Hyppää sisältöön

Tuulivoimaloiden rakentaminen vilkastuttaa Raahen satamaa lähivuosina – Fennovoima-investointeja ei ehditty tehdä

Tuulivoimaloiden kuljetukset lisääntyvät Raahessa tämän vuoden aikana noin kolmanneksella viime vuodesta.

Raahen satama on tärkeä tuulivoimaloiden tuontisatama, jonne tuotiin esimerkiksi viime vuonna yhteensä 134 tuulivoimalaa. Tänä vuonna tuonnin odotetaan lisääntyvän. Kuva: Risto Degerman / Yle

Tuulivoimaloiden rakentaminen vilkastuttaa Raahen satamaa. Maakuntaan rakennettavien voimaloiden osien laivakuljetusten takia Raahessa parannellaan myös maanteiden liikennejärjestelyjä.

Tähän saakka erikoiskuljetuksia varten risteysalueita on muokattu tarpeen mukaan, mutta merikuljetusten jatkuessa teitä parannellaan myös pysyvillä järjestelyillä, kertoo Raahen sataman toimitusjohtaja Pauli Sarpola.

Satama on selvittänyt muutostarpeita kaupungin ja ely-keskuksen kanssa.

Risteyksiä ja kulkuväyliä rakennetaan nyt uusiksi niin, että myös erikoiskuljetusten aikana muu liikenne sujuu mahdollisimman sulavasti. Myös tievalaistusta on tarkoitus muuttaa niin, että isoissa risteyksissä valaistus siirretään kauemmaksi tiealueesta, jotta valaistusta ei jouduta erikoiskuljetusten aikana katkaisemaan.

Viime vuonna Raahen sataman kautta saapui 134 tuulivoimalaa ja tänä vuonna kokonaismäärän arvioidaan nousevan 168:aan.

– Myös tuleville vuosille on kasvua näkyvissä, kun tuulivoimaloiden määrä maakunnassa käytännössä nelinkertaistuu, kun verrataan määrää vuodesta 2021 vuoteen 2024, kertoo Sarpola.

Yhden tuulivoimalan siirto satamasta rakennuspaikalle tarkoittaa käytännössä noin viittätoista maantiekuljetusta. Käytännössä Raahen satamasta lähteekin vuoden aikana yli 2 000 kuljetusta maakunnan tuulivoimalatyömaille.

Raahen satamassa on lisääntyneisiin kuljetuksiin varauduttu muun muassa laajentamalla sataman varastokenttiä.

– Tällä hetkellä on hyvin tilaa, ja sataman kautta pystytään kuljettamaan reilut 200 turbiinia jo nykyisillä kentillä. Uusia kenttäalueita on vielä tulossa vajaat kymmenen hehtaaria lisää.

Vielä muutama vuosi sitten Raahessa odoteltiin lisäkuljetuksia satamaan myös Pyhäjoen ydinvoimalatyömaalta, mutta nämä toiveet ovat nyt kariutuneet, kun Fennovoima lopetti voimalahankkeen.

Raahessa ei uusia satamainvestointeja ennätetty tehdä Fennovoiman varaan.

– Suunnitelmia toki oli ja odotuksia, mutta Hanhikiven kariutuminen ei aiheuta meille mitään tappioita, sillä investointeja sen varaan ei tehty, sanoo Pauli Sarpola.

.
.