Hyppää sisältöön

Sadat kesätyöläiset ottavat yhteyttä ammattiliittoihin – PAMin aluepäällikön mukaan osa työnantajista sumuttaa nuoria tahallaan

Nuorten työsopimuksia voidaan yrittää naamioida joksikin muuksi, työnantajan velvollisuuksien kiertämiseksi.

Jäätelökioski on yksi tyypillinen kesätyöpaikka nuorelle. Kuvituskuva. Kuva: Pontus Nyqvist / Yle

"Olin 16 ja ensimmäisessä kesätyössäni. Asiakas suuttui jäätelönsä maksutavoista. Ei itse hinnasta, vaan siitä, ettei saanut maksaa jäätelöään haluamallaan tavalla. Tämän vuoksi hän yritti päästä jäätelökojuun sisään väkivalloin. Kun hän ei onnistunut, hän potki roskikset ja pihan pöydät nurin ja huoritteli keskisormi pystyssä." Nainen, Tampere.

Siinä yksi vastaus, jonka Yle sai kysyessään, ovatko lukijamme kokeneet nuorina epäasiallista kohtelua asiakkailta.

Palvelualoille työllistyy vuosittain merkittävä määrä kesätyöntekijöitä. Suurimmalla osalla kesä sujuu hyvin, ja kesätöistä jää hyvä mieli.

Nuoria työllistyy paljon torimyyjiksi. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Palvelualojen ammattiliitto PAM saa kuitenkin joka kesä satoja yhteydenottoja nuorilta, jotka kysyvät neuvoa tai apua. Myös kesätöissä olevien nuorten vanhemmat ottavat usein yhteyttä, jos kokevat nuortaan kohdellun väärin. Yhteyttä ottavat myös vakituisessa työsuhteessa olevat.

"Työskentelin tuona iltana ravintolassa tarjoilijana. Eräs seurue oli liian humalassa, ja vuorovastaavan tuella tein päätöksen anniskelun lopettamisesta. Sen jälkeen alkoi nimittely ja minua juoksutettiin kuin koiraa esimerkiksi hakemaan laskua. Osa porukasta käyttäytyi aggressiivisesti, ja pelkäsin todella." Nainen, Tampere.

Uutena ilmiönä työsopimuksen naamiointi joksikin muuksi

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteisen kesäduunari-infon yhteydenotot ovat tänä kesänä kasvaneet. Elokuun alkuun mennessä yhteydentottoja on ollut jo yli 200, ja määrä on kasvanut viimeisten kolmen vuoden aikana. Myös yksi uusi ilmiö on yhteydenotoissa noussut esille.

– Ikävä ilmiö, joka näyttää olevan jossain määrin kasvussa, on työsopimuksen naamiointi joksikin muuksi, työnantajan velvollisuuksien kiertämiseksi. Tänä kesänä on tullut vastaan useampia tilanteita, joissa nuori on ollut siinä käsityksessä, että on työsuhteessa. Useimmiten tilanteet myös täyttävät työsuhteen tunnusmerkit, kertoo kesäduunari-infon neuvoja Hanna-Marilla Zidan.

Kesäduunarineuvoja Hanna-Marilla Zidan on työoikeuteen suuntautunut oikeustieteen opiskelija. Kuva: Patrik Lindström

Zidanin mukaan hämmennystä on aiheuttanut myös esimerkiksi se, että joidenkin kaupunkien tai kuntien kesäsetelipalveluissa on ohjeistettu nuoria korvaamaan sairastumisen takia jääneet työtunnit työnantajalle, jotta työnantaja saisi kesäseteliin vaaditut tunnit täyteen.

"En suostunut tekemään asiakkaalle isompaa annosta niin asiakas heitti rahalla vaikka kerroin, että kaikki saavat samankokoisen jäätelön yhdenmukaisella hinnalla. Asiakkaat ärsyyntyvät usein jäätelökioskilla korkeista hinnoista ja valittavat, vaikkei myyjä niistä päätä. Joskus vaadittu uutta jäätelöä korvaukseksi, kun jäätelö alkanut sulaa kesällä. Välillä saa kuulla seksistisiä kommentteja, kysytään puhelinnumeroa, seurataan kadulla kun pääsee töistä pois, kysytty onko sinkku. Nykyään vihaan ihmisiä. "Nainen, Salo.

PAMin Pirkanmaan aluepäällikkö Elisa Penders kertoo, että yleisimpiä kysymyksiä, joita heille esitetään, ovat esimerkiksi mitä määräaikainen työsopimus tarkoittaa, miten siitä pääsee irti, milloin työvuorot pitäisi julkaista tai voiko työantaja perua työvuoroa.

– Moni nuori ei myöskään tiedä, että hänen kuuluu saada työtodistus ja lomaraha, kertoo Elisa Penders.

