Hyppää sisältöön

Bensaralli käy nyt Ruotsiin – länsirajalla käydään tankkaamassa halvempaa bensiiniä Ruotsin puolelta

Bensalitran hinta on noin kolmekymmentä senttiä halvempaa Ruotsissa. Myös Norjassa polttoaine on edullisempaa kuin Suomen puolella.

Mies tankkaa Haaparannan Shellillä.
Suomalaiset käyvät tankkaamassa entistä enemmän Ruotsissa, syynä montakymmentä senttiä halvempi bensiini.

Ruotsin Haaparannalla käy säpinä niin sen ainoalla miehitetyllä huoltoasemalla kuin myös kylmäasemien mittarikentillä. Suomalaiset autoilijat ovat pitkän tauon jälkeen palanneet Ruotsin puolelle myös tankkausasioissa.

Hiljaisimpina korona-aikoina viimeisen parin vuoden aikana mittarikentillä ei ole juuri suomalaisia näkynyt. Polttoaineiden hinnat olivat pitkään lähes samat rajan molemmin puolin.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti polttoaineiden hintoja, Ruotsissa ei kuitenkaan niin paljon kuin Suomessa. Esimerkiksi kesäkuun lopulla 95 E10 -bensiinilaatu on Ruotsissa selvästi halvempaa kuin Suomessa, hintaeroa on Ruotsin hyväksi noin kolmekymmentä senttiä litralta.

Ruotsissa maan hallitus päätti keväällä alentaa polttoaineveroa kesäkuun alusta lokakuun loppuun. Se tarkoitti noin 12 sentin alennusta polttoaineen litrahintaan.

Suomi ei ainakaan vielä ole päättänyt helpottaa suomalaisten autoilijoiden ahdinkoa polttoaineen verohelpotuksilla. Suomessa myydään Euroopan kalleinta polttoainetta (siirryt toiseen palveluun) (Ilta-Sanomat)..

Samuel ja Viktor Alamäki ajelevat vuosimallin 1964 Cadillacilla. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Haaparannalla tankkaajista enemmistö suomalaisia

Torniolainen Samuel Alamäki poikansa Viktorin kanssa päräytti vuoden 1964 vuosimallin Cadillacilla Haaparannalle tankille. Isossa autossa on iso moottori ja se on harrastuskäytössä.

– Kyllä Ruotsin puolella pitää nyt tankata, sen verran paljon tämä kuluttaa. Kallista polttoaine on molemmilla puolilla, mutta ostetaan sieltä, missä on halvinta.

Samuel Alamäellä on kotona lisäksi dieselillä kulkeva auto, jolla ajetaan työmatkaa, joka on kuusikymmentä kilometriä.

Katja Koskimies ajaa vuodessa noin 50 000 kilometriä. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Oululainen yrittäjä Katja Koskimies ajoi Haaparannalle tankkaamaan, kun muutakin asiaa oli paikkakunnalle.

– Onhan täällä edullisempi hinta kuin Suomessa. En minä ihan niille töille tullut tänne, mutta samalla otan tankin täyteen ja otan hyödyn irti tästä.

Katja Koskimies toivoi, että myös Suomessa pystyttäisiin laskemaan polttoaineen hintaa. Hänellä tulee ajoa vuodessa noin 50 000 kilometriä.

– Mielellään, aika nopeastikin. Onhan se aika järkyttävä se hintataso. Kyllä se yrittäjälle tuntuu aika isolta rahalta.

Haaparannan Shellillä, kuntakeskustan ainoalla miehitetyllä huoltoasemalla on käynyt kuhina viimeisten viikkojen aikana. Asemamies Henry Vesala kertoo, että 70 prosenttia tankkaajista on tällä hetkellä Suomesta.

Asemamies Henry Vesala tuumasi, että hiljaisten vuosien jälkeen nyt on mukavasti säpinää. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Myös Norjassa on edullisempaa

Pohjoisrajallakin polttoaineet ovat tällä hetkellä edullisempia naapurimaan puolella. Samimootorin toimitusjohtaja Ari Naapanki Nuorgamista kertoo, että Norjassa on nyt noin 20 senttiä halvempi polttoaine kuin Nuorgamissa. Se luonnollisesti näkyy norjalaisten tankkaamisinnossa, norjalaiset eivät nyt tankkaa juurikaan Suomen puolella.

Naapanki kertoo, että polttoaineen hinta määräytyy sen mukaan, miten paljon yrittäjä on siitä itse joutunut maksamaan. Hinta voi vaihtua kun uusi polttoaine lasti saadaan.

Ylä-Lapissa on tällä hetkellä liikkeellä paljon ulkomaalaisia matkailijoita, kotimaisia ei juurikaan.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun Yle Tunnuksella 1.7. kello 23 saakka.

Lue myös:

.
.