Hyppää sisältöön

Vanhasta tavara-asemasta remontoidaan 1 000 ihmisen keikkapaikka Tampereella – tältä historiallisten tiiliseinien suojissa näyttää nyt

Vuosikausia kiivasta keskustelua herättänyt rakennus toimii pian konserttipaikkana. Tiloihin on rakentumassa tapahtumaravintola sekä suuri sali esiintymislavoineen.

Tampereen vanha tavara-asema
Mitä vanhan tavara-aseman tiiliseinät kätkevät sisäänsä? Toimittaja Juha Kokkala tutustuu uudistuneeseen asemaan yhdessä urakoitsijana toimivan Jatke Pirkanmaa oy:n projektijohtajan Rauno Kulmalan kanssa. Kuvaajana Antti Eintola / Yle

Tampereen vanhan tavara-aseman rakennustyöt ovat loppusuoralla. Mittava, lähes 10 miljoonaa euroa maksanut projekti aloitettiin kaksi vuotta sitten siirtämällä suojeltu kivirakennus alkuperäiseltä paikaltaan 28 metriä sivummalle.

Nyt tavara-aseman vihreät tiiliseinät ovat piilossa uuden ulkokuoren alla, ja rautatien vieressä seisoo komea, beigen sävyinen rakennus. Alkuperäistä historiaa huokuvat seinien punaiset tiiliosuudet, jotka on kaikki uudelleen saumattu, korjattu ja puhdistettu.

– Tiilipinnalla ovat samat alueet, jotka olivat alkuperäisestikin, kertoo projektin urakoitsijana toimivan Jatke Pirkanmaa oy:n projektijohtaja Rauno Kulmala.

Tavara-aseman tiiliseinät ovatkin toisaalta ainoa asia, mitä alkuperäisestä, vuonna 1907 valmistuneesta jugendtyylisestä rakennuksesta on enää jäljellä.

Vanhan tavara-aseman eteläseinustalle rakentuu lava, ja molemmille sivuille katsomoparvet. Rakennus kytketään Tampereen sähkölaitoksen kaukokylmäverkkoon, joka mahdollistaa myös tilojen jäähdyttämisen helposti. Kuva: Helmi Holopainen / Yle

Vuosikausien kuuma peruna

Kun suojeltu, arkkitehti Bruno Granholmin suunnittelema, tavara-asema Tampereen Tammelassa päätyi kymmenisen vuotta sitten purku-uhan alle, heräsi kaupunkilaisissa kova vastustus. Aseman silloinen sijainti aiheutti Ratapihankatuun liikennettä ruuhkauttavan mutkan, josta kaupunki halusi eroon.

Yli 8 500 nimeä tavara-aseman säilyttämiseksi kerännyt adressi sai Tampereen kaupungin johdon heltymään, ja tavara-asema päätettiin purkamisen sijasta siirtää. Vieressä sijainnut rautatieläisten seurantalo Morkku purettiin, ja heinäkuussa 2020 kivirakenteinen tavara-asema siirrettiin sen paikalle.

Siirtämisen jälkeen tavara-asemalla on ollut käynnissä mittava, yli yhdeksän miljoonaa maksanut remontti, jonka olisi määrä valmistua loppuvuoden aikana.

Työt ovat Rauno Kulmalan mukaan täydessä vauhdissa, eikä suurempia ongelmia ole tullut vastaan. Kansainvälisten kriisien, kuten Ukrainan sodan, aiheuttamiin viivästyksiinkin on osattu varautua ajoissa.

– Joitakin koneita ja laitteita on tullut sovittua myöhemmin, mutta olemme työjärjestyksellä pystyneet hoitamaan niin, etteivät ne ole vaikuttaneet kokonaisaikatauluun.

Katso videolta, kuinka vanha tiilirakennus siirrettiin kiskoja pitkin uudelle paikalleen heinäkuussa 2020. Vanhan seurantalon tieltä purkaminen ja tavara-aseman 28 metrin siirto maksoivat yhteensä 2,7 miljoonaa euroa. Video: Jani Aarnio / Yle

Konsertteja kaikelle kansalle

Nyt aseman tiloihin on rakentunut suuri, yli 1 000 ihmistä vetävä sali, jonka yhteyteen on tulossa myös ravintola. Salin asiakaspaikkoja lisäävät molemmin puolin rakennettavat parvet, joista molemmista tulee hyvä näköyhteys salin eteläseinälle rakentuvalle esiintymislavalle.

