Hyppää sisältöön

Liikenneturvan johtaja: Poikkeuslupien myöntäminen 17-vuotiaiden ajokortteihin oli virhe

Liikenneturvan johtaja Pasi Anteroinen ehdottaa, että 17-vuotiaat saisivat ajaa ensimmäiset kolme kuukautta vain aikuisen seurassa.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen A-studiossa.
Mikäli ajokortti-ikä laskee 17 vuoteen, alaikäinen kuljettaja voisi hankkia ajokokemusta vaarallisimpien kuukausien aikana vastuullisen aikuisen kanssa, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

Nuorten vakavat liikenneonnettomuudet nousivat jälleen esille, kun kolmen nuoren hengen vaatinut kuolonkolari Savonlinnassa järkytti viikonloppuna.

– Suomen liikenneturvallisuustilanne nuorten osalta ei ole parempi kuin muissa Pohjoismaissa. Itse asiassa olemme Euroopan tason keskitason alapuolella. Meillä olisi paljon parannettavaa, sanooLiikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

A-studiossa maanantaina vieraillut Anteroinen muistuttaa, että liikenneturvallisuuden kannalta nuoret ovat haastavin ryhmä eikä ainoastaan Suomessa

– Voidaan tehdä paljon, kyse on valinnoista. Olemme olleet usein tilanteessa, että meillä on dramaattinen onnettomuus ja sitten aiheesta puhutaan pieni hetki. Liikenneturvallisuus on kuitenkin maratonlaji. Koko ajan pitäisi keksiä uusia keinoja miten nuorten liikenneturvallisuutta parannetaan.

"Poikkeuslupien myöntäminen virhe"

Vuonna 2018 voimaan tulleessa ajokorttilaissa 17-vuotiaille tuli mahdollisuus hakea poikkeusluvalla ajokorttia esimerkiksi koulu-, työ- ja harrastusmatkoja varten.

Poikkeusluvista päättävä liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt lähes 60 000 poikkeuskorttia.

Liikenneturvan Anteroisen mielestä poikkeuslupien myöntäminen 17-vuotiaille oli virhe. Toteutunut uudistus ei ollut sitä, mitä luvattiin.

– Papereissa poikkeuslupien määräksi laskeskeltiin noin 5000. Nyt lupia myönnetään noin 20 000 vuodessa, ja lähes kaikki hakijat saavat luvan. Mitään poikkeuksellista tässä luvassa ei ole. Siihen ei ole liitetty mitään ehtoja, jotka toisivat turvallisuutta.

Valvotulla ajolla iso turvallisuusvaikutus

Ajokorttilakia ollaan jälleen uudistamassa. Hallituksen kiistelty lakiesitys antaisi kaikille 17-vuotiaille mahdollisuuden saada ajokortti vanhempiensa suostumuksella tietyin rajoituksin.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anteroisen mielestä ajokorttiuudistusta on punnittava tarkkaan.

– Muutos toisi enemmän 17-vuotiaita tieliikenteeseen. Tiedämme, että se heikentää liikenneturvallisuutta. Meillä on tietoa siitä, että jos tulee yöaikaan liittyviä ajorajoituksia ja rajoitetaan kyydissä olevien määrää, se todennäköisesti parantaa liikenneturvallisuutta.

Yksi tapa lisätä turvallisuutta olisi Anteroisen mukaan se, että nuorille kuljettajille suunnitellut rajoitukset tehtäisiin nykyiseen poikkeuslupajärjestelmään.

– Katsotaan, miten ne toimivat. Sen jälkeen tehdään jatkoarviointia siitä, tuottivatko rajoitukset niin paljon liikenneturvallisuutta että voidaan mennä muilta osin lainsäädännössä eteenpäin.

Liikenneturva on ehdottanut, että alaikäinen kuljettaja hankkisi ajokokemusta ensimmäisten, kaikkien vaarallisimpien kuukausien aikana vastuullisen aikuisen kanssa.

– Ihan muutaman kuukauden yhteisellä ajolla saataisiin tutkimusten mukaan iso turvallisuusvaikutus. Silloin itsenäinen ajaminen voisi alkaa esimerkiksi 17 vuoden ja kolmen kuukauden iässä. Toisessa vaakakupissa on 40 liikennekuolemaa, joita yritetään estää, Anteroinen sanoo.

Ajokorttilain uudistuksessa aikalisä

Ajokortti-iän laskemista koskeva esitys ei etene alkuperäisessä aikataulussaan, vaan asian valmistelussa on otettu aikalisä.

Liikenne- ja viestintävaliokunta on pyytänyt lakiuudistukseen liittyen lisäselvityksiä siitä, miten 17-vuotiaille myönnettävä ajolupa vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen.

Ajokorttilain kiisteltyä uudistusta on valmisteltu jo vuoden ajan, ja sen oli määrä tulla voimaan syksyllä 2022.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläisen (sd.) mukaan uudessa lakiehdotuksessa on turvallisuutta lisääviä elementtejä.

– Ehdotuksen käsittely on ollut valiokunnassa haasteellista, sillä asiantuntijoiden lausunnot ovat olleet keskenään ristiriitaisia ja huolta uudistuksen vaikutuksista on kantautunut valiokuntaan saakka.

Kymäläisen arvelee, että ajokortti-ikä tulee Suomessa laskemaan, jos hallituksen ehdotus menee nykyisessä muodossa lävitse.

– Katsomme, onko laki tällaisenaan toimeenpantavissa vai onko siinä tarpeita tehdä muutoksia, joita eduskunta voisi tehdä. Vuoden 2018 Bernerin ajokorttiuudistuksen jäljiltä eduskunta edellytti selvitystä, joka valmistuu loppukesästä, alkusyksystä. Olemme valiokunnassa linjanneet, että haluamme ehdottomasti perehtyä vaikutusarvioihin.

Katso maanantain A-studio Yle Areenasta.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta 2.8. kello 23 saakka.

Lue lisää:

.
.