Hyppää sisältöön

Puheluun vastaa yhä useammin nauhoite – Irmeli Wilenius ja moni muu on pulassa yleistyvien takaisinsoittopalveluiden kanssa: "Pieleen menee"

Terveysasemalta vastaa nauha, soittaja kuulee ohjeet ja näppäilee valintansa. Entäpä jos ei kuule? Hyvää kuuloa ja nopsaa sormea tarvitaan myös monessa yrityksessä asiointiin.

Kännykkään liitetty kuulon apuväline korvan takana
Tekstiviestit olisivat kuulovammaisille helppo tapa käyttää palveluita, mutta niihin ei vastata, kertoo Tampereen Kuuloyhdistyksen puheenjohtaja Irmeli Wilenius. Video: Jani Aarnio / Yle

"... valitse, mihin palveluun haluat jättää takaisinsoittopyynnön."

Tampereen kaupungin terveyskeskukset siirtyivät heinäkuussa niin kutsuttuun takaisinsoittopalveluun. Sen käyttäminen tuottaa harmia ja hankaluuksia paitsi kuulovammaisille myös monille ikäihmisille.

– Voin omalta kohdaltani sanoa, että pieleen menee, sanoo Tampereen Kuuloyhdistyksen puheenjohtaja Irmeli Wilenius.

Ajanvarausta Tampereen terveyskeskukseen soittavalle ei vastaa ihminen vaan nauhoite. Hiukan särisevällä miesäänellä pyydetään soittajaa valitsemaan neljästä vaihtoehdosta, mitä asia koskee.

"Terveysasema: valitse yksi"

Ohjeiden seuraaminen ja palvelun valitseminen numeronäppäimillä ei ole vaikeaa, jos kuulee ihan tavallisesti. Aika nopea kyllä saa olla.

Kun kuulee huonosti ja tarvitsee kuulemiseen apuvälineitä, tulee ongelmia.

– Kun haluat jotain palvelua, sieltä tulee "jos haluat sitä: paina yksi, jos haluat tätä: paina kaksi". Mutta minä en tiedä, mitä pitäisi painaa, jos en kuule vaihtoehtoja, Wilenius sanoo.

Irmeli Wilenius käyttää useimmiten kaulassa pidettävää induktiosilmukkaa, joka toimii langattomasti Bluetooth-yhteydellä puhelimen ja sisäkorvaistutteen välillä. Kuvassa hänellä kuitenkin on vastaava langallinen yhteys, jota käyttää yleensä vain kotioloissa. Kuva: Jani Aarnio / Yle

"Tuki- ja liikuntaelinoireet sekä fysio- ja toimintaterapia: valitse kaksi"

Kuulovammaiset saavat yhteyden kaupungin terveyskeskuksiin myös tekstiviestillä. Käytäntö on ollut olemassa jo ennen sydänkesällä alkanutta takaisinsoittopalvelua.

– Kuulovammaisten yhteydenottotapa ei tässä kohdassa muuttunut, vastaa apulaisylilääkäri Sari Torkkeli Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluista.

– Kuulovammaisilla on käytössä tekstiviestipalvelu, jolla he viestittävät yhteydenoton tai ajanvarauksen tarpeesta terveysasemalle.

Tekstiviesteihin luvataan vastata tekstiviestillä mahdollisimman pian, kertoo esimerkiksi Tammelakeskuksen verkkosivu (siirryt toiseen palveluun). Saman sivun mukaan kiireellisissä asioissa voi mennä päivisin myös suoraan terveysasemalle, mutta silloinkin on – jos mahdollista – hyvä soittaa etukäteen.

"Reseptin uusinta: valitse kolme"

Irmeli Wilenius tietää, ettei tekstiviestipalvelukaan sovi kaikille.

– Joillekin huonokuuloisille ihmisille tai ikäihmisille se on huono ratkaisu. Ei kaikilla ole hienoa puhelinta, jolla voi tekstata. Tai sitten ei vain ole kykyä tai taitoa lähettää tekstiviestejä.

Lisäksi on mahdollista mennä asioimaan suoraan terveysaseman "luukulle". Se on kuitenkin huono vaihtoehto niille, joille myös liikkuminen on hankalaa.

Wileniuksen mukaan kuuloyhdistyksen väellä on myös kokemuksia siitä, ettei tekstiviestit katoavat eikä kukaan vastaa.

– Ja kun terveyskeskuksesta soitetaan takaisin, ei ehkä kuule puhelimen soittoääntä tai sitä, mitä puhelimessa sanotaan.

Irmeli Wilenius sanoo käyttävänsä langallista apuvälinettä varsinkin silloin, kun soittaa itse tärkeän puhelun, sillä joissakin tilanteissa sillä saa paremmin selvää. Kaulassa pidettävä induktiosilmukka on kuitenkin kuulokojeen ja sisäkorvaistutteen käyttäjillä yleisin käytössä oleva apuväline puhelimeen. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Wileniuksen mukaan myös Taysin Kuulokeskuksen (siirryt toiseen palveluun) ajanvarauksessa on takaisinsoittopalvelu, tosin ajan sinne voi perua ääniviestillä. Sisäkorvaistute- ja luujohtokuntoutuksen asioissa yhteyden saa tekstiviestillä tai sähköpostilla, myös viittomakielistä- tai kirjoitustulkkia käyttävät ihmiset voivat käyttää tekstiviestiä.

Kuuntele – valitse – näppäile

Pikainen testisoittokierros kertoo, että kuunneltavaa ja valintoja on vastassa myös monessa pankissa tai vakuutusyhtiössä.

Esimerkiksi Nordean asiakaspalvelun nauhoite kertoo ensin koroista ja sen jälkeen tarjoaa seitsemää eri vaihtoehtoa. Viittomakieliset ihmiset voivat pankin verkkosivujen mukaan asioida Chabla-palvelun avulla.

Osuuspankin asiakaspalvelussa nauhoitteessa lueteltuja vaihtoehtoja on viisi, vakuutusyhtiö Ifillä kolme. Myös Postin varhaisjakelussa vastaa nauhoite, kun haluaisi ilmoittaa, että aamun sanomalehti ei ole tullut perille.

"Ajan peruutus: valitse neljä"

Tämä haastattelu tehtiin Irmeli Wileniuksen kanssa puhelimessa. Se sujui oikein hyvin.

Wileniuksella on sisäkorvaistute ja haastattelun aikana käytössä oli myös kaulassa pidettävä induktiosilmukka, joka vahvisti äänen suoraan hänen implanttiinsa. Lisäksi Wileniuksen puhelimen äänenlaatua ja voimakkuutta on säädetty hänelle sopivaksi.

Tampereen terveysaseman automaatti kertoo puhelun lopuksi: "Jos et tee valintaa, soittosi ohjautuu automaattisesti takaisinsoittopalveluun. Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita 112".

Millaisia ajatuksia juttu herättää? Voit keskustella aiheesta 11.8. kello 23 asti.

Lue myös:

Huonokuuloiset ja kuurot nuoret tapaavat suurleirillä – kuulovamman kanssa eläminen yhdistää, vaikka ei oltaisi kavereita