Hyppää sisältöön

Savonlinnan Oopperajuhlien solistit ja kuorolaiset nousevat Olavinlinnan lavalle parin välivuoden jälkeen – esiintyjät eivät riskeeraa koronan suhteen

Savonlinnan Oopperajuhlat jäi kahtena kesänä järjestämättä koronan takia. Kovista koronarajoituksista kärsineiden esittävän taiteen ammattilaisten palo lavalle on kova.

Timo Riihonen, Johan Krogius ja Tapani Plathan esiintyvät Aida-oopperassa Savonlinnan Oopperajuhlilla 2022.
Savonlinnan Oopperajuhlilla on solistirooleissa kaksoismiehitys. Timo Riihosen ensi-ilta ylipappi Ramfiksena koittaa 12. heinäkuuta. Kuva: Valtteri Hirvonen / Savonlinnan Oopperajuhlat

Savonlinnan Oopperajuhlat käynnistyy tänään parin vuoden koronatauon jälkeen. Kaksi vuotta sitten syksyllä THL ja opetus- ja kulttuuriministeriö linjasivat esimerkiksi kuorolaulun korkean koronariskin harrastukseksi (siirryt toiseen palveluun), ja kuorojen toiminta joutui pitkälle tauolle.

Esittävän taiteen ammattilaisia korona on kurittanut kovalla kädellä: työmahdollisuuksien vähentyminen ja huoli omasta sairastumisesta on jäytänyt monen mieltä.

Oopperajuhlat avaa kesän uutuustuotanto Aida. Ylipappi Ramfiksen roolissa esiintyvä bassolaulaja Timo Riihonen sairasti koronan pääsiäisenä.

Hän kuvailee sairastumista helpotukseksi, koska oli joutunut testaamaan koronan varalta lähes päivittäin parin vuoden ajan.

– Jossain vaiheessa lopetin laskemisen, kun oli yli kaksisataa koronatestiä takana. Korona olisi saattanut osaltani jäädä huomaamatta, jos en olisi tehnyt niin paljon testejä.

Aidan solistille Timo Riihoselle koronatestien tekeminen on tullut tutuksi parin viime vuoden aikana. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Kolme koronarokotetta ottanut Riihonen kertoo sairastaneensa onnekseen oireettoman koronan.

– Joillakin kollegoilla tilanne ei ole ollut niin hyvä, vaan heillä se on vaivannut pitkään ja ollut todella raju.

Oopperajuhlakuorossa laulava Eero Lasorla sairasti koronan vuodenvaihteessa.

– Se oli alkuun hyvin kevyen flunssan oloinen, mutta laulaessa sen huomasi. Muuten fyysisesti en olisi ehkä huomannut sitä, mutta laulu ei luonnistunut eikä ääni toiminut normaalisti.

Lasorlalla koronasta toipuminen kesti kuukauden.

– Toisella viikolla ääni oli vielä aika huono ja kolmannella vähän parempi. Vielä neljännelläkin viikolla sen huomasi, mutta mitään pysyvää koronasta ei jäänyt, hän kertoo.

Erikoislääkäriltä synninpäästö kuorolaululle

Kuorolaulu sai koronapandemian alkuvaiheessa korkean tartuntariskin leiman. Musiikkilääketieteeseen erikoistunut lääkäri Miikka Peltomaa antaa kuitenkin synninpäästön korona-aikana kammotulle kuorolaululle.

– Tutkitun tiedon valossa näyttää nyt siltä, että kuorolaulaminen tai laulaminen yleensäkään ei ole sen kummempi tartuntalähde kuin kovaäänisesti puhuminen.

Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin mielestä jälkiviisaana voidaan sanoa, että laulamiseen ja kuorolaulamiseen liittyneet johtopäätökset olivat vähän ennenaikaisia tai jopa hätiköityjä.

– Ei kuorolaulussa tai laulamisessa mitään aivan erityistä riskiä taudin saamisen suhteen ollut, Peltomaa sanoo.

Hän kertoo, että kuoroharrastukseen liitettyjä koronaryppäitä on jälkikäteen arvioitu kriittisesti.

– Ei ole näyttöä siitä, että kuorotapahtumissa laulaminen olisi ollut tautia tartuttava. Enemmänkin se harrastuksen muu sosiaalinen yhteydenpito ennen harjoituksia ja harjoituksen jälkeen.

