Hyppää sisältöön

Kahdesti melkein uponnut laiva sai häädön Tampereelta, sitten se ilmestyi yllättäen Nokialle – aluksen kippari: vaihtoehtona ankkuroida keskellä järveä

65-vuotias M/S Tampere on tällä hetkellä luvatta laiturissa Nokian Viinikanniemessä. Aluksen yhteyshenkilön mukaan laiva aiotaan siirtää pois, mutta aikataulusta ei ole tietoa.

M/S Tampere on nyt laiturissa Nokialla. Kuva: Päivi Solja / Yle

Nokian Viinikanniemessä on laiturissa hieman alakuloisen näköinen matkustaja-alus. M/S Tampereeksi tunnistettu laiva ilmestyi toukokuussa kylpylähotelli Edenin rantaan, josta se kaupungin kehotuksesta siirrettiin pois. Nyt lähes 29-metrinen alus on luvattomasti laiturissa Viinikanniemessä.

– Kaupungilta ei ole kysytty lupaa jättää laivaa tähän laituripaikkaan. Tässä se on vajaat pari viikkoa ehtinyt nyt olla, kertaa Nokian kaupungin katuinsinööri Aino Tuikka.

Nokian kaupungin katuinsinööri Aino Tuikka ei tiedä, miksei alusta ole siirretty mihinkään. Kuva: Päivi Solja / Yle

Alus aiheuttaa päänvaivaa kaupungille, koska omistajaa tai omistajia on hankala tavoittaa. Aino Tuikka kertoo, että vajaat kymmenen kertaa on laivan puhelinnumeroon soiteltu ja lähetetty sähköpostia. Hän kertoo sen verran keskustelleensa omistajatahon kanssa, että heillä on aikomuksena kunnostaa laiva ja he odottavat pääsyä telakalle. Mutta sitä ei tiedetä, miksei alusta ole vielä siirretty mihinkään.

– Kaupungilla ollaan siinä käsityksessä, että laiva ei ole vesikelpoinen ja se pitäisi välittömästi siirtää pois vesistöstä, sanoo Aino Tuikka.

M/S Tampere seilasi Tampereen ja Hämeenlinnan väliä kymmeniä vuosia. Maineikkaan aluksen uusista vaiheista kertoi ensimmäisenä Nokian Uutiset (siirryt toiseen palveluun).

Aluksen yhteyshenkilö: hienoa perinnealusta dissataan

M/S Tampere on rakennettu vuonna 1957 Suomessa. Viime vuosina se on kokenut kovia, ja se on lähes uponnut kaksi kertaa.

Syyskuussa 2018 alus nousi otsikoihin, kun se ajautui Ilves-fanit kyydissään matalikkoon Vanajavedellä Akaassa. Vuonna 2019 alus oli upota Tampereen Laukontorin rantaan. Tänä keväänä Tampereen kaupunki hääti aluksen pois Ratinan rannasta.

Aluksen pituus on noin 29 metriä ja leveys noin seitsemän metriä. Kuva: Päivi Solja / Yle

Yle tavoitti puhelimitse laivan yhteyshenkilön, johon Nokian kaupunki on ollut yhteydessä. Henkilö ei kerro nimeään, mutta kertoo olevansa vahtiperämies ja aluksen "kippari". Hän sanoo ajaneensa Tampereelta häädön saaneen M/S Tampereen Nokialle 8. toukokuuta.

Kipparin mukaan aluksen moottori- ja sähkötekniikka kunnostettiin alkuvuonna. Ulkonäkö jätettiin tarkoituksella elämää nähneeksi.

– Aivan hienoa perinnealusta dissataan aivan turhaan.

Yhteyshenkilön mukaan aluksen, joka odottaa telakointia, saa ajaa rantaan. Paikaksi katsottiin laituri, jossa ei ole liikennöintiä. Vaihtoehtona olisi ollut ankkuroida alus keskelle järveä.

M/S Tampere on nyt laiturissa Nokialla. Kuva: Päivi Solja / Yle

Kipparin mukaan M/S Tampere on tarkoitus nostaa vedestä ja viedä pois. Sitä varten alusta pitää siirtää jälleen, sillä ainoa sopiva laituri on Nokian sahan rannassa. Aikataulu riippuu siirtoyhtiöstä.

– Siirtokustannukset ovat isot. Siirto voi tapahtua ensi viikolla, kuukauden tai parin kuukauden päästä.

Yhteyshenkilö ei kerro, minne alus siirretään tai mihin käyttöön. Siitä päättää aluksen omistaja, joka on kipparin mukaan yksityinen yhteisö. Puhetta on ollut asunto- tai saunalauttakäytöstä.

Alusten hylkäämisiä tapahtuu joka vuosi

Erikokoisten alusten jättäminen oman onnensa nojaa on jokavuotinen ilmiö. Näin vahvistaa Kotkassa vierasvenelaituria ylläpitävän Kotka Yacht Storen yhteiskunta-asioiden avustaja Heikki Kuokka. Hänellä on tuoreessa muistissa Kotkassa päänvaivana ollut Mary Ann -niminen alus, joka hylättiin Kantasataman vierasvenelaituriin kesäkuussa 2019.

Kotkassa uponnut 23-metrinen Mary Ann -alus oli aiemmin risteilykäytössä. Kuva: Antro Valo / Yle

– Alusten hylkäämisiä tapahtuu joka vuosi ympäri Suomea. Omistaja vain katoaa jonnekin ja alus hylätään laituriin, kertoo Heikki Kuokka.

Kuokan mielestä lainsäädännössä on selvä porsaanreikä. Aluksen voi hylätä jonkun laituriin ja vain lähteä pois. Jos alus on esimerkiksi yrityksen nimissä, omistajatiedot pystyy hävittämään virallisista rekistereistä.

Kuokan mukaan Suomessa on paljon vanhoja aluksia, joista uusi omistaja kuvittelee tekevänsä itselleen vielä veneen.

– Sitten huomataan, että edessä on valtava urakka. Loppuu aika ja rahat ja sitä vanhaa venettä ei kukaan enää halua ostaa, pohtii Kuokka eri syitä hylkäämisille.

Heikki Kuokalla on suoraviivainen neuvo Nokian kaupungille, jos alus on pitkään luvatta laituripaikalla.

– Laiturimaksut täytyy laittaa heti juoksemaan ja jos maksut jätetään maksamatta, niin saman tien perintään. Siitä lähtee häätörumba sitten päälle, pohtii Heikki Kuokka.

Lue myös:

.
.