Hyppää sisältöön

Kesällä kannattaa juosta alennusmyynneissä, sillä ensi syksynä inflaatio iskee vaatteisiin ja kenkiin toden teolla

Juhannuksen alla alkaneet alennusmyynnit ovat tuoneet piikin kysyntään. Moni katselee jo kylmään sopivia vaatteita, sillä muotiala ennustaa inflaation näkyvän tuotteiden hinnoissa syksyllä.

Eedit Leinonen katseli mekkoja Sokoksella äitinsä Pauliina Leinosen kanssa. Kuva: Silja Viitala / Yle

Koronarajoitusten ja etätöiden aiheuttama hiljaiselo vaatekaupoissa on päättynyt.

– Olemme tosi onnellisia, että asiakkaat ovat kevään aikana palanneet. Selvästi on ollut tarvetta ostaa sekä arkeen että juhlaan sopivia vaatteita ja kosmetiikkaa. Paluu on jatkunut alennusmyynneissä. Piikkiä myyntiin on tullut tässä ensimmäisinä viikkoina selvästi, sanoo Sokosten ketjujohtaja Sanna Mäenpää.

Sovituskopeissa on viime aikoina taas oviverhoja vedelty. Kuva: Silja Viitala / Yle

Kauppa on käynyt jo takavuosien tahtiin.

– Vaatekauppa on kivunnut koronaa edeltävälle tasolle urheilukauppapainotteisesti, sanoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

Ostoksille on lähdetty nimenomaan kivijalkakauppoihin. Muodin osalta verkkokauppa on ollut kevään aikana jopa laskussa.

Helsingin keskustan Sokoksessa jo aamusta ostoksilla olleet asiakkaat vahvistavat ilmiön. Eedit Leinonen on tullut etsimään alennusmyynneistä kesämekkoja ja housuja.

– Verkko-ostoksista ei ikinä tiedä sopivatko vaatteet. On paljon parempi kokeilla paikan päällä, Leinonen sanoo.

Omaa ostosprojektiaan käynnisteli myös Kaarina Komu.

– Etsin häihin pukua tai mekkoa. Ensimmäistä kertaa läksin katselemaan, mutta onneksi on vielä muutama viikko aikaa löytää jotakin. Tuntuu oikein kivalta olla liikkeissä ostoksilla.

Kaarina Komu on päättänyt kiertää juhla-asun etsimisen takia tarvittaessa useampiakin liikkeitä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Viime viikkoina kysyntä on ollut kovinta helle- ja juhlavaatteille.

– Ihan selvästi hellesää näkyy ja se, että ensimmäistä kertaa pitkään aikaan on todella paljon juhlia, Sokoksen Mäenpää sanoo.

Korona-aika kotoilun ja etätöiden merkeissä jätti kuitenkin pukeutumiseen jäljen.

– Pukeutuminen on siirtynyt rennompaan tyyliin. Esimerkiksi juhlamekon kanssa voi nyt pitää vaikka tennareita. Kosmetiikassakin menevät parhaiten nyt sellaiset "helposti huolitelluksi" tuotteet.

Sokoksen ketjujohtajan Sanna Mäenpään mukaan kustannusten nousu tulee näkymään syksyllä ja talvella myös kosmetiikassa. Meikkipussi kannattaakin nyt täydentää tuotteilla, joita tietää tarvitsevansa jokatapauksessa. Sama pätee myös vaatekaappiin, hän sanoo. Kuva: Silja Viitala / Yle

Vaatteiden ja kenkien hinnat nousevat talvella

Kevään aikana kiihtynyt inflaatio ei ole alan asiantuntijoiden mukaan ehtinyt iskeä vielä koko voimallaan muotikauppaan.

– Pahin vaatteiden ja kenkien hintojen nousu ajoittunee syksyyn ja ensi talveen, sanoo Muoti- ja urheilukaupan yrityksiä edustava Kankaanpää.

Syynä on se, että hankintaketjut ovat vaatteissa ja kengissä pitkiä. Mäenpää vahvistaa asian.

– Nämä tuotteet pitää ostaa jo vuottakin etukäteen. Ne tuotteet mitä tällä hetkellä myydään, on hinnoiteltu jo ennen tämän kevään epävarmuuksia.

Nousupaineita kuitenkin on, koska energia- ja kuljetuskustannusten lisäksi myös raaka-aineet ovat kallistuneet.

– Puuvillan hinta on kivunnut vuodessa 70 prosenttia ja öljyjohdannaisten tekstiilikuitujen hinnat jopa tätäkin enemmän, Kankaanpää sanoo.

Tiina Krigsman aikoo ostaa alennusmyynneistä myös villavaatteita syksyä varten. Kuva: Silja Viitala / Yle

Tieto tulevasta innosti shoppailuasiakkaita.

– Hyvä vinkki! Tulin ostamaan kesävaatteita, mutta kannattaisikin ostaa myös syksyä varten villavaatteita... Nehän on nyt aika hyvässä alennuksessä, sanoo Tiina Krigsman.

– Jos hyviä löytöjä tulee, niin kyllä varmaan syksyllekin valmiiksi voisi jotain ostaa, toteaa myös Eedit Leinonen.

Tutkija ei usko muodin kuluttamisen palaavan enää entiselleen

Viime vuosina etenkin pikamuodin ympäristöhaitoista ja vastuullisuudesta on puhuttu paljon. Trendien seuraamisen sijaan on suositeltu vaatteiden pitkäaikaista käyttöä ja kierrättämistä.

Muotikaupan myynnin paluu koronaa edeltäville tasoille herättää kysymyksen – onko mitään opittu?

Kuluttajatutkimusta vastuullisesta muodista tehnyt Aalto-yliopiston tutkijatohtori Linda Turunen on toiveikas.

– En oikein usko, että kuluttajat palaavat enää kertakäyttöiseen ja yltiöpäiseen ostamiseen, hän sanoo.

– Uskoisin, että useimmissa on kotoilu- ja etätöiden aikana tapahtunut muutos. Kun on ensin tyhjennetty kodit hyllynlämmittäjistä ja kaapintäyttäjistä, niin ei sellaista heti halua takaisin. Samalla on havahduttu, että trendikkyyttä tärkeämpää on vaatteiden mukavuus ja monikäyttöisyys.

Ostointoa voi Turusen mielestä selittää paljon se, että monilla on aitoa vaatekaapin päivittämisen tarvetta.

– Se, että pieneksi tai tarpeettomaksi jääneitä laitetaan kiertoon tarkoittaa tietysti sitä, että joskus uuttakin on ostettava tilalle. Uskon myös, että ostoksia tehdä nyt harkiten jo talouden epävarmuudenkin takia. Ei siis ihme jos alennusmyynnit houkuttelevat.

Hirvittääkö hintojen nousu? Voit keskustella aiheesta sunnuntaihin 3.7.2022 kello 23:een asti.

Lue lisää:

.
.