VR:n kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilä pahoittelee Ylen uutislähetyksessä junamatkustajille sunnuntain viivästyneistä ratatöistä aiheutunutta harmia.
Monena vuonna Väylävirasto ajoittaa ratatöitä juhannukseen Tyynilän mukaan täysin onnistuneesti. Tänä vuonna kävi toisin.
– Eihän se ajoitus kovin onnistunut tänä vuonna ollut, kun katsoo nyt ihmisten kommentteja.
Ratatyöt pyritään ajoittamaan Tyynilän mukaan aina niin, että matkustajille ja tavaraliikenteelle aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.
– Yleensä aattojen välipäivinä on kaikkein vähiten matkustajia, jolloin ratatyöt on järkevintä siihen ajoittaa.
Itse ratatöistä vastaa Väylävirasto, mutta matkustajille muutoksista viestii VR. Eikö tieto kulkenut Väyläviraston ja VR:n välillä, kun asiakkaat joutuivat odottamaan tunteja epätietoisina oman junamatkansa kohtaloa?
– Tieto varmasti kulki Väyläviraston ja VR:n välillä. Mutta epätietoisuus johtuu siitä, että meidän aikataulut ratatyön valmistumisesta elivät koko ajan.
– On todella ikävää ja harmillista meidän asiakkaidemme kannalta, että viesti ei hirveän hyvin kulkenut ja näin ollen monen suunnitelmat muuttuivat. Siitä olen hyvin pahoillani, Tyynilä sanoo.
– Se on varmaankin asia, jossa meillä on vielä tekemistä ja parannettavaa kyllä.
Tyynilä toteaa Ylen uutislähetyksessä, että jokaisella matkustajalla on oikeus hakea korvauksia. VR:ään voi Tyynilän mukaan olla yhteydessä myös sellaisissa tapauksissa, joissa matkustaja on myöhästynyt tilanteen vuoksi vaikkapa lennolta.
– Käsittelemme kaikki hakemukset tapauskohtaisesti ja varmasti löydämme sieltä sopivan ratkaisun.
Tyynilä arvioi, että korvaushakemukset saadaan käsiteltyä VR:llä kuluvan viikon ja ensi viikon aikana.