Hyppää sisältöön

Hybridiautojen osuus käytettyjen autojen kaupassa kasvaa voimakkaasti – pelko polttomoottoriautojen arvon sulamisesta ei toteutunutkaan

Sähkö- ja hybridiautojen suuri kysyntä ei uhkaa polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen arvoa vielä vuosikymmeniin, asiantuntija uskoo. Uusien käyttövoimien osuudet kasvavat koko autokannassa hitaasti.

Myyty-lappu auton tuulilasinpyyhkijän alla.
Autokauppiaat uskovat, että käytetyt polttomoottoriautot menevät kaupaksi vastaisuudessakin. Vuoden 2021 lopussa Suomessa liikennekäytössä olevista henkilöautoista 68 prosenttia oli bensiinillä kulkevia ja 27 prosenttia oli dieselillä kulkevia. Sähköautoja oli viime vuonna noin yksi prosentti ja hybridiautoja noin kolme prosenttia. Sähkö- ja hybridiautojen pienet osuudet eivät riitä korvaamaan polttomoottoriautojen tarvetta siinä suhteessa, että fossiilisilla polttoaineilla käyvien autojen hinnat romahtaisivat.

Autoalan tiedotuskeskuksen kokoamien tilastojen mukaan ladattavien autojen osuus käytettyjen autojen kaupassa on kasvanut huomattavasti alkuvuoden aikana.

Täyssähköjen osuus on kasvanut 2,3 prosenttiin viime vuoden 0,9 prosentista, ja ladattavien hybridiautojen osuus on kasvanut 5,8 prosenttiin viime vuoden 3,7 prosentista.

Rinta-Joupin automyynnin johtaja Jukka Myntti kertoo, että heillä hybridiautojen osuus kaikista käytetyistä henkilöautoista on ollut tämän vuoden aikana noin 12 prosenttia.

– Viime vuonna se oli vielä 5,4 prosenttia.

Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenojan mukaan ladattavien autojen kysyntä on tällä hetkellä erittäin suurta, mutta valmistajat eivät pysty vastaamaan kysyntään.

Tämä rajoittaa autokannan sähköistymistä.

– Ja polttomoottoriautoilla on oma kysyntänsä, hän sanoo.

Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

"Dieselin rajuin lasku on nyt nähty"

Pelot bensiini- ja dieselautojen arvojen äkillisestä sulamisesta eivät näytä toteutuneen automarkkinoilla. Uskoa koeteltiin varsinkin polttoaineiden hintojen noustua kohisten keväällä.

Fossiilisilla polttoaineilla käyvien autojen kysyntä on palautunut jonkin verran alkušokista.

– Dieselin rajuin lasku on nyt nähty. Kysyntä on taas nousemaan päin, Myntti jatkaa.

Vaasalaisen Autoliike Lähdemäen toimitusjohtaja Mika Lähdemäki pitää polttomoottoriautojen asemaa vakaana tulevina vuosina.

– Se on täysin aiheeton pelko, että niiden arvo menisi nollaan. En näe sitäkään, että arvo laskisi.

Autoliike Lähdemäen myynnissä olevista käytetyistä autoista noin 90 prosenttia on bensiinillä toimivia autoja. Ladattavia hybridejä on muutamia ja loput ovat dieselautoja.

– Markkinoille ei tule niin paljoa sähköautoja, että ne kattaisivat polttomoottoriautojen kysynnän. Se on kysynnän ja tarjonnan laki, Lähdemäki jatkaa.

Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Tervajoella sijaitsevan Arton Auton myyntijohtaja Jaakko Ulvinen kertoo, että polttomoottoriautojen kauppa on palautunut lähes tavanomaiseksi myös heillä.

Hän kuitenkin uskoo, ettei niin sanottuun vanhaan normaaliin ole enää paluuta alati sähköistyvässä autokaupassa.

– Dieselien kanssa piti olla vähän varovaisempi, kun polttoaineen hinta nousi. Se oli epäselvää meillekin, että mitä tässä tulee tapahtumaan. Mutta nyt se on alkanut palautumaan lähemmäs normaalia.

Rinta-Joupin Myntti kertoo, että tällä hetkellä korostuu se, että jokaiselle asiakkaalle täytyy löytää käyttötarkoitukseen sopiva käyttövoima. Sähköauto sopii paremmin lyhyempään ajoon kuin pitkään.

– Tässä maassa on paljon pitkää matkaa ajavia, jotka tarvitsevat dieseliä yhä.

Kaikilla ei ole vaikkapa mahdollisuutta ladata autoa kotona tai ajomatkat ovat pitkiä.

– On hyvä muistaa, että verojärjestelmässämme ei ole yhtä kaikille sopivaa käyttövoimaa, Kalenoja toteaa.

Kysyntää riittää vielä vuosikymmeniksi

Fossiiliset polttonesteet dominoivat käyttövoimissa edelleen myös uusissa autoissa.

– Tänäkin vuonna varmaan 70–80 prosenttia uusista myydyistä autoista ovat polttomoottoriautoja, Ulvinen valaisee.

Kun henkilöautojen keskimääräinen romutusikä Suomessa on noin 22 vuotta, kestää kauan, että perinteiset käyttövoimat poistuvat markkinoilta.

– Autokannassa mennään pienin askelin. Vain muutama prosentti kannasta uusiutuu vuosittain, Kalenoja sanoo.

Hän arvioi, että polttomoottoriautoille on kysyntää vielä 20–30 vuoden ajan.

– Useamman auton ehtii ostaa ennen kuin latausverkosto kehittyy niin, että tarjolla olisi vain ladattavia autoja.

Takavuosien dieselhuuma näkyy tarjonnassa

Uusien dieselautojen rekisteröimisen huippuvuosi oli 2008, jolloin ensirekisteröidyistä autoista lähes puolet oli dieselautoja. Osuus on sen jälkeen laskenut vuoden 2021 vajaaseen 11 prosenttiin.

– Dieselautoista oli suuri kysyntä viime vuosikymmenen alkupuolella, Kalenoja sanoo.

Dieselin yleistymistä vauhdittivat verotuksen muutokset ja bensiiniautoa pienempi polttoaineen kulutus. Enää dieselautoja ei haluta yhtä voimakkaasti.

– Kahdeksasta viiteentoista vuotta vanhojen dieselautojen tarjonta on suurempaa kuin kysyntä, mutta se ei ole epätervettä. Näin markkinat toimivat, sillä autokannassa on paljon tämän ikäisiä dieselautoja, Kalenoja sanoo.

Laskua on ollut jo pitemmän aikaa.

– Viimeisen vuoden, puolitoista on ollut näkyvissä, että dieselauton kysyntä on vähenemään päin. Korostan, ettei kysyntä ole nolla, Lähdemäki kertoo.

Autoalan Tiedotuskeskuksen kokoamien tilastojen mukaan autoliikkeissä myydyistä autoista 31,5 prosenttia on ollut dieselautoja ja 53,9 prosenttia bensiiniautoja tämän vuoden tammikuun ja kesäkuun välisenä aikana.

Lue myös:

Autokaupassa sähköautot viedään lähes käsistä – vähän käytetty sähköauto maksaa jopa enemmän kuin uusi

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun tiistaihin 16.8. kello 23:een saakka.