Hyppää sisältöön

Saimaan kanavaan ilmestyi ensimmäinen rahtilaiva sodan alkamisen jälkeen – laiva ylitti Suomen rajan alkuillasta

Saimaan kanavaan ajoi rahtilaiva ensimmäistä kertaa Venäjän hyökkäyksen alkamisen jälkeen. 43 kilometriä pitkä Saimaan kanava kulkee osittain Venäjältä vuokratulla alueella.

Saimaan kanavan sulkujen valvomossa Lappeenrannassa seurattiin perjantaina Waterway-rahtialuksen matkaa kanavan Venäjän-puoleisella osuudella. Kuva: Kari Saastamoinen / Yle

Saimaan kanavaa pitkin kulki rahtialus ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun Venäjä aloitti sodan Ukrainassa.

Waterway-niminen rahtilaiva ajoi mereltä kanavaa pitkin kohti Suomea perjantaiaamun ja iltapäivän välisenä aikana. Alusten luotsauksesta vastaavan Finnpilot Pilotage oy:n mukaan Waterway on menossa hakemaan sellulastia Joensuusta.

Yhtiön kaksi luotsia astuivat alukseen iltapäivällä kanavan Venäjän-puoleisessa osassa Juustilassa. Laiva ylitti Suomen ja Venäjän välisen rajan hieman kello 17 jälkeen.

– Tehtävää lähti hoitamaan poikkeuksellisesti kaksi luotsia, kertoo Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen.

Hänen mukaansa luotsauksessa varauduttiin yllättäviin tilanteisiin, koska rahtiliikenne on ollut kokonaan pysähdyksissä kanavan jäätyä talvitauolle tammikuun lopussa.

Vakuutusten kallistuminen nosti rahdin hintaa

Waterway on rekisteröity Karibianmerellä sijaitsevan Saint Vincent ja Grenadiinit -saarivaltion lipun alle.

– Tietojemme mukaan tämä alus ei ole käynyt Saimaalla aiemmin. Ainakaan se ei ole kulkenut Saimaalla tällä nimellä aiemmin, kertoo Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen.

Aikataulun mukaan Waterwayn on määrä olla Joensuussa huomenna lauantaina.

Liikenne- ja viestintäministeriö viestittää sähköpostitse, että vielä on liian varhaista arvioida, tuleeko rahtiliikenne kanavassa vilkastumaan.

Ministeriö muistuttaa, että Saimaan kanavan toiminta ei ole ollut sodan vuoksi keskeytyksissä, vaan liikennöitsijät ovat itse pidättäytyneet kanavan käytöstä. Ministeriö arvioi liikenteen normalisoituvan vasta, kun lastien ja alusten vakuutukset ovat sellaisella tasolla, että liikenne on kannattavaa.

Sulkumestari Vesa Savikurki seuraa valvomossa Waterwayn matkaa kohti Suomea. Kuva: Kari Saastamoinen / Yle

Korvaavat reitit ovat jo käytössä

Toimitusjohtaja Kari Kosonen Finnpilot oy:sta toivoo, että Waterwayn kulku kanavassa toimisi luottamusta herättävänä esimerkkinä varustamoille niin, että kanavaan uskaltautuisi useampiakin aluksia.

Yhtiö on joutunut lomauttamaan osan Saimaalla työskentelevistä vajaasta 40 luotsista kanavan hiljentyneen liikenteen vuoksi.

Kosonen ei kuitenkaan ole kovin toiveikas, että liikenne lisääntyisi vielä kuluvan kesän ja syksyn aikana.

– Lastinantajat ovat jo rakentaneet logistisia ketjuja muiden satamien varaan. Meillä ei ole tiedossa, miten nopeasti näihin jo tehtyihin sopimuksiin on ylipäätään mahdollista tehdä muutoksia, Kosonen pohtii.

.
.