Hyppää sisältöön

Helsingin keskustan sähköpotkulaudat aiheuttavat edelleen kaaosta – nyt osa yrityksistä haluaa rajoittaa lautojen määrää Helsingissä

Yritysten mukaan monissa eurooppalaiskaupungeissa on rajoitettu lautojen maksimimäärää lisenssimallin avulla ja kilpailutettu palvelua tarjoavat sähköpotkulautayhtiöt.

Yritysten mukaan kaupungilla on tällä hetkellä erittäin rajalliset keinot säännellä sähköpotkulautayritysten toimintaa. Kuva: Matti Myller / Yle

Sähköpotkulautoja vuokraavat Tier, Voi, Lime, Bird ja Dott toivovat, että lainsäädännöllä puututtaisiin Helsingin keskustan potkulautakaaokseen.

Keskelle kävelykatuja jätetyt sähköpotkulaudat ovat kesäisin aiheuttaneet haittaa esimerkiksi näkövammaisille. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri puolestaan kertoi hiljattain, että Helsingissä tapahtuneista sähköpotkulautaonnettomuuksista koitui yhteiskunnalle pelkästään viime vuonna peräti yli 1,7 miljoonan euron lasku.

Potkulautayritysten mukaan muissa suurissa Euroopan kaupungeissa käytössä oleva lisenssimalli mahdollistaisi lautojen ja toimijoiden määrän rajoittamisen. Tämä puolestaan auttaisi selkeiden pysäköintikäytäntöjen ja turvallisuussääntöjen määrittämisen.

– Kaupungit ovat ensin määrittäneet, kuinka monta yhteiskäyttöistä sähköpotkulautaa alueelle toivotaan. Sen jälkeen on järjestetty julkinen kilpailutus, jossa kaupunki määrittää kriteerit, joiden avulla se valitsee palveluntarjoajat, yritykset kertovat tiedotteessaan.

Tällaista mallia on hyödynnetty yritysten mukaan esimerkiksi Oslossa, Kööpenhaminassa, Lontoossa ja Pariisissa.

“Nykyiset vapaaehtoiset sopimukset eivät yksinkertaisesti riitä”

Sähköpotkulautayritykset ovat aikaisemminkin toivoneet lisää sääntelyä viranomaisilta. Ruuhkautunut markkina ja sen tuomat ongelmat on nähty mainehaittana alan toimijoille.

Tier, Voi, Lime, Bird ja Dott ynnäävät, että Helsingissä ajettiin yhteiskäyttöisillä sähköpotkulaudoilla viime vuonna yli 11,7 miljoonaa matkaa ja 24 miljoonaa kilometriä.

– Nykyiset vapaaehtoiset sopimukset eivät yksinkertaisesti riitä pitkässä juoksussa. Ilman lakimuutosta sääntöjen noudattamista ei voida valvoa oikeastaan mitenkään, yhtiöt toteavat.

Yritysten mukaan kaupungilla on tällä hetkellä erittäin rajalliset keinot säännellä sähköpotkulautayritysten toimintaa.

Lisenssimalli antaisi kaupungille keinot rajoittaa sähköpotkulautojen määrää ja asettaa tiukempia sääntöjä esimerkiksi pysäköintiin ja turvallisuusteen.

Yritysten mukaan tällä toimintamallilla lautojen määrää on onnistuneesti pystytty rajoitattamaan ja pysäköintiä saatu siistittyä muualla Euroopassa.

Ongelmia on pyritty helpottamaan yhteisillä säännöillä

Sähköpotkulautayritysten mukaan tilanne Helsingin keskustassa ei kuitenkaan ole nyt yhtä haastava kuin viime kesänä, vaikka lautojen määrä keskustan alueella onkin kaksinkertaistunut.

Yhtiöt ovat yhdessä sopineet joukosta toimenpiteitä, joilla on haluttu helpottaa nykytilannetta.

Näihin kuuluvat muun muassa käyttämättömien sähköpotkulautojen siirtäminen vuorokauden sisällä, pysäköintipartio ja se, että käyttäjän on otettava kuva pysäköidyistä sähköpotkulaudasta ajon päättyessä.

Lisäksi Helsingin kaupunki on tiukentanut sähköpotkulautojen käyttöä tuntuvasti. Ydinkeskustassa lautoja suitsitaan esimerkiksi pysäköintialueilla.

Ministeriö puolestaan on ryhtynyt selvittämään promillerajan asettamista mikroliikkumiselle.

Voit keskustella aiheesta torstaihin 23.6.2022 kello 23 saakka.

Lue lisää:

.
.