Hyppää sisältöön

Kritiikki Instagramia kohtaan yltyy sen käyttäjäkunnassa – "Nyt pomppaa tuntemattoman tilin julkaisu, ja se ärsyttää"

Instagramin Reels-ominaisuus on monen mielestä kuin kopio Tiktokista. Reelsin toimintoja on tänä vuonna laajennettu, mikä lienee yksi syy kritiikin yltymiselle.

Monet sosiaalisen median käyttäjät ovat sitä mieltä, että Instagram yrittää muuttua liikaa Tiktokin kaltaiseksi. Kuvassa ylhäällä vasemmalla Tiktokin ja Instagramin ikonit. Kuva: Alamy / All Over Press

Make Instagram Instagram again, vapaasti suomennettuna Instagram taas Instagramiksi.

Donald Trumpin tunnuslausetta mukaileva slogan on levinnyt viime päivinä Instagramissa voimakkaasti. Illumitati-tilin julkaisemassa kuvassa pyydetään myös, ettei Instagram yrittäisi muuttua kilpailijakseen Tiktokiksi.

Kuvasta on keskiviikkoiltapäivään mennessä tykätty yli kaksi miljoonaa kertaa.

Muun muassa supersuositut ja Instagramissa vaikutusvaltaiset tosi-tv-tähdet Kim Kardashian ja Kylie Jenner ovat jakaneet kuvan.

– Selvästi moni samaistuu tähän kritiikkiin, sanoo asiantuntija Ella Pesonen helsinkiläisestä sosiaalisen median toimistosta Mysomesta.

Kritiikin taustalla ovat Instagramin uudet ominaisuudet, jotka on Pesosen mukaan selvästi lainattu Tiktokilta. Videoiden näkyvyyttä on lisätty, minkä lisäksi Instagramin algoritmi nostaa aiempaa enemmän käyttäjien nähtäville sellaisten tilien videoita, joita käyttäjät eivät itse seuraa.

Toisin sanoen: Instagram-käyttäjä saa nyt katsottavakseen videoita pyytämättä ja yllättäen. Tiktokissa tämä on ollut aina arkipäivää, mutta monelle Instagramin käyttäjälle muutos voi aiheuttaa pienen kulttuurishokin.

– Videot ei tässä ole sinänsä se pahis, vaan se, että Instagramin toimintatapa on tietyllä tapaa muuttunut. Ihmiset ovat tottuneet käyttämään sitä palveluna, jossa seurataan kavereiden ja seurattujen kuulumisia, Pesonen sanoo.

Tiktokin toimintaperiaate taas perustuu käyttäytymiseen. Se tekee tulkintoja sen perusteella, mitä käyttäjä on kommentoinut ja tykännyt aiemmin, ja tarjoaa niiden perusteella uusia videoita katsottavaksi tuntemattomiltakin tileiltä.

– Karkeasti sanottuna Tiktokiin mennään oppimaan uutta, ja Instagramiin mennään vaihtamaan kuulumisia. Tämä on varmaan yksi juurisyy, miksi Instagramin muutos aiheuttaa närää. Ennen oma fiidi oli omien seurattujen postauksia, ja nyt sinne pomppaa tuntemattoman tilin julkaisu, ja se ärsyttää.

Pesonen muistuttaa laajalle levinneen Illumitati-tilin postauksenkin käsittelevän juuri tätä: siinä ilmaistaan halu nähdä Instassa jatkossakin omien kavereiden söpöjä kuvia, kuten aina ennenkin.

Instagramia on syytetty aiemminkin ominaisuuksien varastamisesta

Kritiikki Instagramia kohtaan siitä, että se on muuttumassa Tiktokin kaltaiseksi, ei ole uusi asia. Pari vuotta sitten Instagram lanseerasi Reels- eli Kelat-ominaisuuden, joka on kuin palvelun sisään rakennettu pienois-Tiktok. Reelsit ovat käyttäjien tekemiä lyhyitä videoita, joita voi Tiktokin tyyliin ehostaa esimerkiksi musiikilla ja erilaisilla tehosteilla.

