Hyppää sisältöön

Kolme asiaa tekee Suomen rataverkostosta haavoittuvaisen – junat kulkevat korjausvelan takia hitaammin kuin ennen

Varkaat katkaisivat yhden kaapelin maanantaina Lempäälässä. Sen seurauksena koko Suomen raideliikenne meni sekaisin useiksi tunneiksi.

Nämä kolme syytä aiheuttavat ongelmia junaliikenteessä
Nämä kolme syytä aiheuttavat ongelmia junaliikenteessä

Epäillyt kaapelivarkaat sekoittivat Suomen junaliikenteen useiksi tunneiksi maanantaina pelkästään yhden kaapelin katkaisulla. Raideliikenne pysähtyi kokonaan Tampereen ja Riihimäen välillä, mutta se heijastui koko maan junien aikatauluihin pitkäksi aikaa.

– Rataverkostomme on haavoittuvainen ja häiriöherkkä. Se on ihan selvä, toteaa verkko-osaston osastopäällikkö Sabina Lindström liikenne ja viestintäministeriöstä Ylen aamun haastattelussa.

Hän listaa haavoittuvuuteen kolme pääsyytä.

Ensinnäkin valtaosa, 88 prosenttia, Suomen raideverkostosta on yksiraiteista. Se tarkoittaa, että häiriön sattuessa junat eivät pääse kiertämään ongelmakohtaa.

– Ongelma moninkertaistuu saman tien, Lindström summaa.

Hänen mukaansa lisää raiteita pyritään rakentamaan, mutta se on kallista eikä sen vuoksi saada parannuksia nopeasti.

Toiseksi haavoittuvuutta aiheuttaa se, että kulunvalvontajärjestelmä on vanha ja tullut Lindströmin mukaan tiensä päähän.

Helpotusta on kuitenkin luvassa, sillä kulunvalvontajärjestelmää uudistetaan parasta aikaa. Se tarkoittaa modernisointia ja digitalisointia.

Kolmanneksi radan kunto on Lindströmin mukaan heikko. Korjausvelkaa on 1,3 miljardin euron edestä.

VR toivoo 200 miljoonaa euroa pullonkaulojen purkamiseen

VR:n junat kulkevat korjausvelan takia nyt hitaammalla aikataululla kuin muutamia vuosia sitten, kertoo VR:n vt. toimitusjohtaja Topi Simola Ylen aamussa.

VR on hänen mukaansa toivonut 200 miljoonan euron pakettia, jolla voitaisiin estää pullonkauloja ja lisätä kapasiteettia. Se nopeuttaisi myös nykyisten ratojen liikennöintiä.

Simola huomauttaa, että tänä kesänä radoilla on ollut poikkeuksellisen paljon työmaita, mikä on vaikeuttanut liikennöintiä.

– Korjaustyöt ovat erittäin tervetulleita, hän lisää.

VR:n vt. toimitusjohtaja Topi Simola uskoo, että junamatkustaminen kesäinen suosio johtuu kalliista polttoaineesta ja uusista junavuoroista. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Huonokuntoiset raiteet siis kaipaisivat lisää rahaa kunnostukseen. Samaan aikaan kaapelivarkaat aiheuttivat maanantaisella junakaaoksella VR:lle mittavat kustannukset. Simolan mukaan totaalikatko johtaa tyypillisesti satojen tuhansien eurojen vaikutuksiin.

Kuluja aiheuttavat muun muassa korvaavien kuljetusten järjestely, lippujen hintojen takaisinmaksu asiakkaille ja henkilökunnan ylityöt.

Polttoaineen hinnannousu houkutteli ennätysmäärän junamatkustajia

Junamatkustajia kuitenkin on riittänyt viime aikoina tavallista enemmän. VR kertoi eilen tiistaina, että kaukoliikenteen matkoja tehtiin heinäkuussa ennätysmäärä. Kasvua oli 46 prosenttia vuoden takaisesta.

Kasvua tuovat Simolan mukaan vapaa-ajanmatkustajat. Hän uskoo, että junat ovat houkutelleet, kun polttoaineen hinnat ovat kivunneet ennätyskorkealle.

Samaan aikaan VR on tarkoituksella pitänyt lippujen hinnat ennallaan energian kallistumisesta huolimatta.

– Olemme myös uudistaneet palveluntarjontaamme ja lisänneet vuoroja, eli entistä useampi löytää omiin aikatauluihin sopivan vuoron, Simola sanoo.

Voit keskustella aiheesta 11. elokuuta kello 23.00 asti.

Lue lisää:

Poliisi aloittaa tutkinnan kaapelivaurion aiheuttaneesta ja junaliikenteen sotkeneesta epäillystä ilkivallasta

Junaradan kaapeleiden katkaisijat tallentuivat videolle Lempäälässä – epäillyt tekijät poliisin vanhoja tuttuja