Hyppää sisältöön

Päättäjät epäröivät alaikäisten ajo-oikeuden kanssa, mutta Heikki Toivoselle, 18, homma on selvä: "Se on enemmän ihmisestä kuin iästä kiinni"

Eduskunta käsittelee ajokorttilain uudistusta syksyllä. Hallituksen esitys jakaa kansanedustajien mielipiteitä myös puolueiden sisällä.

Padasjoella asuva Heikki Toivonen opiskelee Lahdessa ja haki siksi poikkeuslupaa ajokortille 17-vuotiaana. Kuva: Elina Rantalainen / Yle

Jos hallituksen esitys ajokorttilain uudistuksesta menee sellaisenaan läpi, 17-vuotiaiden auton rattiin haluavien ei jatkossa tarvitse hakea poikkeuslupaa ajokortin hankkimiseksi. Hallituksen esityksen mukaan nuoret voisivat hankkia ajokortin vanhempiensa suostumuksella, mutta nuorten ajo-oikeuteen kohdistuisi muita, nykyistä tiukempia rajoituksia.

Kysyimme hämäläisiltä kansanedustajilta, pitäisikö 17-vuotiaiden ajo-oikeuteen liittyviä rajoituksia kiristää verrattuna hallituksen nykyiseen esitykseen. Kysymys jakaa hämäläisedustajat kahteen leiriin myös puolueiden sisällä.

Perussuomalaisten Rami Lehto, kokoomuksen Kalle Jokinen ja Sanni Grahn-Laasonen, demareiden Johannes Koskinen ja vihreiden Mirka Soinikoski ovat sitä mieltä, että rajoituksia olisi syytä tiukentaa.

– Kannatan poikkeuslupamenettelyä, sitä pitää kehittää. Siinä tulisi huomioida muun muassa alaikäisenä tehdyt liikennerikkomukset ja muut riskikäyttäytymistä ennustavat tekijät. Liikenneturvallisuuden kannalta on erittäin huono asia, jos kaikki 17-vuotiaat saavat ajokortin, vaikka hyvin toimivat joukkoliikenneyhteydet olisi käytettävissä, Soinikoski kirjoittaa.

Onko ajokortista ilman täyttä ajo-oikeutta mitään hyötyä?

Perussuomalaisten Jari Ronkainen ja kokoomuksen Timo Heinonen sen sijaan pitävät hallituksen kaavailemia rajoituksia jo liian tiukkoina.

– Kiristykset uhkaavat mielestäni jo haitata sitä, mitä varten ajokortti on nuorelle myönnetty, Ronkainen kommentoi.

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari (sd.) oli vastaajista ainoa, joka pitää nykyistä esitystä hyvänä sellaisenaan.

– Nykyinen poikkeuslupaprosessi on edesauttanut monen nuoren liikkumista harrastuksiin, mutta tarveharkinta on kallis prosessi eikä perustunut turvallisuusnäkökohtiin. Nuorten on turvallisempaa liikkua henkilöautolla kuin mopoilla tai mopoautoilla, mutta riskit korostuvat aina nuorten kohdalla.

Skinnari perustelee, että yöaikaan ajamista sekä matkustajien kuljettamista koskevat uudet rajoitukset ovat hyvä asia.

Tarja Filatov (sd.) ja Hilkka Kemppi (kesk.) eivät ole muodostaneet kantaansa. Aino-Kaisa Pekonen (vas.), Lulu Ranne (ps.) ja Mika Kari (sd.) eivät vastanneet Ylen kyselyyn.

"Elämä helpottui huomattavasti"

Mutta mitä nuoret itse ajattelevat lakiesityksesta? Padasjokelainen Heikki Toivanen on juuri täyttänyt 18 vuotta, mutta hän on ajanut autoa jo melkein vuoden. Toivanen hankki ajokortin poikkeusluvalla 17-vuotiaana.

Perusteluna oli koulumatka Padasjoelta Lahteen. Reilun 50 kilometrin matkan taittaa henkilöautolla vajaassa tunnissa, mutta julkisilla kulkuneuvoilla aikaa kuluu huomattavasti enemmän. Etenkin kun linja-autoja kulkee harvakseltaan.

– Aikaisemmin minun piti lähteä kuuden bussilla Lahteen, jotta ehdin kahdeksaksi kouluun. Nykyään riittää, että lähden kotoa seitsemältä, Toivonen kertoo.

Asikkalalaiselle Mirva Virtaselle, 19, auto on paljon muutakin kuin kulkuneuvo. Virtanen nauttii ajamisesta ja iso osa vapaa-ajasta kuluu ratissa. Kuva: Elina Rantalainen / Yle

Hänen mielestään 17- ja 18-vuotiaiden välillä ei ole suurta eroa onnettomuusalttiudessa. Siinä mielessä poikkeuslupamenettelystä luopuminen on hänestä hyvä ajatus.

– On olemassa ihmisiä, jotka varmaan 18-vuotiainakin pelleilevät autolla. Se on enemmän ihmisestä kuin iästä kiinni.

Pikkukunnissa tärkeä juttu

Asikkalassa asuva Mirva Virtanen on samoilla linjoilla. Hänkinajoi kortin 17-vuotiaana. Perusteena poikkeusluvalle oli kesätyöpaikka 10 kilometrin päässä kotoa. Sinne ei päässyt julkisilla kulkuneuvoilla.

– Oli minulla mopokortti, mutta huonolla säällä ei viitsi ajaa mopolla.

Virtanen pohtii, että hallituksen esitys on hyvä hänen kaltaistensa pienten paikkakuntien nuorten kannalta. Hallituksen kaavailemat rajoitukset eivät hänen mielestään ole ongelma.

– Eivät ne ainakaan minua olisi haitanneet, kun työn takia ei tarvinnut liikkua yöaikaan.

Nykyisin rajoituksista saattaisi olla harmia niin Virtaselle kuin Toivosellekin, sillä autoilu on tärkeä osa molempien vapaa-aikaa.

Auto on asikkalalaiselle Mirva Virtaselle, 19, paljon muutakin kuin kulkuneuvo. Virtanen nauttii ajamisesta, ja iso osa hänen vapaa-ajastaan kuluu oman Audin ratissa.

Voit keskustella aiheesta tiistaihin 5.7.2022 klo 23:een saakka.

.
.