Hyppää sisältöön

Sähkörekat eivät ole lähitulevaisuuden ratkaisu raskaassa liikenteessä

Kempeleläisen Transport Savikon polttoainekulut ovat nousseet pahimmillaan jopa 70 prosenttia. Kuljetukset on jouduttu suunnittelmaan mahdollisimman tehokkaiksi jo pitkään.

Kuljetukset kumipyörien päällä ovat kallistuneet polttoaineiden hinnannousun takia, mutta säästökeinoja ei alalla juuri ole. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Hurjasti nousseet polttoainekulut ovat pakottaneet kuljetusalan jo pitkään suunnittelemaan kuljetukset mahdollisimman tehokkaaksi, mutta muita keinoja ei näillä näkymin juuri ole.

Kempeleläisellä Transport Savikolla 180 rekan pitäminen liikenteessä on näkynyt viime aikoina hurjina polttoainekulujen kallistumisena, kertoo yhtiön operatiivisesta toiminnastava vastaava Markku Kariniemi.

Ennen polttoaineiden hintojen kallistumista yhtiön polttoainekulut olivat noin kymmenen miljoonan euron luokkaa, mutta nykyisin polttoaineisiin hupenee jo noin 17 miljoonaa euroa vuodessa.

– Totta kai se on meille valtava kuluerä, mutta viime kädessä myös kuljetusten antajille, Kariniemi sanoo.

Tulevaisuudessa helpotusta ei juuri ole näkyvissä ainakaan lähivuosina, sillä raskaiden kuljetusten siirtämiseen tarvitaan raakaa voimaa, jota tällä erää saadaan vielä vain dieselmoottoreista.

Kariniemen mukaan massiivisten kuljetuskaluston siirtoihin tarvitaan niin suuria voimia ja vääntöä, että vanha dieseltekniikka on vielä omaa luokkaansa, vaikka uutta tekniikkaa odotellaankin.

– Onko se sitten vetyä vai kaasua, mutta sähkö ja akkutekniikka ei vielä riitä millään, kun rekkayhdistelmäkin painaa 76 tonnia. Hyötysuhde on niin huono, että valitettavasti tässä ajetaan vielä pitkään dieselillä.

Seuraa mitä lähelläsi tapahtuu. Lue ja katso lisää uutisia Pohjois-Pohjanmaalta.

.
.