Myös se, että kenen tahansa käyttäjän kuvia ja videoita voidaan poimia Reelseihin, ellei tätä erikseen asetuksissa kiellä (siirryt toiseen palveluun), on vaikuttanut suututtavan osaa käyttäjistä.

Tiktokissa käyttäjät ovat alusta asti tottuneet siihen, että algoritmi nostaa katsottavaksi myös käyttäjälle tuntemattomien tilien julkaisemia videoita. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Aiemmin Instagramia moitittiin siitä, että se yrittää muuttua toisen sosiaalisen median alustan Snapchatin kaltaiseksi. Instagramin tarinat-ominaisuus, jossa sisältö on muiden käyttäjien katsottavissa 24 tunnin ajan, on kuin suoraan Snapchatista.

Onko tämän kesän porussa siis oikeastaan mitään uutta, vai onko kyse siitä, että uudistukset herättävät aina aluksi tietyn määrän vastarintaa?

Pesonen sanoo, että koska some-alustat kilpailevat kaikki lopulta samasta asiasta eli ihmisten huomiosta, niiden on jatkuvasti uudistuttava, jotta käyttäjien mielenkiinto säilyy.

– Instagramin tarinat-ominaisuus on hyvä esimerkki siitä, että sekin kohtasi aluksi varmasti kritiikkiä, mutta siitä tuli menestys. Toisaalta Installa oli jonkin aikaa käytössä IG-TV, joka yritti mukailla Youtubea. Se ei kuitenkaan menestynyt, ja siitä luovuttiin. Aina muutokset kohtaavat jonkin verran kritiikkiä, ja sitten vasta nähdään, toimivatko ne vai ei.

Pesosen mielestä tämän kesän käyttäjäkritiikissä Instagramia kohtaan on kuitenkin kyse jostain uudesta. Nyt joistain käyttäjistä tuntuu, että Instagram ei ole enää Instagram, koska siellä voi tulla vastaan periaatteessa mitä tahansa miltä tahansa tililtä.

– Ainakin itse olen tykännyt siitä, että on olemassa Instagram ja on olemassa Tiktok, ja ne tarjoavat vähän eri asioita, Pesonen sanoo.

Hän ei kuitenkaan ole yllättynyt siitä, että Instagram näyttää olevan nyt juuri Tiktokin apajilla. Tiktokista on tullut nopeasti huippusuosittu sovellus etenkin nuorten käyttäjien keskuudessa, ja Instagramia sekä sen emoyhtiö Metaa varmasti huolestuttaa, miten saada nuoret pysymään myös sen alustalla. Sama huoli on toki muillakin digijäteillä.

– Varmaan kaikki tämän saman kuuman kupin ympärillä pyörivät.

Onko käyttäjien kritiikillä Instagramia kohtaan sitten mitään käytännön merkitystä? Ehkä jossain määrin, mutta rajallisesti. Instagramin johtaja Adam Mosseri on myöntänyt aiemmin tällä viikolla (siirryt toiseen palveluun), että palvelu on muuttunut viime aikoina nopeasti. Hän vakuutti, että valokuvat pysyvät osana "Instagramin perintöä", mutta videot tulevat silti painottumaan palvelussa ajan myötä enemmän.

Pesonen arvioi, että tärkeintä uudistusten suunnittelussa tärkeintä on se, mitä käyttäjädatasta nähdään: kiinnostavatko vai karkoittavatko uudistukset Instagramin käyttäjiä?

– Voi kuitenkin kuvitella, että paras palaute on ihmisten käyttäytyminen siellä some-kanavissa. IG-TV kuopattiin, koska sitä ei käytetty. Nyt käynnissä on toinen testailu, ja sen tulokset sitten määrittävät, miten lopulta käy.

Voit keskustella jutusta 28.7. kello 23:een saakka.

Lue myös:

.
.