Hyppää sisältöön

Maskun Kalustetalolle vaaditaan miljoonan euron sakkoja harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista

Kuluttaja-asiamiehen selvityksen mukaan Maskun Kalustetalo johtaa kuluttajia harhaan markkinoinnissaan ja vaatii tämän takia miljoonan euron seuraamusmaksua kalusteyritykselle.

Arkistokuva Maskun Kalustetalosta. Kuva: Mauri Ratilainen/AOP

Kuluttaja-asiamies katsoo, että Maskun Kalustetalon pitää maksaa miljoonan euron seuraamusmaksu toistuvasta harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista.

Kuluttaja-asiamiehen selvityksen mukaan alehinnat, jotka kalustekauppa ilmoittaa markkinoinnissaan on laskettu sellaisista hinnoista, joita yritys ei todellisuudessa ole perinyt.

KKV katsoo tiedotteessaan, että Maskun Kalustetalo luo kuluttajille kalusteiden markkinoinnissa mielikuvia suurista alennuksista käyttämällä myyntihinnan yhteydessä vertailuhintoja, alennusprosentteja tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja, jotka eivät anna totuudenmukaista kuvaa todellisesta hintatasosta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessaan, että suurten alennusten tarjoaminen kuluttajille ei ole kiellettyä, mutta alennuksilla ei myöskään saa luoda harhaanjohtavaa mielikuvaa suuresta, jopa yli tuhannen euron alennuksesta, jos tuotetta ei kuitenkaan käytännössä juuri lainkaan tarjota korkeammalla hinnalla, eli niin sanotulla normaalihinnalla.

Täten kuluttaja-asiamies esittää miljoonan euron seuraamusmaksua markkinaoikeudessa yritykselle.

Tuomittu markkinaoikeudessa jo kolmesti aiemmin

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota Maskun Kalustetalon markkinointiin.

Aikaisemmin Maskun Kalustetalon markkinointi on ollut markkinaoikeuden käsittelyssä kolme kertaa ja yritys on tuomittu siellä jokaisella kerralla. Viimeksi vuonna 2016 (siirryt toiseen palveluun) Maskun Kalustetaloa on kielletty markkinaoikeudessa markkinoimaan tuotteita kuluttajasuojalain vastaisesti ja se on tuomittu kahdesti myös uhkasakkoihin.

KKV:n mukaan markkinaoikeuden määräämillä kielloilla ja kieltojen tehosteeksi asetetuilla uhkasakoilla ei ole ollut tavoiteltua vaikutusta Maskun markkinointiin.

– Käytössä oleva uhkasakolla tehostettu kielto ei ole ollut tehokas, koska asetetut uhkasakot eivät Maskun kohdalla ole olleet riittävän varoittavia. On tärkeää, että tahallisesta kuluttajansuojalain rikkomisesta voidaan määrätä riittävän suuri seuraamusmaksu, sanoo tiedotteessa johtaja Miina Ojajärvi.

Lue lisää:

.
.