Hyppää sisältöön

Kahden ihmisen hengen vienyttä tasoristeystä ei enää ole – Paltamon lisäksi turvallisuus paranee tänä vuonna lähes sadassa muussa paikassa

Suomessa tapahtuu vuosittain yli 50 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuolee vajaa kymmenkunta ihmistä joka vuosi. Maassa on edelleen noin 2 000 vartioimatonta tasoristeystä.

Paltamon viime kesän onnettomuustasoristeys on nyt poistettu.
Paltamon viime kesän onnettomuustasoristeys on nyt poistettu.

Kaksi kuollut Paltamossa tasoristeysonnettomuudessa: henkilöauto törmäsi pikajunan kanssa. Näin kertoi Ylen uutinen elokuun lopulla 2021.

Vuoden takainen onnettomuuspaikka sijaitsee Kontiomäki–Oulu-radan varressa noin kolme kilometriä Paltamon rautatieasemalta Oulun suuntaan. Tasoristeyksessä Koikerolahdentie ylittää radan. Nimeltään paikka tunnettiin Lepikon tasoristeyksenä.

Väyläviraston Pohjois-Suomen aluepäällikkö Juhan Tyrväinen pahoittelee vuoden takaista onnettomuutta samalla kun kertoo, että enää Lepikon tasoristeystä ei ole.

Liikenne on ohjattu radan varteen rakennetun uuden yksityistien kautta Kokonlahdentien vartioidun tasoristeyksen kautta.

Uudessa tasoristeyksessä on liikennevalot ja puomit. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Väylävirasto kertoi vuosi sitten, että Lepikon risteyksessä ei ollut tapahtunut onnettomuuksia vuoden 2000 jälkeen. Silloin virasto alkoi pitämään tilastoa tasoristeysonnettomuuksista (siirryt toiseen palveluun).

Lepikon tasoristeys arvioitiin kuitenkin niin vaaralliseksi, että se kuului jo onnettomuushetkellä Väyläviraston tasoristeysten poisto- ja parantamishankkeiden (siirryt toiseen palveluun)piiriin, mutta se poistettiin vasta tänä kesänä kiertotiejärjestelyillä kokonaan käytöstä.

Lähes sata tasoristeystä muuttuu tänä vuonna

Suomessa tapahtuu vuosittain yli 50 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuolee vajaa kymmenkunta ihmistä joka vuosi. Maassa on edelleen noin 2 000 vartioimatonta tasoristeystä ja onnettomuudet tapahtuvat pääosin niissä.

Paltamon viime kesän onnettomuustasoristeys on yksi niistä lähes sadasta kohteesta, missä Väylävirasto parantaa rataturvallisuutta tänä vuonna. Kohteista kolmasosa on Pohjois-Suomessa, missä 24 tasoristeystä suljetaan ja kymmeneen tulee varoituslaitos eli liikennevalot ja puomit.

Paltamon aseman lähistöllä sijainneen Lepikon tasoristeyksen ohella suljetaan toinenkin risteys lähempänä taajamaa ja ohjataan liikenne kolmannelle uuden tien kautta.

Paltamossa uusitaan myös Kontiomäki–Vuokatti-rataosuuden tasoristeyksiä, missä parannetaan 14 tasoristeyksen turvallisuutta. Esimerkiksi yksi tasoristeys muutetaan kevyen liikenteen tasoristeykseksi.

Kontiomäessä poistettiin käytöstä shikaanin mutoinen Varpasuo 1 -tasoristeys, joka ylitti radan viistosti. Tämän takia näkyvyys tasoristeyksessä oli huono erityisesti vasemmalle päin. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Väyläviraston Pohjois-Suomen aluepäällikkö Juhan Tyrväinen kertoo, että jokainen tasoristeys käydään yksilöllisesti läpi ja ne parannetaan tapauskohtaisesti.

– Meillä on parantamistoimenpiteinä joko sulkeminen, näkymien parantaminen ja varoituslaitosten asentaminen. Nämä maksavat 300 000–400 000 euroa, eli niillä on hintavaikutusta, mutta niitäkin tarvitaan.

Kotionmäen uusi suorassa kulmassa oleva tasoristeys. Siihen asennetaan myös varoituslaitos eli automaattisesti toimivat varoitusvalot, puomit ja äänimerkit. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Tasoristeys pois, tienhoitokulut tilalle

Radanvarren asukkaille tasoristeysten turvallisuuden parantaminen on kaksitahoinen asia.

Riski kuolla junaonnettomuudessa vähenee. Ajomatkat saattavat kuitenkin pidentyä ja uusia kuluja saattaa koitua, kun radanylitys siirtyy kauemmaksi ja pakottaa asukkaat osallistumaan esimerkiksi yksityisiin tiekuntiin ja niiden kasvaneisiin hoitokuluihin.

Maiden siirtoa paikasta toiseen Kontiomäen uuden tasoristeyksen työmaalla. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Väylävirasto konsultoi tiekuntia ja muita asianosaisia suunnitelmien edetessä.

– Ratasuunnitelmavaiheessa kansalaisilla, kunnilla ja ely-keskuksilla on mahdollisuus kertoa mielipiteensä suunnitelmista, sanoo Tyrväinen.

Tasoristeyshankkeessa parannetaan rataturvallisuutta vuosittain 10–15 miljoonalla eurolla. Parannuslistalla on tällä hetkellä 400 tasoristeystä.

– Suunnitelma päivittyy koko ajan ja työt jatkuvat joka vuosi pitkälle tulevaisuuteen, sanoo Tyrväinen.

Tämän lisäksi risteyksiä poistetaan tai varustetaan varoituslaitoksella muissakin Väyläviraston hankkeissa.

– Oulu–Laurila-rataosuudella suunnitellaan 40 tasoristeyksen turvallisuuden parantamista. Raahe–Tuomioja-välillä työn alla on viisi tasoristeystä.

Tasoristeyshankkeen päivittyviltä karttasivuilta voit käydä katsomassa, mikä on kotiseutusi tai mökkipaikkakuntasi tasoristeystilanne. (siirryt toiseen palveluun)

Lue myös:

Koko kylä kärsii yhteisen edun takia: viljelijän elinkeino ja lasten turvallinen koulumatka ovat vaarassa, kun valtio poistaa tasoristeyksiä

Millaisia vaikutuksia tasoristeysten poistamisella tai muuttamisella on ollut sinun arkeesi? Voit keskustella aiheesta Yle-tunnuksella 29. heinäkuuta klo 23:een saakka.