Hyppää sisältöön

Hämeen kansanedustajat eivät lämpene EU:n idealle raideleveyksien muuttamisesta

Perussuomalaisten Jari Ronkainen puoltaisi ainoana hämäläisenä kansanedustajana raideleveyksien muuttamista EU-standardin mukaiseksi.

Hämeessä raideleveyksien muuttamista pidetään liian kalliina ratkaisuna. Kuva: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle

Selvä enemmistö Hämeen vaalipiirin kansanedustajista ei muuttaisi raideleveyksiä yhteneväisiksi muun Euroopan kanssa. EU-komissio esitti aiemmin tällä viikolla, että raideleveydet tulisi muuttaa yhteneväisiksi EU-alueella.

Hämäläisistä edustajista 11 ei lähtisi tässä vaiheessa muuttamaan raiteita EU:n vaatimusten mukaisesti.

– Se olisi niin suuri investointi, että ei olisi mitenkään järkevää, varsinkin kun me emme ole siellä keskellä Eurooppaa ja osa sitä verkkoa, SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov sanoo.

Tarja Filatov ei kannata raideleveyksien muuttamista. (arkistokuva) Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

– Kyllä meillä pitäisi olla Euroopan kanssa yhtenäiset raiteet. Se on mielestäni järkevää ja siitä on puhuttu vuosikausia. Tämä on historian havinaa, että meillä on Venäjän kanssa yhtenäinen raideleveys. Nyt tilanne on sellainen, että mielestäni suunnittelu pitäisi laittaa liikkeelle ja jos siihen saadaan EU:n tukirahoitusta, niin mikä ettei, perussuomalaisten Jari Ronkainen toteaa.

Mirka Soinikoski kaipaa lisää tietoa ennen kannan muodostamista. (arkistokuva) Kuva: Janne Lindroos / Yle

Vihreiden Mirka Soinikoski ei ottanut kantaa puolesta tai vastaan.

– Siitä tarvitsee saada vielä lisää tietoa, että mitkä ovat ne vaihtoehdot ja hintalappu tietenkin. Onhan se siinä mielessä haastavaa, että Suomi on ainoa, jolla on nämä leveämmät raiteet. Se herättää paljon kysymyksiä. Missään nimessä kaikkia Suomen raiteita ei tietenkään euromittaan kannattaisi muuttaa, Soinikoski pohtii.

Jari Ronkainen (oik) muuttaisi raideleveydet EU-standardiin. Timo Heinonen (vas) pohtii yhden raiteen lisäämistä eurooppalaisella leveydellä. (arkistokuva) Kuva: Hannu Harhama / Yle

Pääradalle yksi raide eurooppalaisella leveydellä

Hämäläisille edustajille tehtyyn kiertokyselyyn vastasi 14:sta kansanedustajasta 13. Osa antoi varovaisen hyväksynnän sille, että tulevaisuudessa niitä voitaisiin muuttaa tai rakennettaisiin raiteita myös eurooppalaisella raideleveydellä.

Kokoomuksen Timo Heinonen toivoo, että tulevaisuudessa pääradalle voitaisiin rakentaa raide myös eurooppalaisella leveydellä.

– Siinä voisi yksi raide olla sellainen, joka jatkaisi Tallinnan tunnelista Baltian läpi Eurooppaan, Heinonen miettii.

Suurin syy vastustamiselle oli hankkeen kustannukset, joita kansanedustajat eivät tässä taloustilanteessa pitäneet järkevinä.

Lisää Kanta-Hämeen uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.

Lisää Päijät-Hämeen uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.

.
.