Hyppää sisältöön

Koneessa viisi matkustajaa, tonni tukea jokaisesta – Jyväskylän ja Savonlinnan lennoilla vähiten väkeä

Valtion tukemista kotimaan lentoreiteistä Savonlinna ja Jyväskylä keräävät vähiten matkustajia.

Nyxairin kone lähdössä reittilennolle Jyväskylän lentoasemalta. Kuva: Jari Tanskanen / Yle

Valtion tukemista maakuntalentoasemien lennoista Helsinki-Jyväskylä-reitillä on kuluneen vuoden aikana ollut toiseksi vähiten matkustajia. Vähiten matkustajia on ollut Savonlinnan reitillä.

Traficomin uudessa kilpailutuksessa Jyväskylän lentojen matkustajamääräksi on mainittu vain viisi matkustajaa lentoa kohden. Tarjouspyynnön mukaan reitillä lentävän koneen on oltava vähintään 21-paikkainen.

Syy vähäiselle matkustajamäärälle on Traficomin mukaan reitin luonne.

– Jyväskylä–Helsinki-lentoliikenne on oikeastaan syöttöliikennettä Helsinkiin ja siitä kansainvälisille lennoille. Sitä ei juuri käytetä kotimaan matkustamiseen, sanoo kilpailutuksesta vastaava johtaja Pipsa Eklund Traficomista.

Lentoyhteyden puolesta vahvasti lobannut Kauppakamari arvioi, että Jyväskylän lentoliikenteen ylläpitäminen nykyisillä matkustajamäärillä tuskin on mielekästä.

– Nyt on eletty poikkeustilassa monta vuotta. Viimeisimpinä vuosina ennen koronaa matkustajia oli sellainen 70 000 vuodessa, parhaimmillaan 200 000. Eihän matkustajat ole minnekään kadonneet, vaan siirtyneet muihin matkustusmuotoihin eli käytännössä omaan autoon, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Kilpailutuksiin on tähän asti löytynyt kiinostuneita yhtiöitä

Vähäinen matkustajamäärä herättää kysymyksen myös siitä, onko reitti ylipäätään kaupallisten toimijoiden mielestä kiinnostava.

– Odotan mielenkiinnolla, millaisia tarjouksi Traficom tulee saamaan ja kuinka polttoaineen hinnannousu tulee näkymään näissä, sanoo Hiltunen.

Traficomissa uskotaan, että sopivia tarjoajia löytyy.

– Uskon, että se reitti kyllä kiinnostaa, mutta lipputulothan siinä jää alhaiseksi, sanoo Eklund.

Valtio on tukenut jokaista edestakaista lentoa Jyväskylästä Helsinkiin noin 5 500 eurolla. Polttoaineen hinnannousu on nostanut tukisummaa entisestään, koska sopimuksessa tuki on sidottu myös polttoaineen hintaan.

Hankintapäätöksen mukaan Savonlinnan edestakaisen lennon tuki on ollut samaa luokkaa, noin 4 500 euroa.

Vain muutaman matkustajan lennoilla valtion osuus lipun hinnasta voi siis olla useita satoja euroja, edestakaisella matkalla jopa tuhat euroa. Finavian lentoasemaverkoston johtaja Jani Jolkkonen viittasi tähän viime viikolla julkaistussa blogissaan (siirryt toiseen palveluun) (finavia.fi), jossa kritisoi valtion tukemaa lentotoimintaa.

Edellisessä kilpailutuksessa Jyväskylän reitille tarjouksen teki vain kaksi lentoyhtiötä: kilpailutuksen voittanut Nyxair ja tanskalainen DAT, joka sai kilpailutuksessa Helsinki-Kajaani-reitin.

Traficom kilpailutti viime syksynä erikseen lennot Helsingistä Savonlinnnan ja sai seitsemän tarjousta. Aiemmassa alkuvuonna 2021 toteutetussa kilpailutuksessa viidelle eri reitille kuhunkin tuli kahdesta viiteen tarjousta.

Eklundin mukaan Jyväskylän reitin tulevaisuus riippuu paljon siitä, miten kansainvälinen lentoliikenne kehittyy ja miten yritykset jatkossa järjestävät matkansa.

– Se on seurattava ja mielenkiintoinen asia, mitä tälle yhteydelle tapahtuu tulevaisuudessa.

Vaatimusta vaihtoyhteyksistä kiristettiin

Ari Hiltusen mielestä keskeistä Jyväskylän lentojen kannalta on toisaalta kansainvälisten lentoyhteyksien palautuminen ja toisaalta Jyväskylän lentoja operoivan toimijan jatkoyhteydet.

– Meidän täytyy saada sellainen operaattori, jolla on luontevat jatkoyhteydet maailmalle, Hiltunen sanoo.

Uudessa kilpailutuksessa on kiristetty vaatimusta vaihtoyhteyksistä Eurooppaan. Elokuun puoliväliin asti Jyväskylän reitillä lentävän virolaisen Nyxairin vaihtoyhteydet ovat olleet toistaiseksi vaatimattomat.

Tuetuista lentoyhtiöistä vain Kajaaniin lentävällä DAT:lla on ns. interline-sopimus Finnairin kanssa. Suomessa moni kaipaisi sujuvia vaihtoyhteyksiä maakuntakentiltä erityisesti Finnairin lennoille.

Traficom ei kuitenkaan viranomaisena voi kilpailutuksessa asettaa vaatimukseksi interline-sopimusta juuri Finnairin kanssa, koska kyse on kaupallisten toimijoiden keskinäisistä sopimuksista.

– Uudessa kilpailutuksessa vaaditaan, että on oltava vaihtoyhteys vähintään kahteen merkittävään kohteeseen Euroopassa, Eklund sanoo.

Interline-sopimusta vaadittiin myös ensimmäisessä kilpailutuksessa, mutta siinä ei ollut määritelty, millaisiin kohteisiin vaihtoyhteyksiä olisi oltava.

Vaatimus saattaa karsia pois joitakin toimijoita kilpailutuksesta. Toisaalta vaihtoyhteyksien sujuvuudella arvioidaan ainakin Jyväskylän kohdalla olevan merkitystä matkustajamäärien kannalta.

Voit keskustella aiheesta 6.7.2022 klo 23 asti.

Korjattu uutisesta Jani Jolkkosen etunimi 5.7.2022 klo 9.22. Lisätty Ari Hiltusen kommentit ja muutettu otsikkoa 5.7.2022 klo 10.02.

Lue lisää

.
.