loppuelämää.

Uuteen kouluun kannattaa tulla avoimin mielin, vinkkaavat Hatanpään lukion tutorit Lauri Korteniemi (vas.), Josefina Eerola, Aili Sten, Iiris Haataja ja Helmi Tolppila. Kuva: Miikka Varila / Yle

Jo yhdeksännen luokan talvella, helmi-maaliskuussa, tehtävä yhteishaku on monelle nuorelle stressaavaa aikaa. Keskiarvoja vertaillaan, ja omalle elämälle yritetään keksiä suuntaa.

Tampereella Hatanpään koulun Koivistontien koulutalolla opinto-ohjaajana työskentelevän Matilda Sorsan kokemuksen mukaan monen nuoren ajatukset ovat yhteishaussa läpi ysiluokan.

– Se aiheuttaa monelle paineita ja jännittämistä. Onko oma valinta viisaasti tehty, ja entä jos joku muu olisikin ollut parempi?

Opinto-ohjaaja ymmärtää kuitenkin hyvin jännittämisen.

– Tämä on isoin päätös, minkä nuoret ovat tähän mennessä elämässään tehneet. Kyllä sen ymmärtää, että siinä on monia tunteita läpi käytävänä.

Nykyään yhteishaussa voi hakea seitsemään eri kohteeseen. Matilda Sorsa on huomannut, että lähestulkoon kaikki ysiluokkalaiset hyödyntävät mahdollisuutta, ja hakevat yhteishaussa useampaan opinahjoon.

– Itse kannustan hakemaan niin moneen mieluisaan paikkaan, kuin niitä löytyy. Silloin on katsottu ne kortit, mitkä itseä kiinnostavat, Sorsa kertoo.

Hatanpään koulun Koivistontien koulutalossa työskentelevä opinto-ohjaaja Matilda Sorsa tietää, että nuori saattaa kokea yhteishaun hyvinkin stressaavana. Kuva: Miikka Varila / Yle

Keskiarvot tarkkailussa

Jatko-opinnoissa todistuksen numeroilla on usein iso merkitys. Monen nuoren unelmalukio voi jäädä vain haaveeksi, jos todistuksen keskiarvo ei riitä. Moni saattaa myös jättää kokonaan hakematta lukioon, jonka keskiarvoraja tuntuu liian mahdottomalta.

Esimerkiksi 8,5:n keskiarvolla koulunsa päättävä nuori saattaa siis hylätä kokonaan ajatuksen lukiosta, jonka keskiarvoraja on yli 9.

– Jos keskiarvorajat ovat olleet aikaisemmin korkeita, se voi tuntua kauhistuttavalta. Ajatellaan, että omat mahdollisuudet eivät ole välttämättä niin korkeat. Kyllä niitä edellisten vuosien keskiarvorajoja katsotaan usein ja peilataan omaa keskiarvoa niihin, opinto-ohjaaja Matilda Sorsa sanoo.

Hatanpään lukion tuoreet tutorit Lauri Korteniemi, Aili Sten, Josefina Eerola, Iiris Haataja ja Helmi Tolppila tapasivat eilen lukiossa syksyllä aloittavia nuoria. Vuoden verran lukiota käyneet tutorit muistavan hyvin oman hakuprosessinsa ja siihen liittyvän jännittämisen. Kun yhteishaku oli auki, lukioiden keskiarvoja käytiin katsomassa lähes päivittäin.

– Kyllä me aika montaa lukioita katsottiin sillä silmällä, ettei ainakaan sinne pääse. Jos näytti siltä, että pitäisi nostaa kymmenen numeroa, niin kyllä me aika nopeasti torpattiin ne ideat, Iiris Haataja kertoo.

Poistitteko lukion laskuista, jos sinne oli todella korkea keskiarvo?

– Jos jossain lukiossa oli korkeampi kuin oma keskiarvo, niin en edes ajatellut hakea sinne. Oli helpompi hakea sinne, missä oli vähän matalampi keskiarvo, Helmi Tolppila jatkaa.

Hatanpään lukion tutorit Lauri Korteniemi, Josefina Eerola ja Aili Sten muistavat hyvin oman hakuaikansa. Lukioihin tutustumiseen oman mausteensa toi vallinnut korona-aika. "Koronan takia ei päässyt koululle livenä katsomaan paikkaa. Sitä yritti vain lukea netistä tai olla mukana Teams-yhteyden kautta", Eerola muistelee. Kuva: Miikka Varila / Yle

Jännittäminen kuuluu asiaan

Hatanpään tutoreiden päivä uusien lukiolaisten kanssa sujui mukavasti. Tutorit ottivat tulijat vastaan, kierrättivät luokkatiloissa ja vastailivat arkisiin kysymyksiin.

Uusi elämänvaihe ja opinahjo varmasti jännittävät. Mitä uudet tulijat lukiosta ajattelivat?

– Vähän on näkynyt pelkoa siitä, millainen tästä kouluvuodesta tulee. Mutta kun on rento ja puhuu mukavia, niin kyllä ne tähän tottuvat, Korteniemi kuvailee tutustumispäivän tunnelmia.

Entä minkälaisia ajatuksia tutoreilla itsellään oli hakiessaan musiikkipainotteiseen Hatanpään lukioon? Pelottiko?

– No ei varsinaisesti, kun tuli sen verran hyvin tehtyä töitä yläasteella, ettei jäänyt ainakaan sen puolesta kiinni, Lauri Korteniemi sanoo.

Aili Steniä haku Hatanpäälle jännitti, vaikka taskusta löytyikin ihan hyvä todistus.

– Mutta eihän sitä ikinä tiedä, nouseeko vai laskeeko pisteraja tosi paljon, hän muistelee.

Helmi Tolppila ja Iiris Haataja tutoroivat Hatanpään lukiolla aurinkoisessa säässä. Kuva: Miikka Varila / Yle

Suunnitelmat saavat muuttua

Jatko-opintoja miettiessä opinto-ohjaajan rooli korostuu. Kannattaako tulevaisuuttaan pohtivien nuorten kanssa työskennellessä olla kannustava vai realistinen?

– Kannustamisen lisäksi tärkein juttu on se, että nuorta autetaan löytämään ne kaikista kiinnostavimmat hakukohteet. Lukion valinnassa on monia näkökulmia: mitkä syyt siinä painavat ja mitkä lukiot kiinnostavat eniten, opinto-ohjaaja Matilda Sorsa pohtii.

Keskeistä olisi kannustaa hakemaan sinne, minne nuori todella haluaa. Opinto-ohjaaja kuitenkin muistuttaa, että omat mielenkiinnon kohteet ja tulevaisuuden suunnitelmat saavat vuosien varrella myös muuttua.

– Yritetään poistaa se paine, että tämä olisi täysin loppuelämää määrittävä asia, Sorsa toteaa.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit kommentoida keskiviikkoon 22.6. kello 23:een saakka.

Lue lisää:

.
.