Kaksi teini-ikäistä tyttöä seisoo ulkona ja katsoo kameraan talvitakit päällään. Taustalla näkyy kiipeilytelinettä.
Kysyimme tänä keväänä pirkanmaalaisten nuorten ajatuksia kesätöistä. Video Hilma Toivonen / Yle

Työnantajia on laidasta laitaan

Riippuu työnantajasta, miten hyvin hän perehdyttää nuoren työtehtäviin. Ylen heinäkuun alussa julkaistussa jutussa käsitellään laajemmin nuoren työntekijän perehdyttämistä.

"Työnantajat vähät piittasivat. Meille ei ongelmatilanteista kerrottu, ei mitään siitä, miten voisimme tilanteissa toimia ja oikeuksiani asiakaspalvelussa en tiedä tänä päivänäkään. Tuosta kesästä on nyt 8 vuotta, mutta se varjostaa yhä edelleen." Nainen, Tampere.

Elisa Penders jakaa työnantajat kolmeen eri luokkaan. Sellaisiin, jotka tahallaan sumuttavat nuoria ja jättävät esimerkiksi palkan lisät tai lomarahat maksamatta. Toinen ryhmä on sellaisia yrittäjiä, jotka eivät tiedä asioista, mutta korjaavat virheet heti yhteydenoton jälkeen. Ja kolmas ryhmä on työnantajat, jotka noudattavat työehtosopimusta ja lakia hyvin tarkkaan.

– On hirveän sääli, jos nuori sattuu ensimmäisessä kesätyöpaikassaan juuri tuohon ensimmäisten yrittäjien ryhmään.

PAMin Pirkanmaan aluepäällikkö Elisa Penders rohkaisee työntekijöitä puhumaan palkastaan. Kuva: Antti Eintola / Yle

Penders kertoo esimerkiksi tapauksen, jossa jäätelökioskilla työskenneelle nuorelle ei maksettu koko kesänä lainkaan iltalisiä. Summa mikä palkoista puuttui oli 600 euroa.

– Se on iso raha kenelle tahansa.

Huonoja työnantajia löytyy kaikilta aloilta tasaisesti. Yrittäjiä, aloja tai yrityksiä ei pysty niputtamaan samaan.

Asioista ei puhuta tarpeeksi

Kesäisin esimerkiksi PAMiin tulee yhteydenottoja muiltakin kuin kesätyöntekijöiltä. Myös vakituisessa työsuhteessa oleville kesälomat, lomien siirrot ja lomalla sairastuminen ovat epäselviä tilanteita. Myös tuuraukset loman aikana varsinkin nyt, kun osassa palvelualoja kärsitään henkilökuntapulasta.

Kesäduunari-infon neuvoja Hanna-Marilla Zidan kertoo, että vasta heinäkuun puolivälissä alkoi heille tulla korona-aiheisia kysymyksiä. Kysymykset ovat liittyneet siihen, miten toimia, jos sairastuu koronaan sekä koronaan tarttumisen riskin kytkeymiseen työturvallisuuteen.

"Näin työnantajana kohtaan lähes päivittäin tilanteita, joissa kesätyöntekijöilleni kiukutellaan syyttä. Samaa kokevat uudet, vasta aloittaneet työntekijät. Olen opastanut, että jokainen meistä opettelee joskus ja kukaan ei ole seppä syntyessään, että asiattomuudet vain toisesta korvasta sisään ja samantien toisesta ulos. Kaikki eivät tällaista käytöstä kestä, vaan saattavat lopettaa jo heti alkuunsa, kun kokevat ikävät asiakkaat voimakkaasti." Nainen, Lahti.

Kesätyöntekijät voivat joutua kohtaamaan tilanteita, joihin ei ole neuvottu. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Elisa Penders toivoo, että työpaikoilla puhuttaisiin enemmän työsuhteeseen ja palkkoihin liittyvistä asioista ja siitä mitkä ovat työpaikan käytäntöjä eri tilanteissa. Hän ehdottaa, että henkilöstöhallinto voisi tehdä ennen lomille jäämistä oman infopaketin, johon olisi koottu yleisimmät kysymykset.

Penders kertoo ihmettelevänsä sitä, miten työntekijät jättävät tarkistamatta omasta tilinauhastaan, onko siinä kaikki asiat oikein.

– Vaikka ei lähdettäisikään tilinauhoja vertailemaan, avoimmuus olisi keskusteluissa tarpeen. Voisi kysyä vaikka kaverilta, että maksettiinko sinulle sunnuntailisät viime tilissä, mulla ne taisi jäädä maksamatta.

Avoimuus helpottaisi myös työnantajan taakkaa, jos asiat olisivat selkeitä ja avoimia.

Millaisia ajatuksia juttu herättää? Voit keskustella aiheesta lauantaihin kello 23 asti.

Lue myös:

.
.