Hyppää sisältöön

Tuhansia lentoja on peruttu kesältä Euroopassa, eikä tilanne näytä helpottuvan – mistä kaaos johtuu ja miten matkustajan pitäisi varautua?

Tuhansia peruutuksia, myöhästymisiä ja tuntien jonoja. Eurooppalaisilla kentillä on tänä kesänä nähty suuria ruuhkia, ja niihin kannattaa varautua myös jatkossa.

Työvoimapula aiheuttanut ruuhkia eurooppalaisilla lentokentillä
Työvoimapula aiheuttanut ruuhkia eurooppalaisilla lentokentillä

Vaikea työvoimapula on johtanut poikkeuksellisiin ruuhkiin Euroopan lentokentillä. Lomalaisen kannattaakin nyt varautua pitkiin jonotuksiin ja jopa lentojen peruutuksiin Euroopassa.

Helsinki-Vantaan kentällä ruuhkia on aiheuttanut työvoimapula turvatarkastuksessa.

Mistä ruuhkat johtuvat ja mihin matkustajan kannattaa varautua? Kysyimme Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysjohtaja Sami Kiiskiseltä ja Siviililentoliikenteen työntekijät ry:n puheenjohtaja Sami Rajalalta.

Mistä “lentokenttäkaaokset” johtuvat?

Syynä ovat työvoimapula sekä lakot. Samaan aikaan moni haluaa matkalle muutaman vuoden tauon jälkeen.

Samalla, kun ihmisillä on koronapandemian jälkeen kova matkakuume, monilla lentokentillä kärsitään työvoimapulasta. Euroopan suurilla lentoasemilla matkustajamäärät ovat nousseet suurin piirtein samalla tasolle kuin ennen pandemiaa.

Suomessa lentokenttien henkilökuntaa lomautettiin pandemian aikana, mutta Euroopassa monilla kentillä ja monissa lentoyhtiöissä jouduttiin mittaviin irtisanomisiin. Monet irtisanotut ovat päätyneet nyt muille aloille töihin, eikä henkilökuntaa ole tarpeeksi esimerkiksi matkatavaroiden lajittelussa tai turvatarkastuksissa.

Monessa lentoyhtiössä henkilökunta lakkoilee kesän aikana parempien työolojen ja palkan saamiseksi. Esimerkiksi Ryanairin henkilökunta aloitti lakon (siirryt toiseen palveluun)perjantaina muutamissa maissa ja tällä viikolla noin tuhannen pohjoismaisen SASsin lentäjän (siirryt toiseen palveluun) on tarkoitus aloittaa työtaistelut.

Työvoimapulaa on esimerkiksi matkatavaroiden lajittelussa. Kuva Heathrown lentokentältä 18. kesäkuuta. Kuva: AOP

Kuinka paljon lentoja on jouduttu perumaan, entä kuinka paljon on myöhästymisiä?

Suomalaisten suosimat lentoyhtiöt ovat peruneet lentoja vähän, mutta Euroopassa lentoja on peruttu satoja päivässä.

Suomalaisten suosimat lentoyhtiöt, kuten Finnair tai Norwegian, ovat joutuneet perumaan lentoja vain vähän, kertoo Rajala. Eniten ongelmia on ollut Rajalan mukaan esimerkiksi Manchesterin, Lontoon, Dublinin ja Amsterdamin kentillä.

Esimerkiksi Brysselissä peruttiin viime viikon maanantaina yli 200 lentoa (siirryt toiseen palveluun) lakon vuoksi. Brittiläinen EasyJet on joutunut pahimpina päivinä perumaan kymmeniä lentoja päivässä ja tuhansia lentoja kesältä (siirryt toiseen palveluun). Saksalainen Lufthansa ilmoitti myös peruvansa (siirryt toiseen palveluun)yli 3 000 lentoa kesältä.

Ennen pandemian alkua Euroopassa lentojen täsmällisyys oli noin 90 prosentin luokkaa. Tämän kesän pahimpina ruuhkapäivinä lennoista on lentänyt täsmällisesti noin 30–40 prosenttia, Rajala kertoo.

Lentokoneilla on tietyt aikarajat, jolloin on niiden vuoro nousta ilmaan. Siksi pienikin myöhästyminen voi sekoittaa lentoliikenteen, kertoo Rajala.

