Hyppää sisältöön

Akkuala käy kuumana, ja Vaasa uskoo nousevansa yhdeksi isoista tekijöistä Euroopassa

Eurooppa haluaa lisätä akkutuotantoa alueellaan, ja kilpailu alalla on kovaa. Muuttuva lainsäädäntö parantaa maanosan mahdollisuuksia, uskoo vaasalainen europarlamentaarikko.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri uskoo, että suomalainen kierrätysosaaminen on maan valtti kilpailussa akkutehtaista
Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri uskoo, että suomalainen kierrätysosaaminen on maan valtti kilpailussa akkutehtaista

EU:n lainsäädännön muuttaminen vastaamaan ilmastokestävyyden vaatimuksiin lisää Euroopan ja Suomen mahdollisuuksia päästä mukaan akkutuotantoon, uskoo europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri. Hän osallistui torstaina Wasa Future Festivalille.

Euroopassa halutaan lisätä omaa akkujen tuotantoa muun muassa globaalin epävarmuuden lisääntyessä. Tavoite on, että EU:n alueella valmistettaisiin joka viides akku; nykyään maanosan tuotanto on marginaalinen.

Tavoitteeseen pääsy vaatii Kumpula-Natrin mukaan tutkimukseen satsaamista, valtion tukien tarkastelua ja rahoituksen ohjaamista. Oma roolinsa on myös loppusuoralla olevalla EU-lainsäädännöllä, joka ottaa huomioon tulevat vaatimukset ilmastokestävyydestä.

– Akkuihin käytetään vaarallisia ja hankaliakin materiaaleja, ja ne on laitettu sivuun käytettyinä akkuina kuka mitenkin. Uudessa lainsäädännössä vaaditaan kierrätettävyyttä eli resursseja saadaan käyttöön uudelleen ja uudelleen, sanoo Kumpula-Natri.

Hän uskoo, että uuden tekeminen on vaihe, jossa Europpa ehtii mukaan akkujen tuottamiseen. Suomessa on osaamista kierrätyksessä, jonka roolin Kumpula-Natri näkee akkualalla tulevaisuudessa suurena.

Kilpailu on kovaa

Teollisuuspoliittinen kilpailu Euroopan maiden välillä on kovaa, ja valtiontukia sallitaan sen nimissä, että talous lähtee käyntiin, mitä Kumpula-Natri pitää ongelmallisena.

Hänen mukaansa pitää seurata tarkkaan, etteivät suuret maat anna isoja valtiontukia, joihin pienet eivät kykene. Se voisi hankaloittaa markkinaa ja laittaa pienet valtiot heikkoon asemaan.

Akkualan hankkeisiin hän uskoo löytyvän EU:stakin rahoitusta, mutta ei niin suurta kuin toivoisi.

– Olen toivonut, että olisi löydetty suoria euromääräisiä tukirahoja. Niitä ollut aika vaikea löytää, koska tällä hetkellä heittäydytään siihen iihen että jäsenvaltioilla on koronan aikana annettua jälleenrakentamisrahaa, ja sitä ei Suomeen kovin paljon tullut, sanoo Kumpula-Natri.

Kaupunginjohtaja: Vaasassa myydään pian ei-oota

Tomas Häyryn mukaan Vaasan kilpailuvaltteja on uuden teknologian alue, joka laittaa koko energia- ja vesijärjestelmän kiertotalouteen. Kuva: Juuso Kääriäinen / Yle

Vaasaan on suunnitteilla akkualan keskittymä, jonka kaupunginjohtaja Tomas Häyry uskoo olevan tulevaisuudessa yksi alan merkittävä tekijä koko Euroopassa.

– Ala on kuitenkin aika pieni, ja olen vakuuttunut, että Vaasa tunnetaan jo kaikkialla. Ei ole niin suurta merkitystä, miten se sijaitsee globaalisti. Asiakkaat jotka tulevat Vaasaan, haluavat ottaa Euroopan markkinat haltuun.

Kiinnostus alueeseen kasvoi huomattavasti kevään aikana, ja muutamaan varaukseen odotetaan Vaasassa investointipäätöstä tämän vuoden aikana. Häyryn mukaan liikkeellä on isoja toimijoita, jotka haluavat isoja halleja ja nopeaa tuotannon aloitusta. Kohta edessä on ei-oon myynti, sanoo kaupunginjohtaja.

– Näkee, että nyt on kiire saada markkinaosuuksia. Markkina on todella kuuma, sanoo Häyry.

Kysynnän kasvu johtuu hänen mukaansa paitsi autoalan siirtymästä, myös esimerkiksi akkujen lisääntyvästä käytöstä sähkön varastoinnissa.

Markkinat kasvavatkin Häyryn mukaan niin lujaa, että jaettavaa riittää muillekin. Hän toivoo kuitenkin Euroopan tasolla yhtenäisiä sääntöjä esimerkiksi tukipolitiikkaan. Kilpailua vääristäviä tukia pidetään toisaalla väärinä, toisaalla ei ehkä niinkään, sanoo Häyry.

Hän odottaa myös Freyr Batteryn investointipäätöstä vuoden loppuun mennessä. Meneillään olevista neuvotteluista ja yrityksistä Häyry ei voi vielä kertoa.

GigaVaasassa tehdään parhaillaan pohjatutkimuksia ja katuverkostoa ja suunnitellaan energia- ja vesijärjestelmää. Rakennustyöt voivat alkaa ensi vuoden puolella.

Lue myös: Freyr Battery laajentaa suunnitelmiaan Vaasassa – uusi sopimus varaa akkutehdasalueelta 130 hehtaaria

Aiesopimus julkistettiin: Vaasaan nousemassa akkuteollisuudelle anodimateriaaleja tuottava tehdas 2025