Hyppää sisältöön

Suomi on estänyt kymmeniä venäläispohattojen yksityislentoja – Traficom ei kerro, keitä koneissa oli

Rikkaat venäläiset ovat vuosikymmenten ajan käyttäneet Suomeen rekisteröityjä lentokoneita. EU:n pakotteiden myötä venäläisten yksityislennot ovat kuitenkin kiellettyjä unionin alueella.

Yksityiskone kuvattuna Helsinki-Vantaalla lokakuussa 2021. MOT:n tietojen mukaan kone on ollut venäläisten oligarkkien käytössä. Kuva: Harri Koskinen

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on torpannut kolmisenkymmentä venäläisten liike- eli yksityislentoa EU:n pakotesäännösten vastaisina.

Lentoja on evätty, koska helmikuussa Venäjän hyökättyä Ukrainaan EU kielsi (siirryt toiseen palveluun) kaikilta venäläisiltä lentoliikenteen harjoittajilta pääsyn unionin lentoasemille ja ilmatilaan.

Traficom on torpannut lentoja sen takia, että niillä on ollut venäläinen operaattori tai koneen omistaja, tai lento on ollut venäläisten tilaama. Esimerkiksi koneen matkustaja on saattanut olla pakotelistalla.

Traficomin johtaja Jari Pöntinen kertoo, että tällaisissa tapauksissa EU-alueella lentäminen on kielletty.

Jotkut evätyistä lennoista olisivat tulleet Suomeen Euroopasta. Normaalisti EU-alueen lennot eivät tarvitse erillistä lupaa Traficomilta.

Ukrainan sodan vuoksi määrättyjen pakotteiden takia käytännössä kaikki yksityislennot ja EU:n ulkopuoliset tahot lähettävät lupahakemuksen tai ennakkotiedustelun lennosta etukäteen. Hakemuksen tai tiedustelun perusteella Traficom joko sallii tai suosittelee olla toteuttamatta lentoa.

Jos lentoon lupaa kysyvä taho ei hyväksy Traficomin päätöstä, asia lähtee ulkoministeriön käsiteltäväksi. Traficom siis suosittelee ja tarvittaessa ulkoministeriö kieltää. Pakotteiden valvonta on Suomessa ulkoministeriön vastuulla.

Tähän saakka jokainen, jolle Traficom on suositellut lennon eväämistä, on luopunut suunnitelmistaan vapaaehtoisesti. Ulkoministeriö ei tämän vuoksi joutunut käsittelemään lentoihin liittyviä tapauksia.

– Jos emme saa lupahakemusta, saamme tiedon lennonjohdolta tai Finavialta, että joku venäläinen taho on suunnittelemassa lentoa. Silloin me selvitämme parhaan kykymme mukaan lennon taustat, Pöntinen sanoo.

Lentokoneiden omistajatietojen selvittäminen vaikeaa

Traficom pyrkii selvittämään koneen omistajan, operaattorin ja matkustajat. Pöntisen mukaan hyvin todennäköisesti venäläiset tahot lentojen taustalla pystytään selvittämään ja siten heidän matkasuunnitelmansa EU-alueella estämään.

Traficom ei luovuttanut MOT-toimitukselle tarkempia tietoja estetyistä lennoista. Esimerkiksi ilma-alustunnusten avulla olisi mahdollista selvittää koneiden omistajat ja operaattorit.

Venäläisten käyttämien yksityislentokoneiden omistajat on usein piilotettu monimutkaisten veroparatiisijärjestelyiden avulla, eikä viranomaisilla ole aina mahdollisuutta selvittää niitä.

Pöntinen ei ota kantaa siihen, miksi venäläiset tahot ovat halunneet matkustaa lentämällä Suomen kautta. MOT-toimituksen selvitysten mukaan rikkaat venäläiset ovat kuitenkin käyttäneet vuosikymmenten ajan Suomeen rekisteröityjä lentokoneita.

Esimerkiksi Venäjän presidentti Vladimir Putinin lähipiiriin kuulunut venäläis-suomalainen oligarkki Gennadi Timtšenko omisti pitkään suomalaisen lentoyhtiön Airfix Aviationin, jonka laivueessa oli viitisentoista liikelentokonetta.

Suora lentoliikenne Venäjältä Eurooppaan on katkaistu sodan vuoksi. Suomi on suosittu kauttakulkumaa muualle Schengen-alueelle. Suomen ulkoministeriö seuraa, kuinka laajasti venäläiset käyttävät Suomea kauttakulkumaana. Turistiviisumien myöntämistä aletaan rajoittaa vähentämällä Venäjällä hakemusten vastaanottoaikoja.

Voit keskustella jutusta 12.8. kello 23:een saakka.

Lue lisää:

Presidentti Halonen ja ex-pääministerit lensivät virkamatkoja venäläispankkien yksityiskoneilla, joiden omistajat oli kätketty veroparatiiseihin

Lähteet Reutersille: Venäläinen lentoyhtiö Aeroflot on alkanut purkaa koneitaan varaosiksi – syynä lännen pakotteet

Lentokenttäkyydit Venäjältä Suomeen viedään Telegramissa käsistä – selvitimme, miten kyytivälitys toimii