Ja esiintyjiä tavara-aseman lavalle tulee varmasti nousemaankin, kun vuoden 2023 alussa remonttiin siirtyvän Tullikamarin toiminta tullaan siirtämään aseman tiloihin. Aluksi asema toimii Tullikamarille väistötilana, jonka jälkeen tamperelaisille tutun kulttuuri- ja monitoimikeskuksen toiminta jää tiloihin pysyvästi.

Suuren salin lisäksi vanhan tavara-aseman sisätilat on muutenkin suunniteltu sopiviksi yleisötapahtumiin. Tiloihin rakennetaan niin narikat, baaritiskit kuin tehokas ilmanvaihtokin. Uusiin kattorakenteisiin on asennettu akustointivillat.

– Tietenkin myös poistumistiereitit ja muut asiat ovat huomioitu. Tämä on henkilöturvallinen tila.

Kulmala kertoo, että rakennustyöt tulevat valmistumaan vuoden loppuun mennessä, mutta tiloja vuokraavan Tullikamarin tarkemmista suunnitelmista ei vielä ole tiedotettu. Keikkanälkäiset joutuvat siis vielä hetken malttamaan mielensä.

Ukrainan sodan vaikutukset ovat näkyneet tavara-aseman remontissa paitsi kustannusten nousuna, myös joinakin viivästyksinä. "Yksittäiset viivästykset ovat olleet muutamia viikkoja. Mutta hyvin olemme pärjänneet", kertoo Jatke Pirkanmaa oy:n projektijohtaja Rauno Kulmala. Kuva: Helmi Holopainen / Yle

Remontointi tehty alkuperää kunnioittaen

Kulttuurihistoriallisesti arvokkaan tavara-aseman korjaus- ja muutostyöt on toteutettu rakennuksen alkuperäistä luonnetta kunnioittaen. Sisällissodassa ammutut luodinreiät ovat vielä remontinkin jälkeen seinissä nähtävillä, ja sisätiloja uudistetaan vallitsevaan rakennusympäristöön sopivaksi.

– Seinät on käsitelty pölysidonnalla, sillä ne halutaan jättää autenttisesti näkyväksi – myös historian takia, Kulmala kertoo.

Kun kaiken uuden keskellä rakennuksen vanhasta historiasta kertovat enää ulkoseinät, herää kysymys, voidaanko enää edes puhua vanhasta tavara-asemasta? Rauno Kulmalan mukaan voidaan – onhan rakennus vuosisadan aikana ehtinyt näkemään monenlaista muutakin toimintaa.

– Viimeksi täältä purettiin pois pieniä, lastulevyistä tehtyjä huoneita. Kyllä tämä nyt saa arvoisensa toimintaa, ja on erittäin tyylikäs, projektijohtaja toteaa tyytyväisenä.

Miltä vanhalla tavara-asemalla näyttää nyt, remontin lähestyessä loppusuoraa? Toimittaja Juha Kokkala kävi tutustumassa uudistuneeseen tavara-asemaan yhdessä urakoitsijana toimivan Jatke Pirkanmaa oy:n projektijohtajan Rauno Kulmalan kanssa. Koko haastattelu on katsottavissa jutun alusta.

Miltä tavara-aseman miljöö mielestäsi näyttää? Oliko aseman siirto ja kunnostus hitti vai huti? Voit keskustella aiheesta perjantaihin 12.8. kello 23:een saakka. Keskusteluun tarvitset Yle Tunnukset.

Lue lisää:

Historiallisen rakennuksen siirtoon ja remonttiin on käytetty Tampereella jo yli 9 miljoonaa euroa – käyttötarkoitus edelleen auki

Historiallisesta Tampereen tavara-asemasta tulee keikka- ja tapahtumatila – yleisölle ovet avautuvat keväällä 2023