Hyppää sisältöön

Kyselytutkimus: Yhä useampi kokee taksilla matkustamisen turvattomaksi – myös kuljettajien ajotapa saa kritiikkiä, eikä kuittiakaan aina saa

Taksiyhtiö kritisoi sitä, että kuljettajaksi pääsee edelleen ilman koulutusta.

Turvattomuuden tunne taksimatkailussa on kasvanut. Kuvassa takseja kauppakeskus Triplan taksitolpalla Helsingissä toukokuussa. Kuva: Matti Myller / Yle

Yhä useampi asiakas kokee taksilla ajamisen aiempaa turvattomammaksi Uudellamaalla, selviää Lähitaksin teettämästä kyselytutkimuksesta.

Lähitaksi on pääosin Uudellamaalla ja Lapissa toimiva kuljetuspalveluyritys, jolla on noin 3 000 ammattikuljettajaa ja 1 400 taksia.

Yhtiön mukaan taksitoimialan lainsäädäntöä vapauttanut liikennelain uudistus vuodelta 2018 on heikentänyt alan turvallisuutta.

– Ennen lakiuudistusta turvallisuus ei noussut palautteissa juurikaan esiin, Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala kertoi yhtiön tiedotustilaisuudessa tiistaina.

Taksialalla on pesty liikennelakiuudistuksen jälkipyykkiä jo neljä vuotta. Harmaa talous, nousseet hinnat, luvattomat taksiyrittäjät ja kuljettajien törkeä, laiton toiminta asiakkaita kohtaan ovat nousseet otsikoihin joka vuosi.

Esimerkiksi viime marraskuussa Helsingin poliisi kertoi, että taksinkuljettajia epäillään yhä useammin seksuaalirikoksista.

Liikenneturvallisuus isoin huolenaihe

Lähitaksin kyselyyn vastasi 1 071 yrityksen asiakasta Uudeltamaalta. Noin 65 prosenttia heistä koki, että turvallisuus taksia käytettäessä on heikentynyt.

Vastaajista 28 prosenttia oli itse kokenut turvattomuutta taksilla liikkuessaan viimeisen 12 kuukauden aikana.

Huolta herättivät muun muassa kuljettajien ajotapa, liikenteen ennakointi, liikennesääntöjen tunteminen ja äkkijarrutukset.

Noin 60 prosenttia koki taksien hinnoittelun epäluotettavaksi. Kaikki eivät ole saaneet kuljettajilta kuittia.

– Tai kuittikone on muka juuri sinä päivänä rikki, kun asiakas hyppää kyytiin, Lauriala kertoo.

Raskauttavimpia ongelmia ovat fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden lasku. Turvattomuutta kokeneista vastaajista 36 prosenttia oli kokenut taksilla kulkiessaan fyysistä ja 28 prosenttia psyykkistä turvattomuutta.

Naisten osuus oli noin 15 prosenttia isompi kuin miesten.

Kuljettajien ammattitaito nostettiin isoimmaksi tekijäksi turvallisuuden tunteen luomisessa. Yli 80 prosenttia Lähitaksin kyselyyn vastanneista piti tärkeänä kuljettajien käytöstä, ajotapaa, kielitaitoa ja paikallistuntemusta.

Korjaussarja saa kritiikkiä

Viime vuonna liikennelakiin tehtiin korjaussarjaksi kutsuttu uudistus. Esimerkiksi ennen vuotta 2018 taksilupaan tarvittu yrittäjäkoe muutettiin jälleen pakolliseksi.

– Korjaussarja ei ole riittävä. Edelleenkin päättäjät katsoivat, että taksinkuljettaminen ei vaadi koulutusta. Samalla taksinkuljettajilta vaaditaan jatkuvasti enemmän ammattitaitoa, koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahti kertoi tiedotustilaisuudessa.

Lähitaksi on ratkaissut asian järjestämällä kursseja uusille taksinyrittäjille ja kuljettajille. Tervalahden mukaan yli 120 kuljettajaa haki nyt elokuussa alkaneelle kurssille. Kurssit kestävät kahdesta kolmeen viikkoa.

– Kuljettajat haluavat itsekin koulutusta. Usein ongelma voi liittyä tietämättömyyteen. Esimerkiksi stop-merkki ei kaikkialla maailmassa tarkoita sitä, että autolla on pakko pysähtyä, Tervalahti sanoi.

Tervalahti kritisoi viime vuonna tehtyä korjaussarjaa myös siitä, että erityisryhmien kuljettajakoulutusta ei tehty pakolliseksi. Erityisryhmiä ovat esimerkiksi liikuntarajoitteiset, pyörätuolia käyttävät asiakkaat.

– Kela teki fiksun päätöksen ja velvottaa kaikilta Kela-kyytien kuljettajilta erityisryhmien kuljettajakoulutusta.

Kansalaisaloite vaatii viranomaisvalvontaa

Taksialan yrittäjien heinäkuussa tekemä kansalaisaloite vaatii, että viranomaisvalvontaa tehostetaan taksialan ongelmien kitkemiseksi. Toiveena on taksitarkastajayksikön perustaminen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin yhteyteen.

Taksintarkastajille toivotaan valtuuksia antaa huomautuksia, sakkoja ja tarvittaessa lopettaa taksiyritystoiminta, joka laiminlyö sääntöjä. Lisäksi kuljettajaluvan saamisen edellytyksiä halutaan tiukentaa ja erityisryhmäkoulutus toivotaan pakolliseksi.

Lähitaksi on yksi kansalaisaloitteen tekijöistä. Heidän näkökulmastaan taksialan sotkuista on haittaa sekä asiakkaille että alan rehellisille ammattilaisille.

Kansalaisaloitteen oli 9. elokuuta mennessä allekirjoittanut 3 657 ihmistä.

Juttua muokattu 11.8.2022 klo 10.04: korjattu tutkimusaineiston esittelykalvoissa ollut virhe, jonka mukaan psyykkistä turvattomuutta olisi kokenut 32% vastaajista. Oikea prosenttiosuus on 28.

Lue myös:

Abdi Ahmed Husseinista tuli taksikuski, koska hän ei saanut muita töitä – nyt hän toivoo, että uusi yrittäjäkoe toisi takaisin luottamuksen takseihin

Taksinkuljettaja löi naiskollegaa kasvoihin – osa taksiyrittäjistä yrittää pelotella muut kuskit pois vilkkailta taksiasemilta Helsingissä

Poliisi havainnut ilmiön: Taksinkuljettajia epäillään yhä useammin seksuaalirikoksista Helsingissä – viimeisin tapaus viime viikonlopulta

Useista raiskauksista tuomitulla taksikuskilla seitsemän uutta uhria: Otti kyytiin yksin liikkuneita naisia ja raiskasi, epäilee poliisi

Kahdesti ryöstetty taksinkuljettaja ei antaudu pelolle, vaikka häntä on uhattu puukolla ja pyssyllä: "Piti pysäyttää auto ja oksentaa"