Miten matkustajan kannattaa varautua tilanteeseen Euroopassa?

Lentokentällä kannattaa varata aikaa. Suora lento on matkailijalle varmempi vaihtoehto.

Jokainen lentoyhtiö ohjeistaa erikseen, kuinka ajoissa lentokentälle kannattaa saapua. Tämän lisäksi kannattaa seurata lentoasemien omia tiedotuskanavia, esimerkiksi nettisivuja, sanoo kehitysjohtaja Kiiskinen.

Yleisohje on, että nyt lentokentälle kannattaa varata enemmän aikaa ruuhkien takia – varsinkin, jos mukana on suurempia matkatavaroita.

Suorat lennot voivat nyt olla varmempi vaihtoehto kuin vaihtoja sisältävät reissut, sillä Euroopassa on paljon peruutuksia ja myöhästymisiä.

Myös Saksassa lentokentillä on ollut ruuhkia. Kuva Düsseldorfin kentältä 22. kesäkuuta. Kuva: Ying Tang / AOP

Entä Suomessa?

Helsinki-Vantaalla turvatarkastuksessa on saattanut joutua jonottamaan tavallista pidempään.

Helsinki-Vantaan lentokentällä ruuhkaa on aiheuttanut työvoimapula turvatarkastuksessa. Ruuhkaisimpina päivinä ja hetkinä kesäkuussa matkustajat ovat joutuneet jonottamaan tarkastukseen noin tunnin, kertoo lentoaseman kehitysjohtaja Kiiskinen. Siksi matkustajia suositellaan tulemaan kentälle aikaisemmin.

Useimpina päivinä jonot ovat kuitenkin olleet alle puoli tuntia. Ruuhkaisimpia hetkiä turvatarkastuksessa ovat varhainen aamu ja iltapäivä.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla käy nyt päivittäin 50 000 matkustajaa. Ennen pandemiaa määrä oli vilkkaimpien kesäpäivien aikaan noin 70 000. Ruuhkahuiput ovat tänä kesänä kuitenkin jo pandemiaa edeltävällä tasolla.

Ennen pandemiaa lentoasema oli tärkeä reitti Euroopan ja Aasian välillä, mutta Venäjän pakotteiden myötä Suomen kautta matkustavien turistien määrä on laskenut.

Voiko lentoyhtiöltä vaatia korvauksia?

Voi. Jos oma lento on peruttu tai myöhässä, kannattaa ensin olla yhteydessä lentoyhtiöön.

Esimerkiksi matkatavaroihin liittyvät kysymykset kannattaa esittää suoraan lentoyhtiölle.

Korvauksia maksetaan tapauskohtaisesti. Lähtökohta on, että korvauksia voi saada peruutuksista tai muutaman tunnin myöhästymisistä, jos syy ei ole matkustajan. Jos taas on saapunut liian myöhään lentokentälle, voi olla, ettei rahojaan saa enää takaisin.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on koonnut sivuilleen (siirryt toiseen palveluun), miten erilaisissa tilanteissa voi vaatia lentoyhtiöltä korvauksia. Lisäksi korvauksiin voi hakea apua korvauksiin erikoistuneilta yrityksiltä, mutta kuluttajavirasto kehottaa hakemaan korvauksia aina ensin itse (siirryt toiseen palveluun) (HS).

Entäs jos loma on vasta heinäkuun lopulla – helpottaako tilanne siihen mennessä?

Ei välttämättä. Eurooppalaisten lomat saattavat pahentaa tilannetta loppukesästä.

Keski- ja etelä-eurooppalaiset lomailevat heinä–elokuussa, jolloin lentoliikenteessä nähdään todennäköisesti vielä kovempia ruuhkia – siitäkin huolimatta, että lentokentät yrittävät nyt kovasti palkata lisää työntekijöitä.

Ruuhkat saattavat vaikuttaa myös suomalaisten lentoihin ja lentojen täsmällisyyteen. Lentokentillä odotusajat voivat pidentyä entisestään, sanoo Rajala.

Korjattu 1.7.2022 klo 9.24 EasyJet on brittiläinen lentoyhtiö, ei espanjalainen, kuten jutussa luki.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta 30.6.2022 klo 23 asti.

.
.