Aidassa oopperajuhlakuoro on erottamaton osa esitystä. Kuva: Valtteri Hirvonen / Savonlinnan Oopperajuhlat

Kohtuuttoman kovia koronarajoituksia

Esittävän taiteen ammattilaisena Timo Riihonen koki kovimmat koronarajoitukset epäoikeudenmukaisina.

– Kyllä se tuntui todella kohtuuttomalta, että esittävän taiteen ala oli se, joka ensimmäisenä suljettiin ja viimeisenä avattiin.

Riihosen kalenteri tyhjeni keväällä 2020. Loppukesästä hän pääsi työreissuillaan Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa näkemään aitiopaikalta, miten kulttuurialan koronarajoitukset vaihtelivat maasta riippuen.

– Esimerkiksi Hollannissa pystyimme esiintymään netin välityksellä striimatuissa konserteissa. Samaan aikaan Suomessa laitettiin esiintyvän taiteen ala täysin kiinni.

Riihosen mielestä Keski-Euroopassa kulttuuria pidettiin sen verran kovassa arvossa, että sille annettiin työskentelymahdollisuudet. Toki virtuaalisesti, mutta kuitenkin.

Kulttuurialan tiukat koronarajoitukset vaikuttivat radikaalisti myös Eero Lasorlan työntekoon.

– Minulta lähti 95 prosenttia töistä pois, hän sanoo.

Miikka Peltomaa sanoo ymmärtävänsä esittävän taiteen ammattilaisten kahden viime vuoden aikana kokeman kärsimyksen.

– Minusta kohtuutonta oli se, että ravintolat saivat olla auki, kun kulttuuritapahtumille laitettiin kovat koronarajoitukset.

Ei toipilaana lavalle

Oopperajuhlien lääkärinä 90-luvun puolivälissä toiminut Miikka Peltomaa tietää oopperalaulajien sudenkuopat: heidän on maltettava sairastaa, eikä nousta toipilaana lavalle, vaikka olisikin taloudellisia paineita tai vaikeuksia saada sijaista.

Peltomaa muistuttaa, että hengitystieoireisena on jäätävä kotiin sairastamaan myös siksi, ettei oopperatyön ahtaissa olosuhteissa tartuttaisi kollegoita.

– Mikä tahansa ylä- ja alahengitysteihin iskevä infektio on aina erityinen ongelma laulajalle, hän sanoo.

Lääkärinmääräystä olla laulamatta ei anneta kevyin perustein. Oopperalaulaminen on fyysisesti niin rankka laji, että esiintyminen onnistuu vain täysin terveenä.

– Jotta siellä lavalla kunnolla pärjää, niin täytyy olla kyllä priimakunnossa. Siinä mielessä pitkittynyt hengitystieinfektio voi olla hankala juttu oopperalaulajalle, Peltomaa sanoo.

Timo Riihonen tiedostaa koronan voivan olla oopperalaulajalle pahimmassa tapauksessa dramaattinen tauti, koska vakavassa tautimuodossa keuhkot vaurioituvat.

– Kun on kyse omasta työkalusta, eikä uutta saa kaupan hyllyltä, niin vakava tauti voi jollakin lopettaa uran siihen, hän sanoo.

Erikoislääkäri Miikka Peltomaa arvioi oopperalaulajan työkyvyn menetyksen olevan mahdollista, mutta harvinaista.

– Kyllä koronasta ennen pitkää useimmiten toivutaan, vaikka olisi rajuoireinenkin tauti.

Oopperajuhlakuorossa laulavalla Eero Lasorlalla on meneillään työteliäs kesä. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Aidan solisti Timo Riihonen kertoo, että Oopperajuhlilla ei koronan suhteen riskeerata: jokaiselle työntekijälle on saatavilla koronapikatestejä, ja jos on pienempiäkin flunssan oireita, niin jäädään yksiselitteisesti pois.

Oopperajuhlakuorossa vuonna 2010 aloittaneella Eero Lasorlalla on kokemusta neljältä kesältä. 80-päiselle kuorolle keskikesän festivaali on tiukkaan aikataulutettu kuusiviikkoinen koitos.

Tänä kesänä Lasorla laulaa oopperajuhlakuorossa kolmessa eri esityksessä: Aidassa, Carmenissa ja Toscassa.

Riihonen ja Lasorla odottavat jo malttamattomina esiintymistä Olavinlinnassa.

– Se on sitä parasta antia mitä Suomen kulttuurikesä voi tarjota, Riihonen sanoo.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 2.7. klo 23.00 saakka.

Lue myös:

.
.